کتاب هایی که می خوانیم
کتاب هایی که می خوانیم

کتاب هایی که می خوانیم

در خرابات مغان

در خرابات مغان نور خدا می بینم 

وین عجب بین که چه نوری ز کجا می بینم! 

 

رمان 

داریوش مهرجویی 

نشر قطره 

چاپ دوم 

1391 

2200 نسخه 

7500 تومان 

303 صفحه 

 

مطلعین می دانند که مهرجویی علاوه بر "هامون" پردازی و "دایره مینا" سازی و " درخت گلابی" خوانی، شعبده های دیگری دارد همچون ترجمه و تالیف! پیشترک ترجمه ی " جهان هولوگرافیک" ش طعم شیرین پر فروشی را با نشر هرمس تجربه کرده بود و هر از چند گاهی هم کتابهای دیگری چون" درس و آوازه خوان طاس". که درسش را اجرای تیاتری هم کرد.بگذریم! چندی ست وی دست به قلم شده و رمان می نویسد. فکر کنم اینی که در حال معرفی کردنش هستم، دومین رمانش باشد. شرح زندگی دانشجویی متدین و ایرانی در آمریکا و تحصیل و عشق و نفرت و عقل معاش و سیاست و جنگ و هزاران چیزی که با توجه به خیالاتِ مهرجویی، او درش می زید و باهاش دست و پنجه نرم می کند. با ماتیلدایی ایتالیایی تبار آشنا می شود و اولش با افلاطون شروع می شود و بعدش را هم، خود تو دانی!!! یازده سپتامبر یکی از کشاکش هایی ست که درین کتاب به چالش کشیده می شود و در زندگی محمود ملکی تلاطمی جانفرسا بوجود می آورد. 

در کل کتاب چیز جدیدی نداشت جز طریقه ی بیان و درصد اشتغال فلسفه در زندگی روزمره و شایدم چند تا نکته ریز و درشت که اگر خواندید بهش می رسید. 

"موریانه" ی بزرگ علوی و "چراغ ها را من خاموش می کنم" و "کافه نادری" قیصریه و همین کتاب و چند تای دیگر را بعد از "کلیدر" خواندم و لذت نبردم! نمی دانم این تاثیر کلیدر ست یا کارها آبکی شده!  

همین!

نظرات 3 + ارسال نظر
فرانک پنج‌شنبه 23 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 18:58

این که این روزها بازار رمان نویسی داغ است خودش جایی صحبت دارد اما رمان نویس واقعی در این میانه کیست در نایابی ست که گویا یافت می نخوااهد شد. البته در مرود این رمان جناب مهرجویی نمی توانم چیزی بگویم جون نخواندمش. رمان که رمان باشد می شود زندگی خود آدم می شود جزیی از خاطرات آدم می شود تجربه ای از تمام تجربیات خودمان.

پاسخی نتوانم درج کرد.
ممنون.

ایمان پنج‌شنبه 6 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 13:39 http://eikat.ir

سلام بینندگانی که نقد یا خلاصه کتابا رو می خونن می تونن برای تهیشون به سایت eikat.ir مراجعه کنن

ahmadrezasholeh پنج‌شنبه 7 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 21:28

خاصیت کلیدر پس زدن قلمهای عاجز دیگه است
من کلیدر که خوندم تا یک سال کتاب نویسنده ی ایرانی نمیچسبید .با آتش بدون دود امتحان کردم اما کلیدر عسل بود
کلیدر مثل در جستجوی زمان از دست رفته ی پروست میمونه بعدش باید در عین پادشاهی فکر رعایا باشیم اما رفته رفته با هاشک و نوشیچ آشنا شدم و دنیس دیدرو .و تونستم جبران خلا قبلی را بکنم

احسنت. البته یه کم خانه ادریسی ها توانست اصالت قلم را بنماید و اگر همسایه ها نبود و چند کار دیگر می توانستیم صریح بگویم که کلیدر یکه و تنها ایستاده آن بالا به مناظره و تحقیر پایین دستی ها!
البت کلیدر روی کارهای دیگر استاد هم تاثیر گذاشته طوری که دیگر آثار توفیق کمتری نسبت به این کار یافته اند و شاید به نوعی دیده نشده اند.کلنل هم...!امید که کلنل و طریق بسمل شدن را خارج از اینهمه توهمات پیشی گرفته امسال دیگر بخوانیم.
ممنون از نظرتون.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد