کتاب هایی که می خوانیم
کتاب هایی که می خوانیم

کتاب هایی که می خوانیم

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟


چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

ویراستار: آلیس فاینستاین

ترجمه: رشاد مردوخی

نشر نی، سال 1375

552 صفحه

7600 تومان

***

چندی پیش دوست خوبمان، آقای رشاد مردوخی، این کتاب را به من دادند. احساس کرده بودند که دیگر وقتش رسیده که من یکی از این ها داشته باشم. حدس ایشان پر بیراه هم نبود. با توجه به این که از جمله انسان هایی هستم که تا رو به قبله دراز نشوم از مراجعه به پزشک خودداری می کنم، این کتاب برای من خیلی خوبست. همین طور برای کسانی که با کوچکترین احساس ناراحتی، وقتی از پزشکی می گیرند و بعد از یکی دو ساعت انتظار دری در مقابلشان باز می شود و آن ها را به درون می خواند و .......

کتاب، حدود دویست و پنجاه شکل ناراحتی و بیماری را در بر میگرد. که در دو بخش صفحه ای و الفبایی، فهرست بندی شده است. چه وقت به پزشک مراجعه کنیم را که به دست بگیرید، در نگاه اول با تند خوانی در مورد ناراحتی های گذشته و حال خودتان آن را ورق خواهید زد. و  در موردش کنجکاوی می کنید. آنگاه می توانید کتاب را چون یک مرجع قابل اعتماد در کتابخانه بگذارید و در گاه نیاز به سراغش بروید.

رشاد مردوخی در مقدمه کتاب چنین می نویسد:

وقتی بدن بخواهد پیامی مبنی بر وجود خطایی در کار خود بفرستد، یک نشانه بیماری بروز می دهد. نشانه ها اغلب دردناک و گاه ناخوشایند هستند. آیا دوست دارید که بدن این علائم را نفرستد؟ مطمئنن خیر.

کشف رمز این علائم یک امر حیاتی است. فهمیدن این که چه چیز باعث چنین نشانه ای شده است، اغلب به رفع اشکال و گرفتاری بدن کمک می کند. اگر غذای مناسب نمی خورید یا ورزش کافی نمی کنید، اگر در معرض چیزی قرار گرفته اید که برایتان ضرر داشته است، بدن با فرستتادن یک یا دو نشانه آن را به شما اطلاع می دهد.

گاهی کشف رمز این نشانه یا پیام آسان است. به زبان ساده، پیام "سردرد" ممکن است بخواهد بگوید: "در مهمانی دیشب مگر مجبور بودید تا دیر وقت بمانید و آنقدر دیر بخوابید؟ می توانستید کمی زودتر خداحافظی کنید". اما گاهی فهم پیام آسان نیست و علوم پزشکی فقط چند احتمال و پیشنهاد را می تواند برای آن ها ارائه کند.

این کتاب ترجمه مقالات کتاب علائم، علل و درمان آن هاست که در سال 1994 توسط ویراستاران مجله بهداشتی پیشگیری، تهیه شده و انتشارات رودیل آن را به چاپ رسانده است و در آن ، از نظرات بیش از 450 پزشک متخصص در بیمارستان ها، دانشگده های پزشکی، و مراکز درمانی برجسته استفاده شده است.

مطالب این کتاب در مورد درک و فهمیدن پیامی است که بدن می فرستد و این که چه اقدام هایی می توان برای رفع آن انجام داد. شاید علائم و پیام های ارسالی بدن کم باشد و شما بتوانید آن ها ار به خوبی درک کنید. و از این طرق راه حفظ سلامتی خود را بیابید. این مطالب فقط به عنوان مرجعی برای دادن اطلاعات و کمک به شناخت علام عدم سلامت بدن است، نه راهنمایی برای خود درمانی، یا جایگزینی برای درمان توصیه شده توسط پزشک. اگر احساس می کنید دچار بیماری شده اید، حتمن دستورات پزشک معالج خود را مقدم بر هر مطلب دیگر به کار ببنیدید.

***

و بعد از این مقدمه بلافاصله کتاب شروع می شود.

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟ 

اگر دردی چون درد اسباب کشی یا خانه تکانی در کل بدن آغاز شود.

"اگر درد بیشتر از پنج روز ادامه یابد یا بیشتر شود." 

..............

چشم. حالا دنیا را چه دیدی، شاید هم در کتاب اشاره ای به این که در این مورد ویژه چه بکنم بود. چرا که با ورق زدن کتاب این را دیده ام. 

ولی اگر در هر نقطه ای از بدن احساس فلج بودن به ما دست داد بلافاصله و بدون خوردن هیچ گونه قرصی باید به پزشک مراجعه کنیم. 

نظرات 9 + ارسال نظر
فرزاد شکپوی سه‌شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 12:01 http://shakpouy.blogfa.com

کتابیه که خوندنش واسه کسایی که به سلامت اهمیت می دن لازمه . ممنون از پیشنهاد

پروانه سه‌شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 12:34

550 صفحه ترجمه ی کتاب پزشکی بی گمان کار سنگینی بوده است و کتاب خواندنی .

محسن سه‌شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 22:13 http://askamoon.blogsky.com

نه رشاد جان.
زدی تو خال.
هدیه رو می گم.
به ویژه این جایش:
چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
وقتی که:
به طور ناگهانی نقاط نورانی چشمک زن یا نقاط ثابت همراه با کدورت دید یا سایه دار بودن آن دیده می شود.
لکه ها بعد از وارد شدن ضربه ای به سر دید می شوند.

پروانه چهارشنبه 11 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 09:45


«وقتی بدن بخواهد پیامی مبنی بر وجود خطایی در کار خود بفرستد، یک نشانه بیماری بروز می دهد. نشانه ها اغلب دردناک و گاه ناخوشایند هستند. آیا دوست دارید که بدن این علائم را نفرستد؟ مطمئنن خیر.

کشف رمز این علائم یک امر حیاتی است. فهمیدن این که چه چیز باعث چنین نشانه ای شده است، اغلب به رفع اشکال و گرفتاری بدن کمک می کند....»

این توصیه را از کسانی که با بیماران زیادی در درازای سالهای زیادی سرو کار داشته اند ، شنیده ام. این نکته موجب شده تابه این نشانه ها خیلی اهمیت دهم و اولین کارم این است از گوگل کمک بگیرم که گاهی به نتایج ترسناکی می رسم.

وقتی این موضوع را با پزشک ها مطرح می کنم که در اینترنت چنین دیدم و چنان خواندم ، واکنش ها گوناگونی از خود نشان می دهند.
تا کنون تنها یک خانم دکتر زنان کمی مسخره ام کرد ولی دیگران همه در سکوت زل زدند و به من نگاه کرده اند و یا اگر تلفنی موضوع را مطرح کرده ام و چهره شان را ندیده ام فقط دستوراتشان را که فورن میری فلان آزمایش را می دهی، شنیده ام.
فکر می کنم این کتاب باید مرتب تر و سنجیده تر از مطالب پراکنده ی اینترنتی باشد.

پزشکان معمولن به اینترنت مراجعه نمی کنند. اصلن به کامپیوتر مراجعه نمی کنند. امیدواترم دکتر رشاد این را به دل نگیرد. این را به او نگفتم. چون او یک دستش کی بورد است و یک دستش قلم. کلن عرض کردم. پزشکان با این مقوله اینترنت بیگانه هستند.

فرناز چهارشنبه 11 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 11:49 http://farnaz.aminus3.com/

احساس فلج بودن در نقطه ای از بدن ؟ حتی مغز ؟؟!! من کلا احساس فلج بودن در مغز می کنم باید به پرشک مراجعه کنم یا به روانپزشک ؟؟‌!!!

کاش یک نفر هم به من کتابی هدیه میداد به اسم چه وقت به پزشک مراجعه نکنیم ! در یکسال گذشته عمرم در بیمارستان و در کنار پزشک ها گذشت :(

من مغز را نگفتم. مثلن دست و انگشت و پا و دل و روده را عرض کردم. مغز شما سالم است. این را من می دانم. بگردید و احساس فلج بود در سایر اندام ها بکنید. مغز شما سالم است. اگر احساسی این چنینی دارید در اثر تاثرات افلیج های دیگری است که .......... بیخیال. سانسور کردیم.
من می توانم به شما کمک کنم. من که این کتاب را مطالعه کرده ام می گویم:
خیلی وقت ها بهتر است به پزشک مراجعه نکنید.
من خودم از صمیم قلب امیدوارم که مراجعه شما به پزشکان خیلی خیلی خیلی هم که به درازا بکشد تا آخر بهار نود نباشد.
و چه لذت بخش است دیدن شما که به پزشک مراجعه نمی کنید در یک تابستان گرم و طولانی. یعنی تابستان یک هزار و سیصد و نود خورشیدی.

پروانه پنج‌شنبه 12 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 08:35

حدس می زدم آقای رشاد باید دکتر باشند چون ترجمه ی این کتاب تخصص لازم دارد.
دیروز رفتم سایت کتابخانه ای که در آن عضوم خواستم کتاب را به امانت بگیرم تا وقتی این پست روی صفحه است در باره اش بنویسم تا دراولین فرصت از مقابل دانشگاه تهیه ش کنم. کتابخانه ی من این کتاب را نداشت ولی در بسیاری از کتابخانه های شهر این کتاب وجود دارد.
نشر نی در کریم خان بود و مدتی است فروشگاهش را بسته است. و این خبر برای همه ی اهل کتاب ناخوشایند بود.

رشاد پنج‌شنبه 12 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 08:46

راستش دوست نداشتم این کتاب اینجا معرفی شود. و فضای ادبیات و اندیشه را با مسائل پزشکی آلوده کند. این از بد روزگار است که من چنین کتابهایی را ترجمه میکنم.

با پوزش بسیار در مورد گفته‌های سرکار خانم پروانه باید بگویم زیاد به دل نگیرید. خیلی آدم‌ها هستند چون عقلشان به چیزی نمی‌رسد نگاه عاقل اندر سفیه به مخاطب می‌کنند. امیدوارم پزشکی از اینجا گذر نکند و به او بر نخورد، ولی از زمانی که از حرفه طبابت کنار گرفتم (یا گرفتانده! شدم) و به ادبیات و تاریخ و فلسفه روی آوردم دنیایی را کشف کردم که به ندرت در تصورات یک پزشک می‌گنجد. و با همه‌ی مشکلاتم حاضر به بازگشت به تفکر بسته‌ی آن دوران نیستم.

سرکار خانم فرناز، کاش می‌توانستم چنین کتابی هدیه کنم،.... ولی با کمال میل حاضرم از این یکی یک جلد هدیه کنم. فکر کنم بتوانید تا حدی همان نتیجه را بگیرید.

در آخر، به همه‌ی دوستان: تنتان به ناز طبیبان نیازمند مباد!

این وبلاق وزین نامش کتابهایی که می خوانیم است. هر چه بخوانیم می نویسیم.
ترانه هم در اولین فرصت کتابهایی که به او دادی را این جا می نویسد.

آریا پنج‌شنبه 12 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 19:01

سلام بعد از مدت ها
ببخشید از این همه غیب شدن
این روزا خیلی اوضاع خرابه
________________________

از اون کتابایی نیست که من بخوام بخونم .
ولی بهتر از کتابای مشابه خودشه بنظرم .
در هر حال ممنون : )

خوش آمدی. کتاب تازه چی می خواهی برایمان اینجا بگذاری؟

درسته. شونصدسالی مونده که این کتاب به دردت بخوره.

arshid جمعه 13 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 16:37 http://storytime.mihanblog.com

سلام
وبلاگ خیلی عالیی داری
من معتقدم که وبلاگ های کتاب و معرفی کتاب، باید از هم دیگه حمایت کنن به همین دلیل ، وبلاگ شما رو لینک می کنم.
شما هم لطفاً وبلاگ من رو با این نام لینک کن:
Story Land

هر کس ما را لینک کند، ما او را لینک می کنیم. ثابت باشد ثابت و روزانه باشد روزانه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد