کتاب هایی که می خوانیم
کتاب هایی که می خوانیم

کتاب هایی که می خوانیم

در فاصله ی دو نقطه...!

نام کتاب: در فاصله ی دو نقطه...! 

نویسنده: ایران درٌودی  

موضوع: سرگذشت نامه - مصور

4800 تومن 

چاپ یازدهم 

نشر نی 

کتاب بیشتر به دفتر خاطرات می ماند ساده و روشن همه چیز در آن نوشته شده، شرح دوران کودکی ، حالات و زیر و بم های آن ، شرح افراد خانواده و نژاد و و رفتار و آدابشان.. برای همه ما که در دوران آمیختن نژادها به سر می بریم امری عادی و معمولی است و همه ی ما با  این ناهمگونی ها زندگی کرده و می کنیم.  

هم دوره بودن او با جنگ جهانی و 28 مرداد و...و ملاقات او با بزرگانی چون ابراهیم پور داوود، سهراب سپهری، شاملو، فروغ،خسرو گلسرخی ، فرح دیبا،اخوان ثالث ،بهمن مفید، ژان کوکتو و برتا سلکیند،... کمی خواننده را به خود مشغول می دارد. 

فوران احساستش در لابلای نوشتارش آزارم می داد تا جایی که جملات ایران درودی به کمکم می آید: 

«تجربه های همزیستی با این خانواده(برتا) ، سبب شد از اوج برج عاج و قصرهای بلورین رویاهایم به زیر بیایم. استثمار آدمیان بر یکدیگر و بی رحمی آنها را ببینم و سرانجام سقوط دردناکشان را شاهد باشم» 

برایم نویسنده رویاهای بلورین داشت و برج عاج نشین بود ولی کم کم  این زن که نامش «ایران» است ، بر دلم نشست . 

گاهی با دوستان در این باره به گفتگو نشسته ایم که آیا باید زندگی نامه هنرمند را دانست یا خیر؟  و هنوز این پرسش پاسخ های گوناگونی دارد! 

به هر روی، شاید بهترین ارزش این کتاب خواندن شرح تابلوهای نقاشی این هنرمند است که در میان خاطرات همراه با تو ضیح و عکس ، تو را به میهمانی تماشای تابلوهایش می برد. 

ویژگی بسیار برجسته ی تابلوهای ایران درودی به کار بردن «نور» است که گاهی از دل زمین می روید گاه از آسمان. نقاشی هایش بدون انسان هستند که خودش می گوید : 

چیزی که در نقاشی هایم به دنبال آن هستم: انسان 

 

ــــــــــــ 


احمد شاملو در ۱۴ اسفند ۱۳۵۱ شعری سروده است به‌نام اشارتی این شعر ایران درودی اهدا شده است و در مجموعه ابراهیم در آتش منتشر شد. این شعر که به نقاشی می‌پردازد در کتابی که از آثار درودی منتشر شد به عنوان مقدمه آمده است. شاملو در بخش پایانی شعر می‌سراید:

تمامی الفاظ جهان را در اختیار داشتیم
و آن نگفتیم
که به کار آید،
چرا که تنها یک سخن
یک سخن در میانه نبود:
آزادی!
مانگفتیم
تو تصویرش کن!
 

 

_____________ 

با سپاس از دوست گرانقدرم مریم که کتاب هدیه ای است از سوی او.

ادامه مطلب ...

پژوهشی در اساطیر ایران

 پژوهشی در اساطیر ایران- (پاره ی نخست و پاره ی دویم)

نویسنده : مهرداد بهار
ویراستار : کتایون مزداپور <><><><><><><><><><><><><>
ناشر : آگاه - تهران
چاپ ششم، 1386شمسى
نوع جلد : سلفون سخت

 قیمت:85000 ریال

 

  همیشه ریشه های آتشکده های آذر فرنبغ و آذر گشنسب و آذر برزین مهر را از دوران ساسانی می دانستم در بخش هشتم « در باره نبرد کردن آفرینندگان گیتی به مقابله اهریمن» خواندم  هفتمین نبرد با هریمن را «آتش» کرد:  

«هفتمین نبرد را آتش کرد، آن که به مقابله ی اسپنجروش بایستاد. آتش وازشت نیز به باران سازی و آذر فرنبغ و گشنسب و برزین مهر به پاسداری جهان و حفظ آفریدگان، و دیگر آتش ها که در گیاه و مردمان و گوسفندان اند، به حفظ جان و رویانیدن بایستادند، نظم جهان و آفریدگان از او-آتش- بود. 

این نخستین نبرد را نیز آتش با اهریمن کرد.» 

رویه 114

 

 حال با خودم تصور می کنم که آتش های آتشکده ی آذر گشنسب که در دوران هجوم اعراب به هندوستان برده شد تا چه اندازه در زمان عمر کرده است، شگفت زده می شوم!

 

نویسنده در دیباچه به  منابع اصلی اش را برای این پژوهش نام برده است. بیش از همه از متن بندهش استفاده شد و پس از آن از متن های  گزیده های زاداسپرم، روایت پهلوی، دین کرد، زند بهمن یسن، زند وندیداد  یاد کرده است.

ادامه مطلب ...

بٌندهش



بندهش 

نوشته:  فرنبغ دادگی 

ناشر: توس

گزارنده: مهرداد بهار

تعداد صفحات: 237

قیمت پشت جلد: ۵۰۰۰ تومان 

 

به هنگام خواندن بسیاری کتاب ها و متون پژوهشی در تاریخ و فرهنگ ایران به «بندهش»  بازگشت داده می شود. کتاب را که می خوانی گویا زمان به پس  بازگشته و با شگفتی با دانسته هایی روبه رو می شوی که گویا زمانی جزیی از وجودت بوده اند و کم کم ،پاره پاره، از تو جدا شده اند و اکنون در برابرت است و می توانی  تکه های گمشده ای را برداری.   

اطلاعات فشرده و کوتاه است و دارای نظم و ترتیب عجیبی است. بندهش در اصل به زبان پهلوی نوشته شده و استاد مهرداد بهار با سالها کوشش ، همراه با عشق، ترجمه ی بسیار خوشایند و شایسته ای از آن برای ما به یادگار گذاشته اند. 

نا گفته نماند که نثری دشوار، ولی درخور است . 

ادامه مطلب ...