کتاب هایی که می خوانیم
کتاب هایی که می خوانیم

کتاب هایی که می خوانیم

احمق‌های چلم و تاریخ‌شان

احمق‌های چلم و تاریخ‌شان

 

نوشته: آیزاک بشویتس سینگر

تصویرگر: اوری شولتز

برگردان: پروانه عروج‌نیا

نشر: آسمان خیال

چاپ دوم: ۱۳۸۹

۶۴ صفحه، ۲۸۰۰۰ ریال

تیراژ: ۲۲۰۰

***

احمق‌های شهر چلم سرگذشت خیالی و طنزآمیز شهر یا کشورهایی است که حاکمان‌شان دچار توهم رسیدن به قدرت و وسعت یک امپراتوری و جهانی شدن هستند.

دانشمندان چلم در باره چگونگی پیدایش این شهر اختلاف نظر دارند. البته دینداران و مومنان چلم همگی اعتقاد دارند که خدا گفت: "این جا چلم بشود و چلم شد." اما خیلی از دانشمندان عقیده دارند که پیدایش شهر نتیجه یک آتشفشان بوده است. 

داستان پیدایش چلم و مردمانش که شهری است یهودی نشین در لهستان، بهرحال در کتاب نوشته شده است. که همان داستان تکامل از دیدگاه ماتریالیستی است. چلم شهری است که داستان های زیادی از ساده لوحی مردمانش در لهستان بر سر زبان‌هاست. ولی بی بهره از ادیبان و اندیشمندان هم نبوده است. هرچند در کتاب اشاره‌ای به اینان نشده است.

مردم چلم چونان سایر مردم دیگر نقاط جهان، از ابتدا تکامل یافته نبودند. اولین چلمی ها انسانهای اولیه بوده‌اند که خواندن و نوشتن نمی دانستند. بنابراین حوداث و تاریخ آن دوران در هیچ جا ثبت نشده است. چون سواد نداشتند، بحران برایشان واژه ای بی معنی بود. همین که باسواد شدند، بحران و مشکلات برایشان به وجود آمد. یعنی بلافاصه بعد از ورود واژه  بحران به زبانشان، دیدند که در چلم بحران وجود دارد.

یکی از این بحران ها که در نتیجه حماقت حاکمی به وجود آمد بحران بی پولی بود که برای حل آن فرمانی صادر شد که هفته ای سه روز در بازار جمع شوند و کالاهای‌شان را با هم مبادله کنند.

شاعر چلم بساطی پهن کرد و اشعارش را با نان، کره و پنیر، تخم مرغ و سیر مبادله می کرد. در ضمن می گفت هر کس پاشنه چکمه پای چپش را درست کند یک شعر 23 بیتی به او خواهد داد.

گروه موسیقی در قبال مرغ، "مازورکا" می نواختند و برای یک راسته گوشت گاو "کنسرتو" می زدند.

تصمیماتی که برای حل بحران ها در چلم گرفته می‌شود نهایت حماقتی است که ممکن است در اداره امور یک شهر توسط حاکمان، گرفته شود. از جمله:

برای حل مشکل گرسنگی و بی غذایی فرمان روزه گرفتن صادر می شود.

فقرا به خانه ثروتمندان حمله کنند و آنها را غارت کنند.

............

و در نهایت، جنگ بهترین راه حل است. چرا که اموال دشمنان مصادره شده و اسیران به بردگی کشیده می شوند. جنگی که شمشیرها و خنجرهایش از ذوب  قابلمه و دیگ و طشت خانه ها به دست آمده است!!

و بیشترین دوران زندان در چلم حبس ابد بعلاوه یک چهارشنبه است.

............

در چلم همیشه حرف زدن آسان‌تر از عمل کردن است.

نثر کتاب –در واقع برگردانش- در جاهایی شما را به یاد توپ مرواری هادی صداقت انداخته و .........

چنین به نظر می رسد که چلم کمی از آنچه بشویتس در باره اش نوشته، بزرگتر باشد.



احمق های چلم و تاریخشان را بخوانید. کلن نیاز به یک ساعت وقت دارد. ولی از تصاویر زیبای کتاب غافل نشوید که زیبایی آن را دو چندان کرده است یکی از این تصاویر را در بالا می بینید.



Isaac Bashevis Singer

۱۹۰۴-۱۹۹۱


آیزاک بشویتس سینگر، Isaac Bashevis Singer، لهستانی و متولد ورشو  است. وی در سال 1935 به آمریکا مهاجرت می‌کند. در سال 1987 برنده نوبل ادبیات شده و یک سال بعد از آن جایزه کالدکات را می گیرد. جایزه ای مهمی در زمینه ادبیات کودکان و نوجوانان که حدود ۱۷ اثر از نوشته‌هایش از این دست است.

نظرات 10 + ارسال نظر
پروانه دوشنبه 8 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 14:04

حوصله خواندن کتاب تکراری رو ندارم!

تکراری؟
این یعنی خوندین قبلن؟

بابک سه‌شنبه 9 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 09:18

من هنوز هم در خواندن اسم این شهر مشکل دارم مطمئن هستید که اسمش چلم هست - این توصیفات به سرزمین دیگری می خورد- اما درون مایه قشنگی دارد
خدا کند بشود پیدایش کرد

اسم شهر چلم است. البته ارتباط فرهنگی و لغوی قضیه را نمی دانم ولی در کردی به عن دماغ می گویند چلم. البته این که به سرزمین دیگری میخورد هم این است که خب بزرگتر از آنی است که نوشته شده.
کتاب را بشود پیدا کرد؟ کتاب به تازگی دوباره چاپ شده و هست.

شین سه‌شنبه 9 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 16:13 http://kakto0os.blogfa.com

دوباره سلام، نظرم رو الان متوجه شده م برای مطلب سال 87 ثبت کردم ! چون اول اون رو خوندم ! :)
راستی لینکتون کردم ، بلاگ من کم کسی رو لینک میکنه ، اما خب من با اجازه خودم لینکتون کردم .
فعلا"

ممنون که ما را لینک کردید. ما هم هر کس که ما را لینک کند لینک می کنیم. ولی لطف کنید و ما را به اسم خودمان لینک کنید. ما هم شما را به اسم خودتان لینک می کنیم.

فرناز سه‌شنبه 9 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 18:06 http://farnaz.aminus3.com/

مزرعه ی حیوانات یا قلعه ی حیوانات جرج اورول در زمان خود کار بسیار خاصی به نظر می آمد .. پر از تمثیل و کنایه و راز .. اما دنیای امروز دنیای سر راست و مستقیمی است که حتی اگر سعی کند چندان اسرارآمیز نیست ـ و این را من عیب نمی دانم ـ به نظر می رسد که احمق های چلم مشخصاتی دارند که به راحتی در گوشه گوشه ی دنیا می توانیم آنها را پیدا کنیم و این شهر شهریست آشنا ..
در واقع باید گفت که چون دید ما هم به همراه دنیا در حال عوض شدن است حتی بدون در نظر گرفتن زمان و مکان این تصویرها را بشدت آشنا می بینیم .
مرسی از معرفی .. یکی می خریم اما حداقل سه نفر می خوانیم :‌)

من فکر کنم که دنیا روز به روز برای احمق های شهر چلم تنگ تر میشه.

مریم چهارشنبه 10 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 13:23 http://voodoo.blogsky.com

چه داستان آشنایی !! دست گلتون به خاطر این کتاب جالب درد نکنه فکرکنم همه ی شخصیتهاشو یه جورایی به دنیای واقعی میشه تعمیم داد
---------------------------
راستی خیلی ببخشید که من هنوز چک نویسم رو نذاشتم فردا مذارم و اگه اشکالی نداره شنبه پست کنم یا سپاس فراوان

تمامی این کتابهایی که می خوانیم به یه شکلی آیینه دنیای واقعیمون هستن.
چه خوب. من فرصت دارم که تا شنبه ترکتازی کنم.
اگه تا اون روز به دلیل کثیفی هوا نمیرم.
بدورد ای اعضای این وبلاق وزین. شما نگذارید این لوح تعطیل شود.

شین چهارشنبه 10 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 15:29

یعنی به اسم کتابامون ؟ یا کتابایی که میخونیم ؟ کدومش ؟
.
لینک نمیکردیدم مهم نبود ف برای من لینک شدن مهم نیس ، فقط بلاگی رو که بپسندم بی اجازه لینک میکنم !
.

کتاب هایی که می خوانیم
اصل کارمان بر این است. اجازه هم نمی گرفتید اشکالی نداشت.

نویسنده سه‌شنبه 31 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 22:14 http://shab1387.blogfa.com/

سلام
گویا من و شما علائق مشترکی در کتاب داریم.
ارادتمند نویسنده

چه خوب.

blau پنج‌شنبه 23 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 14:39 http://deutsche49fossball.mihanblog.com

من این کتابو خوندم خیلییییییییییییییی قشنگ و خنده داره

blau پنج‌شنبه 23 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 14:40 http://deutsche49fossball.mihanblog.com

تازه جلد دومشم خوندم :|

جلد دوم؟

حسن یکشنبه 29 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 01:56

با سلام / این کتاب کتابیه که هر نسلی از هر کشور و فرهنگی میتونه باهاش همزادپنداری کنه که ناشی از هوش سرشار نویسنده هستش / این نوع کتاب ها مشکلات رو در قالب طنز به مردم نشون میدن و این کار یک شیوه قدیمی و درست هستش / این کتاب به نظر من کتاب خیلی فوق العاده ای هستش

ممنون از وبلاگ خوبتون

کاملن حق با شماست. و ممنون که سر زدید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد