کتاب هایی که می خوانیم
کتاب هایی که می خوانیم

کتاب هایی که می خوانیم

افسانه خدایان

افسانه خدایان

گردآوردی و ترجمه:

شجاع الدین شفا

نشر دنیای نو

بهار 1383

***

افسانه خدایان یکی از معدود کتابهایی است

که بی مقدمه آغاز می شود. یا شاید نسخه ای که اینجا به چاپ رسیده این گونه است. بهرحال این کتاب در مورد خدایان باستانی یونانی است.  خدایانی که امروزه در جهان بسیاری آن ها را می شناسند. یا حداقل با نام های آنان آشنا هستند. از آنجا که این کتاب گردآوری شده است، در دسته بندی ادبیات ایران آن را جا دادم. چرا که با ترجمه خوب و روان و یک دست آقای شفا، به جرات می توان آن را در زمره ادبیات ایران جای داد و شک ندارم که این  نسخه بسیار خواندنی تر از متن های اصلی هستند. هنگام خواندن کتاب، گویی با آن به هزاران سال پیش، سفر می کنیم. با این که این کتاب می تواند یک مرجع خوب برای آشنایی با افسانه خدایان باشد ولی در لابلای متن، گاه که نه، بلکه بسیار پیش می آید که کتاب از حالت یک کتاب مرجع دور می شود. 

چون این:

"اولین زن زئوس "متیس" یا عقل بود. حاسدان به او گفتند: اگر از این زن صاحب فرزندانی شود، آنان به قدری عاقل خواهند بود که پدر را از تخت خدایی به زیر می کشند.

ادامه مطلب ...

بیشعوری

بیشعوری - خاویر کرمنت - محمود فرجامی 

 

بیشعوری 

اثر:خاویر کرمنت 

برگردان: محمود فرجامی 

 

کتاب را نخوانده ام. باید بخوانم. 

شما هم بخوانید. 

یادداشت های شما در زیر خواهد آمد. یادداشت های کوتاه. 

برای خواندن کتاب باید آن را داشته باشید. 

اینجا را کلیک کنید.

البته بنا بر آنچه محمود فرجامی در وبلاگش یعنی باران در دهان نیمه باز نوشته اگر کتاب را دوست داشتید هزینه یک پیتزا را به حساب ایشان واریز کنید. من شماره حسابی پیدا نکردم. خودتان بگردید اگر یافتید اینجا بنویسید.

***

خود محمود فرجامی می گوید:

لطفا این کتاب را به دقت بخوانید و برای دوستانتان هم بفرستید. مساله‌ خیلی مهم است حتی مهم‌تر از پیتزای کذا. بیشعوری (Assholism) سکه‌ی رایج و پر عضوترین مکتب دنیای کنونی‌ست ,بیشعورها دارند دنیا را برمی‌دارند. همان کسانی که آگاهانه با رفتار و گفتار احمقانه، خودخواهانه و وقیحشان حق دیگران را می‌خورند اما همیشه حق به جانبند و مظلوم‌نمایی می‌کنند. ئه… چقدر آشناست؟!

این کتاب با لحنی طنزآمیز شما را با چهره‌ی هولناک این آشنایی آشناتر می‌کند.

داستان های برق آسا / Flash Fiction

  

 

 

داستان های برق آسا / Flash Fiction

انتخاب و ترجمه پژمان طهرانیان  

کتاب های مانک از شماره ی یک تا سه  

انتشارات مان کتاب  

 

این مجموعه ی بسیار جذاب دارای سه جلد است که هر جلد حدود 80 صفحه و  دوازده داستان کوتاه است . چنان که از نام آن پیدا ست بسیار برق آسا می توان آن را خواند واین  برای دنیائی که با این سرعت در گذر است بسیار مناسب است . به علت قطع بسیار ظریف آن براحتی قابل حمل است و می توانیم در همه جا یکی از اینها را به همراه داشته باشیم و ساعات طولانی را  

که بی دلیل از زندگی ما می دزدند تا به انتظارهای بیهوده بگذرانیم برای کاری مناسب صرف کنیم : کتاب خوانی .   

 

داستانک ها ئی که انتخاب شده نوشته ی  بیش از سی نویسنده است  و در ابتدای هر داستان یک بیوگرافی بسیار مختصر اما بسیار مفید هم می خوانیم . در این میان به نامهای معروف و نیز کمتر شناخته شده بر می خوریم که به هر حال کشف نثر آنها خالی از لطف نیست .    

 

خواندن رعد آسای یکی از این داستان ها که به نظرم یکی از بسیار بهترین آنها نیز هست شما را ترغیب به خرید کتاب خواهد کرد ._ امیدوارم ! _  از نظر من این داستان با احترامی خاص و متفاوت  به خواننده ی کتاب نوشته شده است .

 

تداوم باغ ها  

خولیو کورتاسار 

_ اولین داستان انتخاب شده برای جلد سوم _  

 

ادامه مطلب ...

نوای اسرار آمیز


نام اثر: نوای اسرار آمیز(نمایشنامه)

نویسنده: اریک امانوئل اشمیت

مترجم: شهلا حائری

ناشر: نشر قطره


خلاصه داستان:


نویسنده داستان دو مرد و شرح دلباختگی شان را حکایت می کند. یکی از دو مرد ابل زنورکو برنده جایزه نوبل ادبیات است که تنها در جزیره ای دور در دریای نروژ زندگی می کند و دیگری اریک لارسن. مردی که خود را خبرنگار نشریه نُبروْزنیک معرفی می کند در موقعیتی جالب به هم می رسند. گفتگوی شان درباره آخرین کتاب زنورکو به نام "عشق ناگفته" درباره مکاتبات عاشقانه یک مرد و زن بود که در ادامه روند مصاحبه عوض می شود و به همراه آن هویت های این دو مرد. خواندن این کتاب انتظار علاقمندان امانوئل اشمیت را مانند سایر آثارش برآورده می کند. 


بریده ای از داستان:

...



ادامه مطلب ...

نادر فاتح دهلی

نام کتاب: نادر فاتح دهلی 

نویسنده: عبدالحسین صنعتی زاده کرمانی 1273 - 1352 

انتشارات: دنیای کتاب    

۵۲۲ صفحه

     

با خواندن این رمان تاریخی ِ «پدر رمان تاریخی ایران» عبدالحسین صنعتی، احترام خاصی نزد خواننده می یابد.

   

داستان از بهار سال 1112 هجری ،320 سال پیش آغاز می گردد. نذر پسر بچه ای چهارده ساله داس در دست و کوله علفی در پشت از دره به زیر می آمد، احساس می کند هوا در حال دگرگونیست که رگبار شدید و از پس آن سیلی خانمان برانداز حاصل کشاورزی ایل را با خود می برد. همان گاه ازبک ها به سیاه چادرهای ایل هجوم می برند و به چپاول سیاه چادرها می پردازند هر مرد و زنی که میدیدند اسیر می گرفتند در نیمی از ساعت دیگر اثری از چادر و بهار و قریه باقی نمانده بود آنچه مانده بود و اجساد کشته شدگان را هم سیل با خود برد.  

ادامه مطلب ...