کتاب هایی که می خوانیم
کتاب هایی که می خوانیم

کتاب هایی که می خوانیم

مغز خفته

مغز خفته-شروین وکیلی

مغز خفته: فیزیولوژی و روانشناسی خواب و رویا

شروین وکیلی

قیمت:  26000 ریال

تعداد صفحه: 134

نشر: اندیشه سرا

 

 کتاب با این داستان قدیمی و آشنای ذن آغاز می گردد: 

«چوانگ تسه، دیشب در خواب دید که پروانه‏اى است و از روى گلى به گل دیگر پرواز مى‏کند. چون صبح شد، از خواب برخاست، و حیران ماند که دیشب چوانگ تسه خواب دید که پروانه است، یا امروز پروانه خواب مى‏بیند چوانگ تسه است؟» 

و همانند جوی آبی روان به حرکت در آمده و خواننده را به دانسته های بسیار در باره ی خواب می برد. آنچه گذشتگان در این باره می اندیشیدند و رفتارهای آنها، پس از آن بررسی وپژوهش های علمی ،.. می پردازد.

 در ادامه ریز فصل ها نوشته شده است همانگونه که می بینید همه ی آنچه که ما در باره ی خواب در گوشه ی ذهن داریم و جسته و گریخته از این و آن شنیده و یا اینجا و آنجا  خوانده ایم، به شکل علمی قابل درک و آسان  دسته بندی و جمع آوری شده است .   . 

 همه ی ما یک سوم از عمرمان را در خواب سپری می کنیم پس دانستن در باره ی آن  برایمان  جالب  خواهد بود. 

 خواندن کتاب به نظرم خسته کننده می آمد، چند بار تصمیم به خواندنش گرفتم ولی هر بار به دلیل نامعلومی به سراغش نرفتم و  این بار خواندنش را شروع کردم، کمی که پیش رفتم  ، تاب رفتن تا پایان نبود و آغاز به ورق زدن حریصانه اش کردم  ، هر فصلی را که عنوان هایش را نگاه می کردم می خواستم همه را با هم بخوانم .  هنگام بستن کتاب سیل فکر در باره ی عادات و رفتارهای خواب خود و دیگران  به من هجوم آوردند و در این میان اندیشه های پژوهشگرانی مانند فروید و یونگ و... و یا مطالب کتاب در باره ی مراقبه و TMو پاسخ آرام و یا عواقب حذف خواب یا دوره ی REM و... همه ذهنم را در گیر  خود می کرد. 

ادامه مطلب ...

گلشن راز

  

گلشن راز

شیخ محمود شبستری

تصحیح، پیشگفتار و توضیحات: حسین محی‌الدین الهی قمشه‌ای

شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران، 1388

بها: 28000 ریال

***

به نام آن که جان را فکرت آموخت

چراغ دل به نور جان برافروخت

این بیت‌ آشنا را شیخ محمود شبستری یکی از عارفان بلند آوازه ایران قرن هشتم هجری در ابتدای مثنوی پر رمز و راز خود - گلشن راز - سروده است. زادگاه او شبستر و تحصیل و بالندگی علمی ابتدایی وی در شهر تبریز بوده است. پس از آن سفرهایی به مصر و شام و حجاز داشته و همه جا از بزرگان و دانشمندان به نام عصر خود بهره گرفته است. 

گلشن راز در پاسخ به پرسش‌های یکی از عرفای خراسان به نام امیر حسینی هروی سروده شده است. او طی هزار بیت با اشاره به دقیق‌ترین و ظریف‌ترین نکته‌های عرفانی پاسخ‌های پندآموزی به این پرسش‌ها داده است و مجموعه‌ای را پدید آورده است که سال‌های سال کلید و راهنمای جویندگان و عرفای بعدی قرار گرفته است. تفاسیر و شروح مختلفی که بر این منظومه کوتاه و نکته‌آموز نوشته شده شاهد خوبی بر این گفته است.

ادامه مطلب ...

عروسک فرنگی



عروسک فرنگی

نوشته: آلبا دسس پدس

برگردان: بهمن فرزانه

چاپ اول-1382-224 رویه- 1700 تومان

نشر ققنوس

***

جولیو یک وکیل طراز اول و پولدار، شبی در برابر یک تلفن همگانی که دختری با مکالمه‌ای طولانی آن‌را اشغال کرده بود عاشق وی می‌شود. پس از پایان تلفن او را تا منزل دختر تعقیب می‌کند. دختر که نامش ایونا است از خانواده ای متوسط روبه پایین است. بی قد و قواره و نه چندان دل‌ربا. از همان ابتدا که داستان بجلو می رود هیچ دلیل منطقی برای این عشق –که قرار است به ازدواج هم منتهی شود- به نظر خواننده نمی رسد ولی مدام این جور به خواننده القا می شود که جولیو قصد کام گرفتن از ایونا دارد و بس. برخوردهای کاسبکارانه خانواده‌ی دختر هم به هرچه بیشتر کردن حس بی منطقی  این رابطه‌ می افزاید. حتا با علم به قصد شوم آقای وکیل. تا جایی که حدس پایان داستان را کمی سخت می‌کند. در نهایت که رومان تمام می شود و کتاب را می‌بندی، می‌بینی که اولین کتابی که از آلبا دسس پدس خوانده‌ای شاید چیزی کمتر از کتاب‌های دانیل استیل نباشد که سراغ این یکی هرگز نخواهم رفت.

ادامه مطلب ...

سیمای گردشگری کلات نادری

 

  

نام کتاب:سیمای گردشگری کلات نادری 

نویسنده:فرهمند،شعبانعلی،1357 

ناشر: مشهد ایران آزاد 

100 صفحه  

 

کتاب را از فروشگاه بنای تاریخی «عمارت خورشید» در «کلات»  خریدم.هنگام ترک آن شهر کوچک تاریخی پس از دو روز، در پایگاه میراث فرهنگی با ایشان دیدار کوتاه و گرمی با نویسنده داشتیم  که به گرمی و مهربانی به  پرسش هایمان  پاسخ گفتند.  

نخستین روز، پس از گذشتن از تونلی دراز از دل کوه که پا به این شهرستان گذاشیم گویا زمان به گذشته باز گشته بود ، در میان کوههای بلندی محاصره شده بودیم، هوای بسیار پاک، با آرامشی دلچسب در آن مناظر زیبا، غرق طبیعت و زمان شدیم. 

روح آن روزها در این کتاب جاری است و به همراه ما به خانه ی مان آمده و در میان کتابخانه جا خوش کرده است. 

 کتاب حاصل پژوهش نویسنده با عشق به آن سرزمین نوشته شده رنگ و بوی دیگری دارد . 

در لابلای خطوط احساس می کنی نویسنده همه ی کوهها ،روستاها ، جای های تاریخی ، مناظر دل انگیز طبیعی ، صنایع دستی ، طوایف و کلات را در گذرگاه تاریخ ، به خوبی می شناسد و به آنها عشق می ورزد.  

  

پیوندهای دیدنی و خواندنی در باره ی کلات 

کلات نادری

ادامه مطلب ...