کتاب هایی که می خوانیم
کتاب هایی که می خوانیم

کتاب هایی که می خوانیم

یک روز قشنگ بارانی

 

 

 

نام کتاب: یک روز قشنگ بارانی (پنج داستان کوتاه)

نویسنده: اریک امانوئل اشمیت

مترجم: شهلا حائری

ناشر: نشر قطره

درباره اثر:

این کتاب شامل پنج داستان کوتاه می باشد. زانان قهرمانان یا شخصیت های اول این داستانها هستند. زنانی که قطعه های به ظاهر معمولی اما مهم زندگی شان را گم کرده اند. مفاهیمی چون  هویت، پیری، بی آلایش عشق ورزیدن، تنفر و محبت  و در پایان زندگی که همگی به ظاهر در سرتاسر زندگی انسانها به خصوص زنها وجود دارد اما اریک امانوئل اشمیت نویسنده اثر با توجه به سابقه تحصیلش در رشته فلسفه با زبانی ساده و گویا فقدان هر کدام از این فاکتور ها را در زندگی و تبعات عمیق آنها را در زندگی زنان داستانش به تصویر کشید.

هِلن، اُدیل، اُدت، اِمه و اُلگا پنج شخصیت زن داستان های این کتاب هستند که نویسنده کوشیده تا احساس درونی و رنجش خود از زندگی مدرن و دغدغه های سیاسی و اجتماعی امروز را از زبان آنان با ظرافتی زنانه و تکان دهنده به تصویر بکشد.

نام اثر از روی داستان اول این مجموعه برداشت شده است. هلن زنی است که مانند همه زنان دیگر اجتماع تحصیل می کند، ازدواج می کند و مادر می شود اما در سراسر زندگیش بین هویت های تحمیلی زندگی مثل دختر بودن، همسر بودن و مادر بودنش با هویت خالص انسانیش در ستیغ می باشد و در انتها بعد از در گذشت همسرش و جدا شدن فرزندانش که دوباره تنها می شود موفق به پیدا کردن هویت خویش می گردد...

اظهار نظر شخصی:

معمولا عادت کرده ام اگراثر نویسنده ای به دلم نشست یک یک آثارش را بخوانم که در واقع اشمیت توانسته ذائقه ی مرا برای خواندن دیگر کتابهایش ترغیب کند، از سوی دیگر ترجمه روان و بی نقص خانم حائری خواننده را تا انتهای داستان مجذوب خود نگه می دارد و از نکات مثبت این آثار می باشد. از دیگر نکته ای که به ذهنم رسیده ، نکته سنجی و دقت نظر نویسنده در مفاهیم درونی زندگی آدمهاست که از زبان مردان و زنان داستانش بیان می کند و خواننده دچار هم ذات پنداری نا خودآگاهی با شخصیت های داستانیش می شود که این امر او را به فکر کردن در مورد کیفیت زندگیش سوق می دهد.

برای آشنائی بیشتر با نویسنده می توانید از صفحه اریک امانوئل اشمیت در سایت سیب گاز زده دیدن فرمائید

نظرات 5 + ارسال نظر
شازده دوشنبه 11 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 12:49 http://motaleateman.persianblog.ir

ظرافت جوجه تیغی را خواند ه اید؟
موریل باربری

نه متاسفانه
اگر توضیحی می دادید از شما ممنون می شدم

یاسی جمعه 15 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 21:04

سلام.

تعریف آثار آقای اشمیت رو خیلی شنیدم! هر کتابخونی آثار اوژیشون رو توصیه میکنه! اما متاسفانه هنوز نشده چیزی ازشن بخونم، یه جورایی میترسم هنوز قدرت درکش رو نداشته باشم!

کاهوووووووووو پنج‌شنبه 7 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 13:47 http://xarmohre.blogfa.com/

قشنگه اما من نمایشنامه هاشو بیشتر دوست دارم .خرده جنایت های زناشویی که واقعا شاهکاره و متاسفانه باز هم ما با اجرا کردنش گند زدیم بهش .

علیرضا جمعه 15 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 14:51 http://7hezrtu.blogfa.com

البته این کتاب اشمیت رو نشر افراز با نام "پرنسس پا برهنه" چاپ کرده و یکی دو تا داستان هم بیشتر از این کتاب نشر قطره داره ..... طراحی جلدشم خیلی خوشگل تره......

زیاد اهل رمان و نمایشنامه نیستم ولی امنوئل اشمیت نویسنده ی مورد علاقه مه ...... این کتاب و اولیس از بغداد شاید یکی از خسته کننده ترین کارهای اشمیت باشه ..... به نظرم نماینامه هاش و داستانهای سری "دنیای نامرئی"(که سروش حبیبی هم سه تاشو ترجمه کرده) و رمان "زمانی که یک اثر هنری بودم" خیلی جذاب تر به نظر میاد

موفق باشی

شکوفه چهارشنبه 3 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 21:45 http://kabootareshaer.blogfa.com

من این کتاب رو دو سه هفته پیش خوندم... و نزدیکی شخصیت هاش با حقیقت تاثیر گذار بود...
به خصوص داستان غریبه... چون اون روزهایی که این کتاب رو میخوندم ذهنم به شدت درگیر مادربزرگم بود که مبتلا به آلزایمره...
خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم.
از امانوئل اشمیت غیر از این کتاب "آقا ابراهیم و گلهای قرآن"، "اسکار و خانوم صورتی پوش"، "خرده جنایت های زناشوهری" و "مهمانسرای دو دنیا" رو خوندم. همشون عالی و تحسین برانگیزن. به خصوص اسکار، که خیلی ظریف و قشنگ بود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد