کتاب هایی که می خوانیم
کتاب هایی که می خوانیم

کتاب هایی که می خوانیم

شکوفایی خلاقیت

                 

                                                      شکوفایی خلاقیت


نوشته‌ی: ترزا آمابلی

برگردان: حسن قاسم زاده، پروین عظیمی

نشر: دنیای نو

چاپ پنجم 13888

تیراژ: 1000نسخه


از دیدن یک کودک شاد و پر انرژی، انرژی می گیریم و با دیدن رفتارهای شگفت انگیز کودکان به اعجاب درمی آییم! از خودمان می پرسیم چگونه یک کودک می تواند پاسخ هایی دندان شکن به بزرگترها بدهد یا آن که کاری را با کوشش خودش به تنهایی انجام دهد؟

رفتار کودکان شگفت انگیز نیست بلکه رفتارهای نادرست تربیتی ما سبب شده تا چیستی واقعی کودکان را فراموش کنیم. به آن ها یاد می­دهیم که همانند دیگران بیندیشند. از آزمون و خطا بر حذرشان می داریم و مانع اشتباه کردنشان می شویم. از دسترس تجربه دورشان نگاه می داریم و آن وقت کودکان وقتی بزرگ می شوند، نسخه بدل همه ی آدم بزرگ های دیگر می شوند. تکرار آدم­های تکراری. اما اگر به توانایی ذاتی کودکان توجه شود و این توانایی ها برانگیخته شود کودکان همواره پویا می مانند و این پویایی را که خلاقیت نامیده می شود در بزرگسالی نیز بروز می دهند. کتاب «شکوفایی خلاقیت» نشان می دهد چگونه توانایی های ذاتی کودکان را تشخیص دهیم تا آن ها را در مسیر درست توانایی ها و علایق شان راهنمایی کنیم. کتاب می گوید چگونه عواملی مانند ارزیابی، پاداش، رقابت و محدود کردن انتخاب مانع بروز خلاقیت است. عواملی که در تربیت خانواده،  قوانین والدین و نظام آموزشی به شدت حاکم است. خانم آمابلی راه­هایی ارائه می دهد که می شود از این راه ها برای خنثا کردن عوامل خلاقیت کش نظام اموزشی، برای کودکان استفاده کرد. [البته والدین باید خودشان توانایی پذیرش تغییرات قوانین غیرقابل تغییر تربیتی شان را داشته باشند. خانواده های مستبد و کنترل گر، به راحتی خلاقیت ها را نابود می کنند.] وی هم چنین یادآوری می کند خلاقیت به استعداد و نبوغ ارتباطی ندارد. هر کسی از کودک و بزرگسال می تواند خلاق باشد. چه بسا دانش آموزان نخبه مدارس هرگز از خود خلاقیتی بروز نمی دهند اما کودکانی که مورد توجه اولیای تربیتی و آموزشی نیستند کارهای خلاقانه ای ارائه دهند.

این کتاب نه تنها به بزرگترها کمک می کند تا عوامل خلاقیت کش را بشناسند حتا کمک می کند که بزرگسالان هم در خودشان تجدید نظر کنند و جسارت خود را برای آزمودن، تجربه کردن و بروز خلاقیت بروز دهند


نظرات 5 + ارسال نظر
نیره دوشنبه 20 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 11:40 http://bahareman.blogsky.com/

نظام های تربیتی ی آسب زا که موانع جدی ی خلاقیت اند و از سوی دیگر نظام ها و سازمان های اداری در جامعه ی ما نیز راه هر گونه خلاقیت را بر کارکنان و نیروی انسانس ی خود می بندند. خوب آن ها هم مسؤل همین تربیتند. امیدوارم جمود فکری اختاپوس خود را بر ما نیندازند و خود متفائت دیدن را تجربه کنیم.

در این سیستم خلاقیت نابود کن یک شعار هست: مثل ما فکر کن. آن چه ما می خواهیم انجام بده. این رفتار نابودگر خلاقیت همیشه مرا یاد ان جمله معروف می اندازد که اندیشه ی رایج است: مردم مانند گوسفندان هستند. خودتان به زبان اصلی ترجمه کنید.

پروانه یکشنبه 26 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 13:06 http://shahnamehferdowsi.blogsky.com/

خلاقیت! چیزی که امروزه تقریبا از یادها رفته است!

از شناخت این کتاب سپاسگزارم.

خواهش می کنم.
اصلا هدف هم همینه. چیزی به نام خلاقیت نباید وجود داشته باشد و گرنه...

فرناز پنج‌شنبه 14 دی‌ماه سال 1391 ساعت 00:17 http://farn-sighs.blogsky.com

چقدر دوست دارم این کتاب را بخوانم . مرسی از معرفی .

خواهش می کنم. کتاب خوبیه.

انسی سه‌شنبه 26 دی‌ماه سال 1391 ساعت 21:06

بجه هام که کوچیک بودن،از این قبیل کتابا زیاد می خوندم و سعی می کردم بهشون عمل کنم و....حالا پشیمونم چرا به جای اون وقتمو با بچه ها تو پارکای اصفهان نگذروندم و این همه زور بیخود زدم!!!!!!!!!!!!

این نوع کتاب ها را قبل از بچه دار شدن باید خواند وقتی بچه ای امد دیگر وقت همراهی کردن یا به عبارتی زندگی کردن است. زندگی عرصه ی تجربه هاست امیدوارم فرزندانتات از تجربه ی شما استفاده کنند.

میترا یکشنبه 21 شهریور‌ماه سال 1395 ساعت 22:04

سلام با تشکر از شما.میشه لطف کنید و کتاب های بیشتری در مورد تربیت فرزندان معرفی کنید ممنون میشم.

خانم فرانک دیگر در این وبلاگ نمی نویسند. من هم کتابی در این مورد نمی شناسم.
محسن.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد