کتاب هایی که می خوانیم
کتاب هایی که می خوانیم

کتاب هایی که می خوانیم

جشن های ایران باستان

 


 

 

نام کتاب: گاه شماری و جشن های ایران باستان

 نوشته و پژوهش :هاشم رضی

 انتشارات :بهجت 

قیمت: 90000

 

روز زن 

روز پنج هر ماه موسوم است به سپنته آرمئی تی . این واژه مرکب از سپنته یا سپند به معنی پاک و مقدس و آرمئی تی به معنی فروتنی و بردباری. پس نام امشاسپند به معنی سازگاری و فروتنی و بردباری نیک ومقدس است. این واژه در پهلوی به گونه ی سپندارمت و در فارسی پندارمذ، اسفندار مذ و اسفند شده است. 

سپندار مذ روز پنجم از هم ماه و ماه دوازدهم سال است. در شکل معنوی و مینوی اش مظهر بردباری و سازگاری اهورامزدا و در جهان مادی و خاکی نگبانی زمین به وی سپرده شده است. 

برابر با روش و قاعده کلی ، روز پنجم اسفند به مناسبت تقارن نام روز با ماه جشن بوده است. این جشن همراه با آدا و رسوم و تشریفاتی ویژه برگزار می شد. نخستین جشنی که در این روز برگزار می شد، جشن مرد گیران یا مژدگیران بوده است. این جشن ویژه زنان بوده  و به مناسبت تجلیل و بزرگداشتشان بر پا می گشت. 

صفحه 689

ادامه مطلب ...

راز داوینچی


متن ارسالی از: یاس مخبر

***

راز داوینچی

نویسنده : دن براون

 مترجم : سمیه گنچی ، حسین شهرابی

 نشر: زهره

  

یه کتاب که وقایع رو در قالب داستان بیان میکنه، وقایعی درمورد مسیح  وسرنوشتش، کلیساهای کاتولیک، همچنین مطالبی درمورد نقاشی ها و خود لئوناردو داوینچی که واقعا جالب بود !

در عین حال که پر از اطلاعات جالب و مفیدی هست بسیار هیجان انگیز و معمایی پلیسی هست، طوری که عجیب  من رو با خودش میکشوند ! آروم و قرار نداشتم.

و واقعا اولین رمانی بود که اینقدرررر اطلاعات مفید ازش یاد گرفتم !!!

ولی به نظرم نثرش یه خورده سنگین بود ، ترجمه ای که من خوندم مال نشر زهره بود که همه ی عبارات و کلمات رو توضیح میداد ولی ترجمه ای رو دیدم که فقط به صورت داستان وار بود.

کتاب با یه حادثه شروع میشه(کشته شدن ریئس موزه لوور) و کشیده شدن پای استاد نماد شناس رابرت لنکگدان به ماجرا.

بسیار کتاب خوبی بود. بی خود نیست جز پرفروشترین های دنیا بوده! من از خوندنش لذت بردم. و اینقدر ازش تعریف کردم که سه نفر از دوستانم خواستار خوندن این کتاب شدن ! از این بابت بسیار خوشحالم ...

توصیه میکنم که این کتاب رو بخونید.

خداحافظ آقای سالینجر

۱۹۱۹-۲۰۱۰

دیوید سالینجر برفت. خالق ناتور دشت.

با مرگ سالینجر، هولدن کالفیلد هم مرد. چرا که دیگر کسی او را نمی نویسد.

من او را خیلی دوست داشتم. هم دیوید و هم هولدن را. هولدنی که همان دیوید بود.

خبر را اینجا بخوانید.