کتاب هایی که می خوانیم
کتاب هایی که می خوانیم

کتاب هایی که می خوانیم

عشقهای خنده دار

نام کتاب : عشقهای خنده دار                          

نویسنده : میلان کوندرا

مترجم : فروغ پوریاوری

 

انتشارات روشنگران و مطالعات زنان

چاپ هشتم ۱۲۸۲

 

کتاب از 4 داستان تشکیل شده:

هیچکس نخواهد خندید 

بازی اتواستاب 

مرده های قدیم برای مرده های جدید جا باز می کنند 

ادوارد و خدا

 

توی این کتاب همه ی رابطه ها، اتفاق ها یه جوری غیر معمول هستن! یه جور شوخی و مسخره.

مثلا تو داستان اولی شوخی شوخی و به خاطر هیچ و پوچ زندگیه مرد داستان عوض شد!

نشون میداد که چه قدر اتفاقات و مسائل  هستن که ما به شوخی ازشون میگذریم و جدی نمی گیریمشون، همین ها ممکنه مسیر زندگی ما رو عوض کنند!

 

ادامه مطلب ...

کلاغ آخر از همه می رسد

   

کلاغ آخر از همه می رسد   

داستان های کوتاه  

ایتالو کالوینو  

ترجمه ی رضا قیصریه . اعظم رسولی . مژگان مهرگان  

 

"چگونه می توان هم از مردم گریخت و هم از نزدیک با ایشان و برایشان زندگی کرد؟ چگونه می توان هم به زندگی آدمیان و قراردادهای دیرینه ی آن پشت پا زد و هم برای آنان و به کمک خودشان زندگی نو و نظم نوینی را جستجو کرد؟ بارون روندو به این پرسش ها پاسخ می گوید . 

پاسخی نه با وعظ و نظریه پردازی  که با خود زندگی اش. با شیوه ی زیستنش می آموزد که برای آدم همه چیز شدنی است تنها به این شرط که بخواهد و بهای آنرا بپردازد.  بارون روندو از سنت های کهنه و قید های بی چون و چرای اجتماعی می گریزد و شیوه ای از زیستن را برای خود برمی گزیند که دیگر کوچکترین همانندی با زندگی مردمان ندارد. زمین سفت و آشنای زیر پا را رها می کند و به زندگی در راه پیچاپیچ و لرزان بالای درختان می رود یعنی می توان گفت که دنیای دیگری را جایگاه خود می کند. اما نه که در برج عاج بنشیند. فاصله گرفتنش از زمین برای دوری جستن از مردم نیست. برعکس . پنداری در جستجوی میدان دید گسترده تری به میان شاخ و برگ درختان می رود تا همه چیز را بهتر و بیشتر ببیند تا بهتر بتواند به آنچه برایش شورش کرده عمل کند. "   

مهدی سحابی / قسمتی از مقدمه ی کتاب بارون درخت نشین

ادامه مطلب ...

نون نوشتن

نون نوشتن

اثر محمود دولت آبادی

نشر چشمه، زمستان 1388

در مورد معرفی استاد دولت آبادی واژه ای که حقیقت مطلب را ادا کند چیزی به ذهنم نرسید اما همین بس که قلمش و گفتارش پویایی منحصر به فرد خودش را دارد حتی در یادداشت های شخصی....

نون نوشتن اونطور که در ابتدای کتاب اومده احوال سالیان 59 تا 74 استاد در 60 یادداشت کوتاه و بلند می باشد. دولت آبادی در این کتاب ذهنیات مکتوبش را به چاپ رسانیده که به نظر من برای هر اهل کتابی و هر شخص دست به قلمی جالب و حتی می تواند نمونه بی بدیلی باشد. خواندن تفکرات یک نویسنده ی هنرمند بزرگ خالق کتاب بی نظیر کلیدر برای من موهبتی بود : 

محمود دولت آبادی

 

آنچه در این گاهی نوشتن ها آمده است در مسیر مدتی پانزده – شانزده ساله نوشته شده و هیچ کوششی به جهت تغییر یا تحریف آنچه اندیشیده و نوشته ام انجام نگرفته. خواسته ام هر آن چه در هر هنگام یادداشت کرده ام بیاید، از آن که خود بدانم در چه گاه چه می اندیشیده ام و شما نیز اگر خواستید بدانید !         دولت آبادی 15 مهر ماه 1388

 

ادامه مطلب ...

دیار فرزانگان

به کوشش: عباس یزدی نژاد، دکتر علی یزدی نژاد و دکتر آرزو مرادی

انتشارات میرماه 

۴۷۰ صفحه - ۹۵۰۰۰ ریال

چاپ اول ۱۳۸۶ - ۳۰۰۰ نسخه

***

کتاب دیار فرزانگان دومین کتاب از مجموعه کتاب‌های گنجینه تاریخ، فرهنگ و هنر است که به همت این فرهیختگان و نشر میرماه، فراهم آمده است.

کتاب نگاهی دارد به زندگی و آثار فرزانگان  و ستارگان آسمان ادب، دانش و هنر دیار نور و کجور و در واقع یک کتاب مرجع است. نه این که تصور شود باید آن را به دست گرفت و تا اتمامش به زمین نگذاشت.

دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی در مقدمه‌ی مبسوطی که در ابتدای کتاب آمده، نوشته اند:

ادامه مطلب ...

چهارچهارشنبه و یک گلاه گیس

 

نام کتاب : چهار چهارشنبه و یک گلاه گیس 

نویسنده : بهاره رهنما 

نشر چشمه/ چاپ دوم 1388

 

نویسنده بهاره رهنما! اگه تعجب کردین نکنید! همون بهاره رهنماست که همیشه تو فیلما میبینیم.  هرجا رفتم سراغشو از کتاب فروشی ها گرفتم تا اسم نویسنده رو میگفتم چشمشون گرد میشد!! و چشم من گرد تر! یعنی شما که کتاب فروشی دارین نمیدونین؟؟ به چاپ دوم هم رسیده 

این کتاب اولین تجربه ی خانم رهنما ست که طی این سالها تکه تکه مینوشتن و بلاخره سال 87 منسجم و منتشرشون کردن. 

ادامه مطلب ...

یک روز قشنگ بارانی

 

 

 

نام کتاب: یک روز قشنگ بارانی (پنج داستان کوتاه)

نویسنده: اریک امانوئل اشمیت

مترجم: شهلا حائری

ناشر: نشر قطره

درباره اثر:

این کتاب شامل پنج داستان کوتاه می باشد. زانان قهرمانان یا شخصیت های اول این داستانها هستند. زنانی که قطعه های به ظاهر معمولی اما مهم زندگی شان را گم کرده اند. مفاهیمی چون  هویت، پیری، بی آلایش عشق ورزیدن، تنفر و محبت  و در پایان زندگی که همگی به ظاهر در سرتاسر زندگی انسانها به خصوص زنها وجود دارد اما اریک امانوئل اشمیت نویسنده اثر با توجه به سابقه تحصیلش در رشته فلسفه با زبانی ساده و گویا فقدان هر کدام از این فاکتور ها را در زندگی و تبعات عمیق آنها را در زندگی زنان داستانش به تصویر کشید.

هِلن، اُدیل، اُدت، اِمه و اُلگا پنج شخصیت زن داستان های این کتاب هستند که نویسنده کوشیده تا احساس درونی و رنجش خود از زندگی مدرن و دغدغه های سیاسی و اجتماعی امروز را از زبان آنان با ظرافتی زنانه و تکان دهنده به تصویر بکشد.

نام اثر از روی داستان اول این مجموعه برداشت شده است. هلن زنی است که مانند همه زنان دیگر اجتماع تحصیل می کند، ازدواج می کند و مادر می شود اما در سراسر زندگیش بین هویت های تحمیلی زندگی مثل دختر بودن، همسر بودن و مادر بودنش با هویت خالص انسانیش در ستیغ می باشد و در انتها بعد از در گذشت همسرش و جدا شدن فرزندانش که دوباره تنها می شود موفق به پیدا کردن هویت خویش می گردد...

ادامه مطلب ...

اینس، روح من

اینس، روح من

اثر: ایزابل آلنده

ترجمه از متن اسپانیولی: زهرا رُهبانی

انتشارات: نگاه ۱۳۸۶ 

چهارصد و سی صفحه، پنجهزار و پانصد تومان


***

قبل از شروع رمان می‌خوانیم:

اینس سوارِس (1580-1507) زنی اسپانیایی و متولد پلاسنسیا بود. به سال 1537 به قاره جدید سفر کرد و در فتح شیلی نقش داشت و از بنیانگذاران شهر سانتیاگو بوده. وی نفوذ سیاسی و قدرت اقتصادی بسیار داشت.

موفقیت اینس سوارس از سوی تاریخ نگاران آن عهد به ثبت رسید. گرچه تقریبن بیش از چهارصد سال از سوی مورخان به فراموشی سپرده شد.

نگارنده در این صفحات به شرح احوال و اعمال این زن –همان گونه که در اسناد تاریخی آمده- اکتفا کرده و فقط با کمی تخیل، بر آن تار و پودی تنیده است.

***

ادامه مطلب ...