کتاب هایی که می خوانیم
کتاب هایی که می خوانیم

کتاب هایی که می خوانیم

آداب بیقراری


یعقوب یادعلی

یادداشتی از: فرناز بدیعی

***

آداب بیقراری

برنده ی جایزه ی بهترین رمان سال 1383 بنیاد گلشیری

یعقوب یاد علی

انتشارات نیلوفر

آداب بیقراری  به خصوص در بخش های پایانی برای من شباهت  عجیبی داشت با نقاشی های اشر. در نقاشی های اشر شاهد تصاویری بسیار ساده هستی که در نظر اول کاملا واقعی ست اما فرا واقعی  بودن آن گاه وحشتزده ات می کند. آنچه او ترسیم می کند هرگز امکان ندارد و گاهی حتی این احساس را به تو می دهد که چنین تصویری حتی در ذهن هم غیر ممکن است و او چطور این پیچیدگی های حیرت انگیز و این هزارتوهای عجیب را تصور و بعد تصویر کرده است ؟

هزارتوی عجیب و پله پله ی نویسنده هم چنین است .  آداب بی قراری هم بخصوص در بخش های پایانی تا حدی از همین جنس است .

می توانی این بخش ها را بخوانی و حس کنی با یک قصه ی واقعی سر و کار داری اما هر پله ای که به طرف پایین می روی _ نمی دانم چرا از این تعبیر استفاده می کنم اما انگار این پله ها به طرف یک آب انبار قدیمی و اسرار آمیز می رود _ تو را بیشتر و بیشتر به این حس می رساند که پیچیدگی عجیب این راه چقدر فرا واقعی و چقدر غیر ممکن است اما نویسنده با قدرت عجیبی آنرا ثبت کرده  و تورا با خود با شدت و با سرعت می کشاند و وارد دنیای عجیب نقاشی وارش می کند .

نظرات 14 + ارسال نظر
محسن شنبه 21 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 19:57 http://filmamoon.blogsky.com

کلیه کتابهایی که جایزه بزرگ هوشنگ خان گلشیری را می گیرند خواندنی هستند.
باید بروم و بخوانم. خواندنی.

فرناز یکشنبه 22 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 08:17

آقای محسن : تقریبا مطمئنم دوستش خواهید داشت . دوستی که کتاب را به من امانت داده بود خوشحال بود که بعد از جستجوهای فراوان آنرا در رشت و شانسی پیدا کرده . امیدوارم شما مشکلی از این نظر نداشته باشید .

شک ندارم. باید بروم و بخرم و بخوانمش. ولی خانم پروانه نوشته به دلیل در میان بودن پای از ما بهتران در قضیه گویا دیگر چاپ نمیشود. ولی در ایران کتابهای با تیراژ 3000 نخسه شونصد سال طول میکشه تا خونده بشه.

پروانه یکشنبه 22 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 11:49 http://www.parvazbaparwane.blogspot.com

با جست و جوی در گوگل :
-کاندیدای بهترین کتاب دهه است.
- از نظر سبک داستان و نویسندگی بسیار مورد نقد قرار گرفته است.
-نویسنده به دلیل اهانت به قوم لر در این کتاب زندانی کشیده.
- بسیاری نقدها به این کتاب فیل تر بود
- چاپ دوباره آن ممنوع است.
..
خلاصه داستان را اینجا نوشته:
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%D8%AF%D8%A7%D8%A8_%D8%A8%DB%8C%E2%80%8C%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1%DB%8C

فرناز گرامی آیا در این کتاب توهینی دیدی؟

پروانه یکشنبه 22 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 11:52

بی قراری مگر آداب دارد؟

[ بدون نام ] دوشنبه 23 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 11:02

پروانه جان .
با وجودیکه به قول معروف زوم هم کرده بودم هیچ چیز توهین آمیزی درآن ندیدم و اتفاقا چون اطلاعاتی را که لطف کرده ای و نوشته ای داشتم دوستم کتاب را آورد که بخوانم !! میدانی که این خاصیت آدم است اگر منعش کنند از چیزی !
من فکر می کنم به قول آقای محسن از ما بهتران مشکل دیگری با کل کتاب یا نویسنده داشته اند میدانی که این خاصیت آدم است اگر منعش کنند از چیزی !
و اما اتفاقا بی قراری آداب دارد که می توانی با خواندن کتاب یا حداقل با تماشای نقاشی های اشر آنرا بیاموزی :‌‌ )
Esher را در قسمت image گوگل جستجو کن .

پروانه دوشنبه 23 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 12:45 http://www.parvazbaparwane.blogspot.com

خلاصه کتابو که خوندم گفتم جون میده برای فیلم درست کردن و یا شاید شبیه اینو دیدم یا خواندم ولی وطنیش هم خواندنی و تماشاییه.
در یکی از سایتها خواندم قراره کیومرث پور احمد دست به ساختن فیلمش بشه.
کتاب چند صفحه ست؟ یه روزه میشه خوندش؟ بیا خونه ما رو ببین اون روزای تعطیلی که یه کتابو یه روزه می خونم. چارشنبه بازار میشه..

بابک دوشنبه 23 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 17:21

اینجور که شما بزرگان می فرمائید من بسیار مشتاقم که از زیر سنگم که شده این کتاب را گیر بیاورم

فرناز سه‌شنبه 24 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 09:19

پروانه جان
با این فکر فیلم شدنش خیلی موافقم به شرطی که خوب ساخته بشه . کتاب ۱۷۲ صفحه است و میشه یک روزه خوندنش . ضمنا مگه روزهای دیگه خونه ی شما چهارشنبه نیست ‌!!‌ ; )

فرناز سه‌شنبه 24 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 09:22

آقای بابک
اول اینکه من خیلی هم کوچیکم !!! دوم اینکه مطمئنم اگر زیر سنگ ها دنبالش بگردی وپیداش کنی پشمون نمیشی . من به امانت گرفتم واگر نه حتما به تو امانت میدادم و برات میفرستادم .
در واقع ما ۳-۴ نفری خوردیمش !!!

بابک سه‌شنبه 24 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 12:21

دوستانی که مایل به حریدن کتاب هستند می توانند به اینجا مراجعه کرده و آنرا تهیه کنند
http://www.adinebook.com/gp/product/9644482379/653-8312301-8288093

فرناز چهارشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 12:39

آقای بابک
مرسی این آدرس جای خیلی خوب و بدرد بخوری است .

بهاره شنبه 17 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 12:52 http://g0lbahar.blogsky.com/

سلام...من این کتاب خیلی راحت گیر اوردم و خوندم ولی خیلی دوست دارم دلیل اسمی که نویسنده روی اثرش گذاشته رو بدونم
(اداب بی قراری)آداب و بی قراری یه جورایی با هم جور در نمیان...
خوشحال می شم اگه جواب این سوال بدونم
یه سوال دیگه اینکه من هنوز نفهمیدم کجای کتاب توهین به قبائل لر بود؟؟؟؟؟
من با اجازه وبلاگتو لینک می کنم تا راحتتر از مطالب خوبش استفاده کنم
راستی میشه نظرتون در مورد کتاب کافه نادری (نوشته رضا قیصریه) بگید؟

فرناز یکشنبه 18 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 11:42 http://farnaz.aminus3.com/

سلام خانم بهاره . من هم این کار رو خیلی دوست دارم و در مورد دلیل نامگذاری هم فقط می تونم نظر شخصی خودم رو بگم بدون هیچ قاطعیت یا اطمینانی .. اون حالی از بیقراری که در آدمهای اصلی داستان هست همراه شده با ظرافت های فکری نویسنده و ترکیب آداب بیقراری در اومده و این اصلا به این معنی نیست که الزاما قراره راجع به آداب و اصول چیزی اونم بیقراری صحبت بشه !!
همونجور که قبلا هم گفتم من توهینی به قومی در این کار نمی بینم و به نظر من مشکل اینجاست که اگر در کتاب یا فیلمی راجع به قوم خاصی صحبت بشه آدم های اون قوم زیادی روی اون قضیه مکث می کنند و یادشون میره که طبیعتا همه ی ما آدمها عیب هائی داریم و حسن هائی هم حتما داریم و نویسنده قصد خاصی از اون اشاره ها نداشته یا اگر هم داشته این توهین نیست و نوعی شناخت منتقل کردن می تونه باشه .
و اما کافه نادری : من این کتاب رو چندان دوست نداشتم بی اینکه قصد بد گفتن داشته باشم اما چون سوال کردین می گم برای من اثرگذاری این کتاب خیلی ضعیف بود و کار به نظرم تا حدی سرد و بسیار معمولی بود .

موسی پنج‌شنبه 20 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 02:10 http://basloogh.blogfa.com/

بنظرت ارزش زندان رفتن رو داره؟
هنوزم ته ذهنم به سوسکا داره عذا می ده!

من در دسته ی رومان نو جاش می دم و ازش لذت بردم
البته نه خیلی قوی ولی قابل قبول بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد