کتاب هایی که می خوانیم
کتاب هایی که می خوانیم

کتاب هایی که می خوانیم

وضعیت آخر

وضعیت آخر  

نویسنده : تامس آ هریس  

مترجم    : اسماعیل فصیح  

چاپ اول ۱۳۶۱ 

چاپ بیست و سوم ۱۳۸۶ 

 

وضعیت آخر یک کار کاملا متفاوت برای دوستداران روانشناسی و علاقمندان به کند و کاو در درون خود و اطرافیان است . اولین بار این کتاب را حدود ۲۰ سال پیش خواندم و بعد ها بارها و بارها در دوره های مختلف .. به تازگی از دیدن چاپ بیست و سوم آن توسط ناشری دیگر (زریاب) همچنان خوشحال شدم . اثراتی که خواندن این کتاب بروی انسان میگذارد گاهی حتی شگفت آور است . 

مقدمه ی ۲۰ صفحه ای آن با توضیحات بسیار دقیق علمی/پزشکی شاید برای خواننده ی عادی کمی خسته کننده باشد اما کمک زیادی در درک کامل کتاب میکند .   پس از آن هر صفحه با یک رمزگشایی جذاب همراه است .

اینروزها بازار کتاب های رواشناسی بسیار داغ است اما متاسفانه کتاب های نه چندان معتبر و نه چندان مفید با ترجمه های نه چندان دقیق و جذاب نیز بازار را پر کرده . در چنین شرایطی توجه به کارهای اصیل و ترجمه های بی نقص مترجمینی  چون آقای اسماعیل فصیح احتمالا میتواند راه گشای کسانی  باشد که تمایل به شناخت عمیقتر خود و اطرافیانشان را دارند .  

همیشه با خواندن کتابهای روانشناسی یا خودشناسی بیشترین نکته ای که ذهنم را درگیر می کند این است که این کار تا چه حد غیر شعاری است . آیا دستورالعملی واقعی در آن وجود دارد یا فقط به تکرار آنچه که میدانیم اما نمیتوانیم اکتفا کرده است ؟ به نظر من وضعیت آخر پر از راه حل های عملی برای  رفع مشکلات رفتاری ما آدمهاست .     

نمیدانم شنیده اید یا نه : میگویند آدمها وقتی کتاب های پزشکی میخوانند همه ی آن بیماریها را در خود کشف میکنند و وقتی کتابهای روانپزشکی میخوانند همه ی آن بیماریها را در اطرافیان خود کشف میکنند !!  اما در وضعیت آخر نویسنده ما را در موقعیتی قرار میدهد که گاهی جز خود  و درون خود هیچ چیز نبینیم .

 

نظرات 15 + ارسال نظر
محسن جمعه 10 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 22:32 http://after23.blogsky.com

ورود شما را به جمع نویسندگان این وبلاگ تبریک می گویم. مطمئن هستم شما نفس تازه ای در کالبد این صفحه خواهید دمید. به امید دیدن بیشتر شما.

از شما ممنونم . شنیدن این حرف گرچه برایم بسیار خوشایند بود اما کمی هم دچار دلهره شدم . احساس میکنم مسئولیتم سنگین تر شد .

پروانه یکشنبه 12 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 09:41 http://www.parvazbaparwane.blogspot.com

فرناز جان
بسیار خوشحالم که تو هم به جمع وبلاگ کتابخوانی پیوستی. کتاب وضعیت آخر را دسترس نداشتم این بود که به جستجو در اینترنت پرداختم و توانستم یک نسخه ی خلاصه شده ی کتاب را پیدا کنم . برایت می فرستم تا اگر وقت به تو اجازه داد نگاهی به آن بیندازی و ببینی تا چه اندازه به کتاب نزدیک است. نخستین بار در ترم یک دانشگاه سال 57 با یک واحد روانشناسی و استاد بسیار با سواد به شکل آکادمیک با این علم آشنا شدم قبل از آن هم کتابی از فروید خوانده بودم که به علت جوانی فقط خوانده بودم و به آن فکر می کردم . البته چون شاگرد بسیار درسخوانی بودم و به چشم یک درس به این کتاب نگاه می کردم که خوب به خاطرم بسپارمش و در مورد دیگران ویا خودم تطبیق دهم. در دوران دانشجویی از کارن هورنای دو یا سه کتاب خواندم و سالها به سراغ این نوع کتابها نرفتم تاحدود پنج سال پیش که با این پدیده ی مثبت اندیشی و این روش های جدید درمان فکر روبه رو شدم که دکان های حسابی برای برخی باز شده بود و نشست ها برگزار می کردند و کتابها منتشر کردند مدتی برایم جالب بودند مانند کتاب های پائولو کوئیلو که یک دفعه کنار گذاشتمشان .
همیشه فکرم بر این بوده که انسان بایدخود مراقب اندیشه و روانش باشد همیشه مخالف نظر فروید بوده ام که خوشبختانه امروزه نظریاتش به آن شکل مردود شناخته شده است. از طرفی بسیاری را دیده ام که به کمک روانشناسان به زندگی دوباره برگشته اند.
حتی بسیاری هم با کمک همین کتاب های "راز شاد زیست" "راز موفق بودن" و کمی انرژی گرفته ولی گاهی پس از مدتی دوباره به دورانی بدتر از قبل باز گشته اند.

این روزها می بینیم بسیاری ازآنها که در اینترنت هستند و اهل مطالعه نمی باشندجملات آنتونی رابینز و... را در وبلاگها می نویسند یا در ایمیل هایشان فوروارد می کنند.

پس از خواندن خلاصه کتاب باز هم خواهم نوشت.


پروانه جان . ممنون برای همه چیز . راستش من جز رمان و شعر تنها نوع کتابی که میخوانم روانشناسی است . سالها پیش بیشتر میخواندم و شاید علت این بود که این نوع کتابها خیلی محدود بود و مترجمین خوبی هم در این زمینه داشتیم مثل همین آقای اسماعیل فصیح یا خانم گیتی خوشدل ، آقای قراچه داغی ، خانم زهره فتوحی .. اما این روزها تنوع این قبیل کتابها و مترجمین گاهی بیش از حد تازه کار باعث شده اند که انتخاب دشوارتری در پیش داشته باشم و به هر حال نمیتوان همیشه به راحتی تشخیص داد که کار تا چه حد اصیل است یا نیست ؟‌ گاهی برایم پیش آمده که کاری را با اشتیاق شروع کرده ام اما جز یک مشت شعارهای زیبا که فقط به درد این میخورند که بزنی روی آینه یا برای دوستت اس ام اس کنی خاصیت دیگری نداشته . منظورم اثرگذاریهای آنی و به سرعت از یاد رفتنی است .
وضعیت آخر بر اساس یک اصل خیلی مهم است و آن این است که هر یک از ما چرا اینگونه رفتار میکنیم . این چرا را بقدری واضح و جذاب توضیح داده که آدم احساس میکند به دوباره متولد شدن و دوباره بزرگ شدن خود نگاه میکند ... بعد از کشف این چرا کنترل خیلی از مسائل درونی تا حد زیادی امکان پذیر میشود و البته این هم مثل هر چیزی در آدمهای مختلف اثرات متفاوتی دارد و شدت یا ضعف آن یک جور نیست .
یکی از احساس های خوبی که این کتاب به من داده این بوده که در مورد بعضی از ناتوانیهایم احساس گناه کمتری پیدا کرده ام و با خودم بیشتر دوست شده ام !‌ نسخه ی خلاصه را حتما حداقل یک مرور خواهم کرد و تورا در جریان خواهم گذاشت .
از کارن هورنای سالهاپیش ۲ کار خوانده ام که هر چه فکر کردم یادم نیامد !

پروانه یکشنبه 12 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 10:25 http://www.parvazbaparwane.blogspot.com

پیوند به خلاصه کتاب وضعیت آخر:

http://talented.mui.ac.ir/Consulting/default.aspx

لیلا دوشنبه 20 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 15:39

از توضیح شما ممنونم من تحصیلات روانشناسی ندارم و با خواندن بخش اول کتاب خسته شدم و کنارش گذاشتم با نظر شما دوباره سراغش می روم

خانم لیلا . این تصمیم متعلق به بالغ شما است و تردیدی نداشته باشید که تصمیم درستی است . حتی میتوانید کتاب را بخوانید و دیرتر به سراغ مقدمه بروید .
موفق باشید .

طباطبایی پنج‌شنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 22:40 http://pejhvaak.blogfa.com

سلام
دوست من هم از این کتاب تعریف کرده ... و تعریف شما هم منو
بیشتر علاقه مند کرد
سپاس
شاد و سلامت و موفق باشید
خوشحال میشم به وبلاگ من هم تشریف بیارید

زهره یکشنبه 2 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 14:57 http://taranebaroon.loxblog.com

من این کتاب رو تا حالا چند بار شروع کردم... و متاسفانه به خاطر مشغولیت های درسی مجبور شدم از نیمه رهاش کنم... تا همون جایی که خوندم بسیار تأثیر گذار بوده و من رو -که به کتاب های عوام پسندانه ی روانشناسی هیچ اعتقادی ندارم و اصلا سراغشون نمیرم- به خودش جذب کرده. من چند کتاب روانشناسی بیشتر نخوندم. ولی از بین اونایی که خوندم، جز همین وضعیت آخر، هنر "عشق ورزیدن" و "گریز از آزادی" اریک فروم رو پسندیدم.
ولی وضعیت آخر (که البته عنوان اصلیش به نظرم خیلی گویاتره"I'm OK, You're OK" ) یه چیز دیگه س. مثال هاش هم واقعا عالیه و به درک مطلب خیلی کمک می کنه.
ممنون که یادآوری کردید و باعث شدید برای بار چندم به سراغ این کتاب برم و تمومش کنم.

اولا مرسی که باز سر زدی . دیگه اینکه من که کتابهای روانشناسی زیاد می خونم یا خوندم همچنان معتقدم که این کتاب بی همتاست ..

سامین سه‌شنبه 11 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 13:06 http://kowsare110.blogfa.com

سلام بر جویندگان حقیقت
خیلی خوب بود. یه مهندس سد ساز بسیار موفق این کتابو بهم پیشنهاد کرد و گفت خیلی از موفقیتهام مدیون این کتابه. نوشته شما گفته اونو تأیید کرد.
ممنونم

سلام بر شما . چه خوب اگر ما دنبال خقیقت هستیم .
خوشحالم که بدرد بخور بوده !

جواد یکشنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 21:26

باسلام لطفا فایل pdf خلاصه آخرین وضعیت را برای من هم ارسال نماید
متشکرم

سلام . در مورد کتابهائی که امکان خریدن آن وجود دارد معمولا سعی می کنیم حقوق انتشاراتی را رعایت کنیم . وضعیت آخر از جمله کتابهائیست که در بازار موجود است و بارها تجدید چاپ شده و بی تردید ارزش خریدن دارد .
موفق باشید .

کاپیتان جمعه 9 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 00:22 http://salamatee.blogfa.com

با سلام و درود.
من این کتاب را سالها پیش خواندم و تا هفته ها افکارم را تحت تاثیر قرار داده بود. ساده، تحلیلی، عملی و ذهنی با افراد مختلف ارتباط برقرار کرده و پرده از بازی های ذهن و عملکرد ادمی بر میدارد.
در بحث کتابهای روانشناختی خوشحال میشوم نظرتونو راجب کتاب تازه بنده تحت عنوان "رازها و نیازهای موفقیت ایرانی" انتشاراتی نگاه - بدانم. در این کتاب به دنبال دلیل موفقیت برخی و عدم موفقیت عده بسیاری بودم..... با تشکر. جولایی

اول بگم که خیلی ببخشید اینقدر دیر کردم برای جواب و تایید . من هم خیلی سال پیش این کار رو خوندم اما هنوز گاهی بهش مراجعه می کنم و هنوز بشدت دوستش دارم . اگر فرصت کنم دوست دارم که اون کتابی رو که گفتید بخونم . مرسی .

شراره چهارشنبه 15 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 14:06

سلام. خیلی عالی این کتاب رو معرفی کردید. من هم در حال خوندن کتاب هستم و واقغا صحبت شمارو درک کردم اا بیا شما خیلی عالی بود.
ممنون میشم اگه کتابهایی از این دست با اصالت و دقق رو به من از طریق ایمیل معرفی کنید . منتظر پاسخ شما هستم.

علی دوشنبه 21 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 20:06

سلام.ممنون از معرفی کتاب.من توی جستجویی که در سایت شهر کتاب کردم با دوتا کتاب روبرو شدم،وضعیت آخر و اسم دیگری ماندن در وضعیت آخر.میخاستم ببینم فرق این دوتاکتاب چیه؟
http://shahreketabonline.com/products/6/31978/

http://shahreketabonline.com/products/6/31975/

اگر قرار باشه یک نفر فقط یکی از اونهارو بخونه , اون یکی فقط و حتما وضعیت آخره . هر دو رو خوندن البته که مضر !! نیست . می تونم بگم تا حد زیادی "ماندن ..." همون وضعیت آخره + کمی نکات اضافه . شاید بشه گفت حالت تکرار و تمرین در " ماندن .... " بیشتر به چشم میاد .

علی پنج‌شنبه 24 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 23:03

ازراهنماییتون بی نهایت سپاسگزارم.برقرار باشید

سلامت و پویا باشید .

هانی سه‌شنبه 3 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 21:43

ممنون که کتاب به این خوبی را معرفی کردید
یه مقدار به نظرم متن روانی نداره.. من دوره های تحلیل رفتار را گذراندم و فکر می کنم حداقل برای من که از مفاهیم تحلیل رفتار متقابل درک خوبی دارم مشکلی نباشه ولی اگر برای اولین بار با این موضوع آشنا می شدم ترجیح میدادم لحن کتاب خودمونی تر و شبیه به یک محاوره باشه

ابتدای کتاب کاملا حق با شماست ولی بعد از مدتی به نظر من روانی مورد نظر را پیدا می کنیم .

هانی سه‌شنبه 3 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 21:50

راستی فکر کردم شاید مثل من کتاب صوتی را ترجیح بدید
این لینک را پیدا کردم که می تونین
کتاب صوتی "وضعیت آخر" از اینجا دانلود کنین:
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=306500469447348&id=366752433336118

بخش اول
http://www.mediafire.com/download/vj2db9extmevv0j/%D9%88%D8%B6%D8%B9%DB%8C%D8%AA+%D8%A2%D8%AE%D8%B1+%D9%82%D8%B3%D9%85%D8%AA+%D8%A7%D9%88%D9%84.rar

بخش دوم
http://www.mediafire.com/download/umvi718wqf1ijri/%D9%88%D8%B6%D8%B9%DB%8C%D8%AA+%D8%A2%D8%AE%D8%B1+%D9%82%D8%B3%D9%85%D8%AA+%D8%AF%D9%88%D9%85.rar

بخش سوم
http://www.mediafire.com/download/cdsum63yaccibes/%D9%88%D8%B6%D8%B9%DB%8C%D8%AA+%D8%A2%D8%AE%D8%B1+%D9%82%D8%B3%D9%85%D8%AA+%D8%B3%D9%88%D9%85.rar

بخش چهارم
http://www.mediafire.com/download/mbuhvadbs8d5hdy/%D9%88%D8%B6%D8%B9%DB%8C%D8%AA+%D8%A2%D8%AE%D8%B1+%D9%82%D8%B3%D9%85%D8%AA+%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%D9%85.rar

مرسی با کمال میل دوست دارم که داشته باشم اما مطمئن نیستم لینک درست باشه .

نسرین پنج‌شنبه 25 آبان‌ماه سال 1396 ساعت 18:31

سال گذشته به دلیل مشکلات بسیار با همسرم به دکتر شیرین زاده مراجعه و ایشان این کتاب را به من پیشنهاد کردن و در چند جلسه هم با هم مرورش کردیم. به جرات میگم که زندگیم رو مدیون ایشان و این کتاب هستم.
اگر امکانش رو دارید، کتاب را با یک متخصص کار کنید خیلی نتیجه عالی می دهد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد