کتاب هایی که می خوانیم
کتاب هایی که می خوانیم

کتاب هایی که می خوانیم

علویه خانم

علویه خانم

اثر صادق هدایت

138 صفحه – چاپ ......رم، زیراکسی

بها: دوهزارتومان و بیشتر توافقی

***

علویه خانم یکی از شاهکارهای صادق هدایت است. و شاید به جرات بتوان گفت که یکی از نوول های بی تای زبان و ادبیات پارسی است. کتاب مجموعه چند داستان و یادداشت کوتاه است. با نام های:

علویه خانم

ولنگاری

قضیه زیر بته

فرهنگ فرهنگستان

قضیه دست بر قضا

قضیه خر دجال

قضیه نمک ترکی

***

در اینجا با علویه خانم آشنا می شوید.

ادامه مطلب ...

اهل هوا

 

نام کتاب:اهل هوا 

غلامحسین ساعدی 

چاپ اول :1345 چاپ دوم:2535 شاهنشاهی 

بها:185 ریال 

 

این مشخصات از کتابی است در کتابخانه ی ما.جستجو در گوگل چاپ تازه ای از آن را نشانم نداد.

  

«مردم‌ ساحل‌نشین‌ جنوب‌ ایران‌، ارواح‌ و جنها را به‌ صورت‌ باد مى‌پندارند و معتقدند که‌ هر بادی‌ جنى‌ دارد که‌ با آن‌ به‌ درون‌ جسم‌ آدمیزادگان‌ مى‌رود و آنها را تسخیر و «هوایى‌» مى‌کند . اینان‌ جن‌ بادهای‌ خطرناک‌ و موذی‌ و آسیب‌رسان‌ را «مَضِرّاتى‌» مى‌نامند. به‌ عقیدة اهل‌ هوا شخص‌ مُسخَّر باد یا «بادْزده‌» (قس‌: جن‌زده‌)اختیارش‌ را از دست‌مى‌دهد و به‌ بیماری‌ «دیوْباد»، یعنى‌ جنون‌ و دیوانگى‌  دچار مى‌شود و به‌ صورت‌ مرکب‌ و فرس‌ باد در مى‌آید . اهل‌ هوا ، این‌ بیماران‌ را «هوایى‌»، و بادهای‌ سوار بر مرکب‌ یا بیمار را در زبان‌ سواحلى‌ «په‌ په‌2» و در عربى‌ «هُبوب‌» مى‌نامند.  »  

  

 

پیوندهای خواندنی:   

یک:موسیقی نوبان و زار

دو:زار و نوبان در سواحل جنوبی ایران 

 سه:اهل هوا، روی پنهان گردشگری جنوب

ادامه مطلب ...

افسانه ی یوشت

 
 
مشخصات کتاب
  • تعداد صفحه: 28
  • نشر: شباویز (1383)
  • شابک: 964-505-115-0
  • وزن: 150 گرم
 
 
 «

 

"آنها هم می توانند"
من اکنون می دانم و باورم بر اینست، افسانه هایی که قهرمانانش کودکان هستند، چون نخودی و بند انگشتی و یوشت و ایکیوسان و ... بیشتر حسی را در کودکان تقویت می کنند که به آنها می گوید:
آنها هم می توانند.
این  بزرگترین نقطه قوت این گونه افسانه هاست. بسیاری از داستان ها این گونه نیستند. قهرمان شاهزاده ای است، پهلوانی است، آلیسی است، ...... همه آدم بزرگ هستند.
کودکان وقتی می توانند خودشان را در قالب قهرمان ببینند و در رویاهایشان  نقش آنان را بازی کنند، دنیای رشک برانگیزی برای خود می سازند. دنیایی که شاید در بزرگسالی هم گاه به درون آن بخزند و به دور از قیل وقال خارج دمی بیاسایند.
***
دوستانی که حداقل یک بار شیرینی قصه گفتن و یا قصه خواندن را برای کودکی تجربه کرده اند، با این مقوله آشنا هستند که کودک بارها درخواست یک قصه تکراری را از آن ها کرده است. این قصه ها معمولن از همین دست است.» 

برداشت از: پیام محسن گرامی

رونوشت، بدون اصل

نام کتاب:  رونوشت، بدون اصل (هفت قصه از نادر ابراهیمی)
                                                                                           

ناشر: روزبهان

تعداد صفحات: 103 صفحه 

  

روایتی متفاوت از مفهوم زندگی و مرگ ، جنگ، توهم، عشق، مبارزه، وطن خواهی و سکوت 

 

کتاب شامل هفت داستان که هر کدوم موضوعی متفاوت دارند. به موضوع هر داستان از زاویه دیگری نگاه و تعریف شده است. به عنوان مثال در داستان کارمرگ، راوی به شهری دعوت می شود که اصلن روی نقشه کره زمین نیست و قطاری که او را به مقصد می برد تنها یک مسافر دارد چرا که میزبان فقط او را دعوت کرده است. مردم این کشور مراسم سنتی دارند به اسم کارمرگ (بدون کسره  ر ) همه باید این مراسم را انجام دهند و تاین مراسم در شناسنامه آنان ثبت نشود ، اعتبار ندارند.کسی که کارمرگی می کند، تمام مراسم یک مرگ واقعی را قبول می کند و البته تحمل، از آغاز تا زمانی که سنگ بر گور بگذارند و آن شخص زمانی کوتاه در تاریکی مطلق گور بسر خواهد برد و سپس سنگ برداشته می شود و مراسم تمام... چرا که به نظر آنان ، انسانِ مرگ آشنا، بی نیاز از تباه کردن روح است و راوی این مراسم را تجربه می کند. 

 

به نظر من که این کتاب یه اثرِ نابه و خوندنش بسیار لذت بخش بود. 

 

یک اثر کاملن متفاوت از نادر ابراهیمی

احمق‌های چلم و تاریخ‌شان

احمق‌های چلم و تاریخ‌شان

 

نوشته: آیزاک بشویتس سینگر

تصویرگر: اوری شولتز

برگردان: پروانه عروج‌نیا

نشر: آسمان خیال

چاپ دوم: ۱۳۸۹

۶۴ صفحه، ۲۸۰۰۰ ریال

تیراژ: ۲۲۰۰

***

احمق‌های شهر چلم سرگذشت خیالی و طنزآمیز شهر یا کشورهایی است که حاکمان‌شان دچار توهم رسیدن به قدرت و وسعت یک امپراتوری و جهانی شدن هستند.

دانشمندان چلم در باره چگونگی پیدایش این شهر اختلاف نظر دارند. البته دینداران و مومنان چلم همگی اعتقاد دارند که خدا گفت: "این جا چلم بشود و چلم شد." اما خیلی از دانشمندان عقیده دارند که پیدایش شهر نتیجه یک آتشفشان بوده است. 

داستان پیدایش چلم و مردمانش که شهری است یهودی نشین در لهستان، بهرحال در کتاب نوشته شده است. که همان داستان تکامل از دیدگاه ماتریالیستی است. چلم شهری است که داستان های زیادی از ساده لوحی مردمانش در لهستان بر سر زبان‌هاست. ولی بی بهره از ادیبان و اندیشمندان هم نبوده است. هرچند در کتاب اشاره‌ای به اینان نشده است.

ادامه مطلب ...

معبد

کتاب: معبد

نویسنده: ماتیو ریلی

مترجم: مجتبی نوری یامچلو

انتشارات: کتابسرای نیک

۵۸۴ صفحه، ۶۵۰۰ تومان 

 

بعضی از درها این معنی را در خود دارند که باید باز نشده باشند

هر جسم رادیو اکتیو در یک سطح مولکولی با اکسیژن واکنش می کند که باعث میشود هوای دور و بر آن مرتعش شود

سبک این کتاب اکشن - معمایی است 

صحنه های زیبایی در این کتاب وجود دارد مانند وجود گربه های بزرگ و گرفتار شدن به وسیله ی تمساح ها و شلیک تیر تک تیر اندازی برای حفاظت از شخصیت داستان و ... 

اگر این کتاب فیلم میشد مطمئنا یک فیلم فوق العاده میشد. 

در کل کتاب از لحاظ اکشن زیبا کار شده و شخصیت پردازی نویسنده نیز زیبا است. ولی دارای مشکل فراوانی است مانند اینکه اصلا به احساسات شخصیت ها نپرداخته. 

ولی نکتهای که خیلی جالب است این است که کل این کتاب ۶۰۰ صفحه ای ماجرای ۳ روز این گروه می باشد. 

  

در این داستان وقایع تاریخی مثل تاریخ و تمدن اینکاها نیز وجود دارد. 

در کل اگر ازیک کتاب اکشن واقعی خوشتان می اید حتما این کتاب را بخوانید.