کتاب هایی که می خوانیم
کتاب هایی که می خوانیم

کتاب هایی که می خوانیم

بهترین داستان های کوتاه آنتون چخوف

زندگی آنتون پاولوویچ چخوف بسیار کوتاه بود، تنها چهل و چهار سال. او در سال ۱۸۶۰ در روسیه به دنیا آمد و چناچه پدربزرگش – که یک برده بود – آزادی خود را در قبال ۱۵۰۰ روبل نخریده بود، او هم ناچار بود بردگی کند.

 

چخوف خیلی زود کارش را بعنوان نویسنده شروع کرد و در سن سی سالگی یکی از مشهورترین و بزرگترین نویسندگان روسیه بود و حتی جایزۀ ادبی پوشکین را نیز تصاحب کرد.

 

اولین داستان کوتاه چخوف در سال ۱۸۸۰ در نشریۀ "سنجاقک" به چاپ رسید. صدها داستان، نمایشنامه، قطعۀ طنز و آگهی تجاری از او بر جای مانده که هر کدام از آنها در جای خود از اهمیت فراوانی برخوردارند.

 

او یکبار به یکی از دوستانش گفت: "می دونی من چطوری داستان می نویسم؟". سپس به میزی که روبرویش بود نگاهی انداخت و با اشاره به یک زیر سیگاری گفت: "آهان! ببین، داستان همینجاست! فردا برات یه داستان می نویسم به اسم زیر سیگاری! به همین سادگی!".

 

کتاب "بهترین داستان های کوتاه چخوف" با گزیده، ترجمه و مقدمۀ احمد گلشیری توسط انتشارات نگاه چاپ شده شامل ۳۴ داستان کوتاه از بهترین آثار چخوف است که بین سال های ۱۸۸۴ تا ۱۹۰۳ نوشته شده اند. هر داستان بین ۵ تا ۱۵ صفحه است و کاراکترهای مختلف را در شرایط گوناگون به رشتۀ تحریر درآورده است.

 

یکی از زیباترین داستان های این مجموعه داستانی است به نام "خواب آلود". این داستان، بخشی از زندگی یک دختر نوجوان را روایت می کند که در خانه ای کنیز است. از صبح تا شب باید به کارهای خانه رسیدگی کند و شب تا صبح هم کنار گهوارۀ کودک صاحبخانه بیدار بنشیند و گهواره را تکان دهد. اگر برای لحظه ای خوابش ببرد نوزاد شروع می کند به گریه کردن و آنگاه است که مرد یا زن صاحبخانه او را به باد کتک می گیرند. با طلوع خورشید هم دوباره کارهای خانه شروع می شود: نظافت، پخت و پز، آوردن آب، خرید،... . یک شب، هنگامی که کنار تخت نوزاد نشسته و آنرا تکان می دهد راه چاره را پیدا می کند: از بین بردن بچه! هر چه بیشتر فکر می کند، بیشتر مطمئن می شود که تنها دلیل بدبختی هایش این نوزاد است و باید او را از میان بردارد. بالش را روی صورت نوزاد می گذارد و فشار می دهد...

 

چخوف این داستان را با چنان مهارت و ظرافتی تعریف می کند که می توانیم بطور کامل احساسات دختر را درک کنیم و با او همراه شویم. فلاش بک هایی که طول در داستان وجود دارد و ماجرای مرگ پدر و مادر و انتقال دختر از روستا به شهر و نهایتا کنیزی در آن خانه را روایت می کند ما را با شخصیت و گذشتۀ این دختر بیشتر آشنا می سازد. هنر چخوف در این است که این داستان را در تنها 8 صفحه تعریف کرده.

 

آنتون چخوف چهل و چهار سال بیشتر زندگی نکرد اما هنگامی که چشم از جهان فرو بست چهرۀ داستان نویسی جهان را تغییر داد و تاثیری عمیق بر نمایشنامه نویسی بر جای نهاد. آثاری ارزنده ای که از او به جا مانده هدفی پیش پای انسان نمی گذارد اما ابزاری به او می دهد برای بهتر زیستن.

نظرات 10 + ارسال نظر
پروانه شنبه 21 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 22:23 http://www.parvazbaparwane.blogspot.com

چخوف در سال۱۹۰۴در گیرو دار مبارزات طبقاتی و سیاسی روسیه تزاری پس از نوشتن نمایشنامه ی «باغ آلبالو» بر اثر بیماری «سل» زندگی را بدرود گفت.
--
برنارد شاو نویسنده نامدار ایرلندی می گوید:
من هر بار که نمایش نامه ای از چخوف راتماشا می کنم، دلم می خواهد که تمامی نوشته هایم را در آتش بریزم

..
حسام گرامی
نویسنده ای بزرگ و صاحب سبک را انتخاب کردی. بسیاری از داستانهای کوتاه چخوف را از مجموعه ی چند جلدی ترجمه سروژ استپانیان را خوانده ام. داستان هایش همگی خواندنی هستند و انتخاب بهترین بین آنها باید مشکل باشد.
داستانها دارای عناوینی ثابل تامل هستند و اغلب پایان داستان ها هم غیرقابل پیش بینی است.
یادم باشد که در آینده در مورد باغ آلبالو بنویسم

یکی از نکات جالب درباره داستان های کوتاه چخوف نحوه نامگذاری آنهاست. چخوف اغلب از اسامی یک کلمه ای استفاده می کند و معمولا نام یک شیء را انتخاب می کند. به نحوی که از روی نام داستان به هیچ عنوان نمی توان به موضوع آن پی برد.

پروانه یکشنبه 22 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 13:43 http://www.parvazbaparwane.blogspot.com

سلام
این داستان خواب آلود رو تو اینترنت لینکشو نداری؟ اگه پیدا بشه خیلی خوبه چون کوتاه هم هست همه می تونن بخونن و در موردش بحث کنند.
یک پیشنهاد: مجموعه ای جدا در لینکها ایجاد کنید که سایتهای دانلود یا ebook با شد
مثل :
http://www.ghafaseh.ir
http://www.farsiebook.com/
http://persianebooks.blogspot.com/
http://www.persianbooks2.blogspot.com/

لینک این داستان رو پیدا نکردم.
در مورد این لینک هایی که گفتین هم چشم، یه جایی رو براش درست می کنم.

سیامک یکشنبه 22 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 22:07 http://morghegereftar.persianblog.ir

عزیز دل! بنده پس از ثبت نام میتوانستم مطلبم را فقط در وبلاگی با نام «سکسولوژی و دوستان» قرار دهم. لطفاً دوباره اقدام کن.

چرا همیشه اینجور اتقافا برای تو میفته؟!
حالا آدرس این وبلاگه چی بود؟!!!
دعوتنامه رو دوباره می فرستم.

پادرا دوشنبه 30 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 19:40 http://padra.blogsky.com

من خیلی دلم میخواهد یه دوره آثار برجسته چخوف رو بخونم .... نمی دونم شما چقدر ازش خوندین ولی فکر کنم این کتاب برای شروع خوب باشه ... نه ؟

من قبل از این نمایشنامه های چخوف رو خونده بودم. بله، فکر می کنم این کتاب برای شروع خیلی مناسب باشه. قلم فوق العاده ای داره.

مارال چهارشنبه 25 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 01:39

ممنون

نیکی چهارشنبه 4 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 17:16

متشکرم
زیبا بود
استفاده از آثار چخوف بسیار قابل تقدیر است.

ممنون.

شازده کوچولو پنج‌شنبه 17 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 12:41

خیلی خوشحالم که نسل ما به طرف هنر کشیده شدند.گرچه در جامعه ما هنر حمایت نمیشه...

3TAREH پنج‌شنبه 1 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 13:07 http://3tareh76.blogfa.com

ممنونم از راهنمایی که در باره کتاب های چخوف کردید

به وب من هم سر بزنید

متشکرم

چشم.

لیلا شنبه 4 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 09:35 http://mylovelyparadise.persianblog.ir/

دانشکده های من ...مادر گورکی
و تمام اثار داستایوسکی

هاجر جمعه 12 شهریور‌ماه سال 1395 ساعت 11:57

سلام
امکانش هست یکی از دوستان لیست داستان هایی که در این کتاب آورده شده اند رو بگه
ممنون

سلام

متاسفانه الان به این کتاب دسترسی ندارم که فهرست داستان هاشو براتون بنویسم. به زودی خواهم نوشت.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد