کتاب هایی که می خوانیم
کتاب هایی که می خوانیم

کتاب هایی که می خوانیم

وغ وغ ساهاب

 صادق هدایت - مسعود فرزاد

 وغ وغ ساهاب* 

اثر صادق هدایت و مسعود فرزاد. انتشارات امیر کبیر . کتاب‌های پرستو

چاپ چهارم . قطع جیبی.  ۱۸۳ صفحه . ۵۰ ریال

***

وغ وغ ساهاب کتابی است طنز، که تراوشات خامه های عنبر سرشت صادق هدایت و مسعود فرزاد است. در جای جایی هم با نام یاجوج و ماجوج امضا کرده‌اند. مجموعه‌ای از به قول خودشان سی و پنج غزیه که همان قضیه است. گویند هر یک یازده  تا از این قضایا را به تنهایی نوشته اند و سیزده تا هم مشترکن.

و اما قضیه. قضیه به قول دکتر محمد معین و در فرهنگ وی این است: گفتاری که محتمل صدق و کذب باشد. بدبن معنی. که با قطع نظر از خبر دهنده آن و بدون توجه به علائم و قراینی که ممکن است در جنبه صدق یا کذب، بر دیگری برتری نداشته باشد. 

و این یعنی این که بعد از خواندن یک قضیه از این کتاب بی هیچ تردیدی نمی توانید تشخیص بدهید که قضیه چه بوده. به همان اندازه که به  صدق آن باور دارید به کذب بودن آن هم باور دارید. و این همان چیزی است که وغ وغ ساهاب را در میان کلیه کتب طنز ادب پارسی ممتار می کند. 

به قول کتاب، باور دارید که  در این جا دو بار تکرار شد، صنعت تکرار عنیف است.

ادامه مطلب ...

جامعه شناسی خودمانی

امعه شناسی خودمانی  (چرا درمانده ایم ؟)جامعه شناسی خودمانی

حسن نراقی  

نشر اختران  

 این کتاب تقدیم شده است به آنان که هرگز حقیقت را به پای وجاهت قربانی نکردند .  

 ... هم سن و سالهای من به خوبی یادشان می آید آن وقت ها یک اتاق همیشه در بسته داشتیم به نام اتاق میهمان . این اتاق هم بهترین فضای خانه را اشغال کرده بود و هم به تبع آن بهترین اثاثیه و یا مبل و یا هر امکانی که به هر حال برای دارنده ی آن بهترین بود .  اسم این اتاق را یادم هست گذاشته بودیم اتاق جن ها . معمولا سالی یکی دو بار بیشتر درش باز نمی شد . این باز شدن درب این اتاق برای ما حادثه ای بود و رویدادی بی نهایت بزرگ و دلپذیر ...

ادامه مطلب ...

حاجی آقا

حاجی آقا - صادق هدایت

حاجی آقا

نوشته: صادق هدایت

کتابهای پرستو - انتشارات امیرکبیر

سال ۱۳۴۴، چاپ ششم

قطع جیبی، ۲۲۴ صفحه، ۶۰ ریال

سی سالی می‌شد که حاجی آقا را نخوانده بودم. سی سالی که خیلی چیزها عوض شد. معادلات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ... کشور و منطقه و جهان بهم ریخت. دوباره خواندنش خیلی دلنشین‌تر بود. و تلخ‌تر.

کتاب حاجی آقا را می‌شود گفت از یک تاریخی به این طرف همیشه ممنوع بوده. شاید به جرات بتوان گفت که

ادامه مطلب ...

وضعیت آخر

وضعیت آخر  

نویسنده : تامس آ هریس  

مترجم    : اسماعیل فصیح  

چاپ اول ۱۳۶۱ 

چاپ بیست و سوم ۱۳۸۶ 

 

وضعیت آخر یک کار کاملا متفاوت برای دوستداران روانشناسی و علاقمندان به کند و کاو در درون خود و اطرافیان است . اولین بار این کتاب را حدود ۲۰ سال پیش خواندم و بعد ها بارها و بارها در دوره های مختلف .. به تازگی از دیدن چاپ بیست و سوم آن توسط ناشری دیگر (زریاب) همچنان خوشحال شدم . اثراتی که خواندن این کتاب بروی انسان میگذارد گاهی حتی شگفت آور است . 

ادامه مطلب ...

خانه ای در ساحل

دافنه دوموریهمادرم همیشه از کتابی حرف می زد که سالها پیش خونده بود و می گفت مطمئنم اگه این کتاب رو بخونی خوشت میاد. متاسفانه در همون سالها کتاب به کسی امانت داده می شه و دیگه هیچوقت برنمی گرده. مادرم در زمینۀ کتاب حافظۀ خیلی خوبی داره و حتی اسم شخصیت های کتابی رو که چهل سال پیش خونده به خوبی به خاطر داره. همیشه این چند خط رو دربارۀ این کتاب برام تعریف می کرد:

ادامه مطلب ...