ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
دنیای گسترده ی نمایش عروسکی
ترجمه و تلخیص: بهروز غریب پور
چاپ اول 1364
انتشارات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
بها: 400 ریال
نمایش عروسکی هنری پنهان و آشکار در روزگار ماست که امروزه ان را بیش تر مناسب کودکان می دانند. این هنر ریشه در جهان باستان دارد. دنیای باستان به ویژه شرق باستان هم چون هند، چین، ژاپن پدید آورنده و گسترش دهنده ی نمایش عروسکی بوده اند. در جهان غرب هم یونان و روم باستان پیشروان نمایش عروسکی دانسته شده اند. از طریق نمایش عروسکی آداب مذهبی، آیین و مسائل زیستی به جامعه منتقل می شد هم چنین اعتراضات اجتماعی و سیاسی نیز در قالب نمایش عروسکی اتفاق می افتاد. قرون وسطا دوران سختی برای عروسک ها و گردانندگان نمایش عروسکی بود. عروسک های مشهوری از این رهگذر خلق می شوند. شیوه های مختلف نمایش عروسکی ابداع می شود و نمایش عروسکی راه کمال را در جهان خودش طی می کند. از عروسک های معرف هم می توان به این نمونه ها اشاره کرد:
پولچینلا ی ایتالیایی
پانچ انگلیسی
گینول و پولینشیل فرانسوی
پتروشکا روسی
کاسپر آلمانی
قره گوز ترک (ترکیه)
در این کتاب به انواع نمایش عروسکی و ویژگی های آن ها می پردازد، علاوه بر آن تاریخچه ای هم از هر کدام ارائه می دهد.
درود بر شما
رد پای نمایش عروسکی در شاهنامه هم هست....
آن جا که پس از تولد رستم، عروسک او را برای زال می فرستند ....
درود
این ردپا را در شعر رودکی هم می بینیم که از آن لعبت باز و لعبت گردان سخن رفته است. امروزه به گمانم در تاجیکستان به عروسک، لعبتک
می گویند. آری حضور عروسک در تاریخ جوامع انسانی بسیار کهن است.
با عرض سلام خدمت مدیریت محترم وبلاگ کتاب هایی که می خوانیم
وبسایت بای بوک با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی اقدام به معرفی وبسایت های مرتبط با کتاب نموده است لذا سایت شما نیز لینک شد .
خواهشمند است لینک بای بوک را با نام "خرید کتاب" و آدرس زیر در سایت خود قرار دهید :
http://buy-book.ir
چشم.
سپاس که به حوزه ی نمایش هم پرداختید .
از حضور گرم و صمیمی ات سپاس گزاریم. [این فعل جمع با اجازه ی تمامی دوستان نویسنده به ویژه مدیر وبلاگ.]
درود و سپاس
سپاس از بانو فرانک که به هنر زیبای تیاتر پرداختند.این کتاب که اثر استاد بزرگوار غریب پور است تاثیر بسیار زیادی در پیشرفت تیاتر عروسکی در ایران داشت.
و همانطور که بانو فرانک اشاره کردند باید بگم تیاتر عروسکی مختص کودکان نیست بلکه تیاترهای بزرگی از جمله هملت و اتللو بصورت عروسکی اجرا شده است.
شاداب باشید و سبز
درود
نمایش های عروسکی بیش از آن که جنبه ی سرگرمی داشته باشند دارای جنبه های مذهبی، آیینی و آموزشی بودند. کهن ترین نمونه از اجرای آیین های مذهبی را با عروسک آیین دیونیزوس در یونان می دانند که زنان به گرد عروسک ـ پیکرک دیونیزوس به وجد شعف می رسیدند.
سلام
سلام
حرف ِشاعر ها را گوش نکن
همین جا باش
آنها فقط
تو را خیال می کنند.. . . ...
جالب!
غریب پور را در حد "بخارا" میشناختم و اپرای حافظ.
شکوه و پرآوازه باد فعالیت ایرانی های یکجا ننشین!