کتاب هایی که می خوانیم
کتاب هایی که می خوانیم

کتاب هایی که می خوانیم

واژه نامه ی غزل های حافظ


واژه نامه ی غزل های حافظ

نوشته ی: حسین خدیو جم

نشر از: ناشر

چاپ اول: 20000 نسخه

140 صفحه، 20 تومان

***

اول از هر چیز اجازه بدهید که تعجب بکنم در تیراژ این کتاب که بیست هزار نسخه بوده است. در این روزگار کتاب ها به ندرت در چاپ اول تیراژی بیشتر از سه هزار نسخه دارند.

حسین خدیو جم در ابتدای کتاب می گوید:

"مرحوم قزوینی قبل از همه کس و همه چیز، شیفته و مجذوب حقیقت بود. در سال اول جنگ عمومی اخیر (جنگ جهانی دوم) که از پاریس به تهران تشریف آوردند، روزی طی صحبت به ایشان عرض کردم: "من آرزوی بزرگی دارم" فرمود: " چیست؟" عرض کردم: آرزویم این است که یک دوره حافظ -از باء بسم الله تا تاء تمت- نزد شما بخوانم.

"خدا می داند برافروخته شد و با لحنی شدید که از آن مرد روحانی بزرگ بسیار پسندیده بود، و از حساسیت قلب پاک و مطهر وی حکایت می کرد، فرمود: "شما چرا این طور تعبیر می کنید؟ شما سالها با دیوان حافظ سابقه دارید و این همه یادداشت گرد آورده اید". عرض کردم: "این ها به جای خود. آروز و میل سوزان من  همانست که عرض کردم".

فرمودند: "نه. اگر بخواهید یک دوره دیوان حافظ را با یکدیگر مذاکره کنیم حاضرم. زیر خود من هر شش ماه یک بار، یک دوره دیوان حافظ می خوانم. و الان از شش ماه گذشته است.    حاضرم با یکدیگر بخوانیم و مذاکره کنیم" و بعد فرمودند: یکی از نسخ چاپی را که ایشان همیشه آن را می خوانده و تحشیه می کرده اند تهیه کنم. من همان روز صحافی را طلبیدم و همان چاپ حافظ به او دادم که در مقابل هر صفحه دو صفحه کاغذ سفید بگذارد و دوباره جلد کند".

دو سه روز بعد با آن حافظ به منزل ایشان رفتم. با حال تعجبی مانند تعجب اطفال معصوم فرمودند: "آن کتاب ضخیم چیست؟ و با عجله ای که خصوصن در شناسایی کتاب داشتند، گرفته و باز کرده، فرمودند: "چه کار خوبی کرده اید"

***

یکی از کتاب هایی که مدام به آن مراجعه می کنم و مانند یک کتاب مرجع و قابل قبول در شناسایی مجهولات دیوان حافظ برای من است همین کتاب ارزشمند واژه نامه غزل های حافظ است.

***

دختر رز: مجازن به معنی باده، می، باده ی گلرنگ، خمر و بنت العنبت است (لغتنامه)

فریب دخر رز طرفه می زند ره عقل  / مباد تا به قیامت خراب طارم تاک

سوری: نام گلی است سرخ رنگ، و هر گل و لاله ای که سرخ باشد "سوری" گویند. (غیاث)

غنچه گلبن وصلم ز نسیمش بشکفت  / مرغ خوشخوان طرب از برگ گل سوری کرد

و ..................



نظرات 7 + ارسال نظر
فرناز یکشنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 23:43 http://farnaz.aminus3.com

راستش بعید می دونم از چنین کتابی خوشم بیاد . با حافظ رابطه ی خاصی دارم _ احتمالا خیلی ها همینطورند_ بارها معنی دقیق کلمه ها و اصطلاحات رو نمی فهمم .. گاهی حدس میزنم و گاهی حدس هم نمیزنم اما برام حسش مهمتره تا معنیش ...

این کتاب اصلن شما رو اذیت نمی کنه. صرفن برای این خوبه که احیانن اگر خواستید برای معنی یک واژه به فرهنگ مراجعه کنید این کار رو نمی کنید. این رو ورق می زنید.
همین.

فرناز دوشنبه 18 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 10:06 http://farnaz.aminus3.com

تو این گرونی ترجیح میدم از همون فرهنگ استفاده کنم و به جای اینکه اینو بخرم کلی کتابهای دیگه تو نوبت دارم

یه چیزی توی فرهنگ لغت هست که این جا نیست. معنی یک واژه دقیقن اون چیزیه که باید باشه. توی فرهنگ لغت معانی زیادی برای یک واژه آورده میشه که باید همشو دونه دونه امتحان کرد.

فرناز سه‌شنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 02:36 http://farnaz.aminus3.com

البته این تیراژعجیبه اما عجیبتر قیمتشه : بیست تومن ؟
دویست تومن ؟ دو هزار تومن ؟ بیست هزارتومن ؟!

این چاپ اول کتاب است و متعلق به هزار سال پیش.

پروانه یکشنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 11:10

تا جایی که به یاد دارم این کتاب را دارم و خیلی از آن استفاده نمی کردم. وقتی با شهرزاد حافظ می خواندیم بیشتر از کتابهای دکتر کزازی استفاده می کردم که شوربختانه شهرزاد که حافظ خوانی را در وبلاگستان ترک کرد حافظ خوانی من هم تعطیل شد.

چند روز است که دنبال این کتاب می گردم تا بتوانم پیام مناسبی بنویسم ولی پیدایش نکردم.
یکی از بچه های فامیل دو روزی خانه ی ما بود و کتابها ی ما راحسابی جابجا کرد و از اینکه می دیدیم یک دختر یازده ساله این طور کتابها را زیر و رو می کند و می پرسد آزادش گذاشتم و از این کارش لذت بردم .
حالا می فهمم چرا در کتابخانه اجازه نمی دهند اعضا به مخزن کتاب بروندکه البته با این کارشان سخت مخالفم .
 

در کتابخانه اگر اعضا به مخزن کتاب بروند کتاب ها را جا به جا می کنند و پیدا کردن بعدیشان سخت است. اگر اعضا از سر اتفاق گذرشان به کتاب خانه نیافتاده باشد خب شاید رعایت کنند. ولی بسیاری از اعضا هستند که کتاب ها را عمدن جا به جا می کنند برای روز مبادای خودشان. و مسئول کتابخانه کتابی را که کسی درخواست می کند پیدا نمی کند در نتیجه می گوید نداریم یا گم شده. بعد از مدتی کسی که کتاب را جابجا کرده میرود سر کتاب و آن را یا همان جا می خواند یا به امانت می برد.

شبناز سه‌شنبه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 20:59

سلام دوست دانا لطفا یه شاهنامه برای شروع شاهنامه خوانی یه فرد نو پا دراین راه معرفی کنید

ما خودمان داریم نامه ی باستان نوشته ی میرجلال الدین کزازی را می خوانیم. ده جلد است. کتابی دانشگاهی است. هر جلد در حدود یک سوم شاهنامه است و دو سوم توضیح و شرح و معانی وازه هاست. آن را در اینجا می خوانیم:
http://shahnamehferdowsi.blogsky.com/

و در اینجا صدایی می گذاریم. از همان شاهنامه خواندن ها
http://sedahamoon.blogsky.com/

البته من که پیشنهاد می کنم شما به همان آدرس اولی بیایید و از همان جایی که ما داریم می خوانیم ادامه بدهید. بعد خودتان بخش های اول را بخوانید. این بخش ها در یادداشت های اولیه همان وبلاگ هم هست.
شادزی

فرناز چهارشنبه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 20:35 http://farnaz.aminus3.com/

کارلوس فونتس هم رفت . حیف . روحش شاد .

من کتابی از او نخوانده ام. این خیر را در فیس بوک رشاد دیدم. حدود یک ساعت پیش.

رها یکشنبه 27 خرداد‌ماه سال 1397 ساعت 17:11

این کتاب مدتی نزد جناب اخوان ثالث بوده و حاشیه نویسی جالبی توسط ایشان بر آن انجام شده است،پس از سالها نیما تجبر این کتاب ارزشمند را با یادداشت ها و حواشی اخوان ثالث بزرگ، گردآوری و منتشر کردند که بسیار خواندنی تر شده است،سپاس از فعالیت ارزشمندتان

ممنون.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد