کتاب هایی که می خوانیم
کتاب هایی که می خوانیم

کتاب هایی که می خوانیم

میترا پرستی

 



پژوهشی نو در میتراپرستی

کیهان شناسی و نجات و رستگاری در دنیای باستان

دیوید اولانسی

ترجمه و تحقیق: مریم امینی

چاپ سوم

نشر چشمه

 

 

این کتاب که مبتنی بر تحقیق و پژوهش زیادی در مستندات کهن رومی و یونانی است، با بیان نکات جالب و خواندنی ضمن ارائه ی اطلاعاتی سودمند به معرفی زایشگاه و منشاء میتراپرستی می پردازد و در این بین به این موضوع نیز می پردازد که نسبت میتراپرستی با میترای ایرانی چیست.

خواندن این کتاب به ویژه برای کسانی که  به ریشه یابی ادیان کهن علاقه مندند، به گمان من بسیار ضروری است. آشنایی با نمادهای این آیین و رابطه ی تنگاتنگ آن با اخترشناسی از زیباترین و سودمندترین مباحثی است که می توانیم در این کتاب بخوانیم. همچنین چگونگی اعتقاد یافتن گذشتگان به فرمانروایی اجرام آسمانی و ستارگان بر سرنوشت بشر به خوبی معرفی شده است.

 

 این جا را هم بخوانید

 

 

 

نظرات 8 + ارسال نظر
مهشید جمعه 23 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 00:10 http://bookclub.blogfa.com

باید کتاب جالبی باشه . ممنون از معرفی

برای من که این طور بود، امیدوارم شما هم از آن بهره ببرید...

دو هفته اخیر جمعه 23 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 22:13 http://www.recent2weeks.blogfa.com

با درود بر شما
منتخب داستان های دو هفته اخیر. داستان برگزیده (ساحل باد اثر ابراهیم مهدی زاده ) و دیگر داستان ها

فرانک شنبه 24 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 09:04

کتاب جالبی است. خوب شد که معرفی اش کردی. از فهرست کتاب هایی که می خواستم معرفی کنم حذفش کردم.

ولی فکر می کنم شما هم معرفی کنید خیلی خوب تر خواهد بود. از نگاه شما ممکن است به نکاتی دیگر اشاره شود که برای دوستان مفیدتر باشد....

فاطمه شنبه 24 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 12:11

سلام. الان توضیح فرانک عزیز را در مورد دانیل استیل وطنی خوندم. از ایشان واقعا متشکرم. تا کنون اینترنت در دسترسم نبود.

من هم از شما تشکر می کنم که به این جا سر زدید.
قابل توجه فرانک گرامی

فاطمه شنبه 24 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 12:14

ببخشی استاد گرامی. در داستان و رمان به غیر از اینکه حالا موضوع و روند داستان را متوجه می شویم؛ چه چیز دیگری را باید کشف کنیم. استادم انگار می گفت خوب بتونید نقد کنید و من این موضوع رو نمی دونم چه جوری یاد بگیرم؟

دوست گرامی!
من متوجه نشدم از کدام دوستمان سؤال دارید!
منظورتون اینه که جطور باید نقد بنویسید و یک نقد باید چه ساختاری داشته باشه؟ درست فهمیدم؟!

مرادیان زاده یکشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 19:19 http://aashenaa.persianblog.ir

سلام
امروز اتفاقی به اینجا اومدم.میخواستم چیزی یاد بگیرم و از وقتم درست استفاده کنم. چند تا ازکارهاتون را از سال های قبل تا حالا بظور تصادفی نگاهی انداختم.خیلی خوشم اومد و امیدوار.
خوشحال شدم چونکه چیزهایی یاد گرفتم و ...
امیدوار چونکه راه قشنگتون که شادی آور و دور از منیت ها و تعصب ها و این گروه و آن گروه است به آرامی و مستمر برای هر سلیقه و خواننده ای جذابیت دارد.
ممنون از زحمت همه دوستان و نویسنده های گرامی تان.گل

درود بر شما
به این سرای گروهی خیلی خوش آمدید (با اجازه ی صاحب خانهی خیلی گرامی ی این جا یعنی محسن گرامی) خیلی خوش حالم که از این جا خوشتون اومده. امید که باز هم از دیدگاه هاتون بنویسید و ما هم از شما بیاموزیم.

فاطمه یکشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 21:12

سلام استاد. از خود شما سوال دارم. بله درست متوجه شدید. متشکرم.

درود گرامی
امیدوارم دوستان خوب کتابامون که بر گردن من هم حق معلمی و استادی دارند، دیدگاه ها و پاسخ هاشون رو برای شما بنویسند.
ولی چیزی که خیلی چکیده و کوتاه به نظر من میاد اینه که:
نقد باید ساختارمند باشه و هدف معینی براش مشخص باشه یعنی باری به هر جهت و از هر دری سخنی نگفته نشه.
گاهی اوقات نقدها تنها درباره یک وجه خاص از داستان، رمان یا کتاب خاصی مد نظر است؛ مثلن تنها به ارزیابی موضو ع آن پرداخته می شود و به صورت مفصل ارزیابی و نقد می شود و گاهی تمام ابعاد آن مثلن از پیرنگ داستان گرفته تا موضوع و شخصیت پردازی و ....
منتقد باید منصف باشه و با آگاهی از دیدگاه های نویسنده به بررسی اثر او بپردازه و واقعن خودش بدونه چی می خواد بگه.
گاهی هم روند کلی ی آثار یک نویسنده ارزیابی می شه و خط نگاه او در آثارش مطالعه می شه. در این صورت منتقد باید با تسلط و آگاهی کامل از تمام آثار نویسنده نکاتش را مطرح کنه.
در ضمن در نقد ساختارمند حتمن باید از مهم ترین مسئله از دیدگاه منتقد شروع بشه و به همین ترتیب و بر اساس درجه ی اهمیت موضوعات آن ها را مطرح کنه.
بسیار مهم است که منتقد برای ادعاهایی که مطرح می کنه و یا اشکالاتی که به اون ها می پردازه، شاهد مثال مناسب از دل اثر بیان کنه.
ببخشید! دوستان می دونن من همیشه با وقت کم و با عجله مطلب می نویسم به همین علت هم بد می نویسم هم پر از اشکال تایپی. این چند نکته را علی الحساب داشته باشید تا دوستان به یاری بیایند.
مانا باشید.

محسن سه‌شنبه 27 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 09:08 http://sedahamoon.blogsky.com

من هم با نظر شما موافقم. برای پاسخی که به خانم فرانکدادید. این از روز آغاز بکار این درگاه مورد نظرمان بوده که یک کتاب می تواند توسط دوستان چندین و چند بار بررسی شود. ینی صرف آمدن یک یادداشت در باره ی یک کتاب به قول معروف حجت بر دیگران تمام نمی نکند.

ما هم از این که شیخ بزرگ نظر ما را تأیید فرمودند، کلی خوش حال در وکردیم....
همیشه شاد باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد