کتاب هایی که می خوانیم
کتاب هایی که می خوانیم

کتاب هایی که می خوانیم

شاه کلید - اصالت داستان



عنوان کتاب: شاه کلید
نویسنده: جعفر مدرّس صادقی
چاپ اول: 1378 چاپ چهارم: 1385 نشر مرکز
196 صفحه
2350 تومان

     «جعفر مدرّس صادقی» را بیشتر با کتاب «گاوخونی» می شناسند. این نویسنده ی اصفهانی متولد 1333 است. زیاد اهل مصاحبه کردن نیست. تا امروز چندین رمان، مجموعه داستان و کتابی با نام «اندر آداب نوشتار» با موضوع نکته های ویرایشی و رسم الخط منتشر کرده است. ویراستاری متون نثر کهن مثل «تاریخ بیهقی»، «مقالات شمس» و ... را هم به عهده داشته است. ترجمه هم از دیگر زمینه های فعّالیت ایشان است.

     «شاه کلید» در واقع اعتراف نامه ای خیالی از شخصیتی است که به قتل «میرمحمّد ملکوتی» متّهم شده است (یا دست کم اطّلاعاتی در این باره دارد.) این اعتراف نامه از همان ابتدا رنگ و بوی داستان به خود می گیرد و خواننده در طول خواندنِ اثر توجّه چندانی به وجهِ اعترافی ماجرا نخواهد داشت.
     داستان تا نیمه های خود در فضایی واقع گرا با پس زمینه ای از وقایع انقلاب سال 57 و فضای بعد از انقلاب پیش می رود، تا این که در چرخشی شگفت انگیز که در بعضی آثار دیگر این نویسنده هم قابل ردیابی است، راوی داستان وجه واقع گرایی را کنار می گذارد و وارد فضایی ذهنی می شود. در هم تنیدگی های مکانی، زمانی، وقایع و شخصیت های داستان هم تا پایان اثر مخاطب را رها نمی کند.
     این چرخش و وارد کردن راوی به فضاهای ذهنی از بزرگترین امتیازهای این کتاب است. مدرّس صادقی همانطور که در معدود مصاحبه هایش اشاره کرده است تنها و تنها به خود «داستان» و «ادبیات» توجّه دارد.
     با این که ممکن است مضامین برخی از کتاب های این نویسنده و «شاه کلید» نسبتن حسّاس و به اصطلاح «عبور از خطّ قرمز» به نظر بیاید، امّا ماهیت ادبیاتی و اصالت داستانی اثر کاملن روشن است. این عامل در کنار عوامل دیگر او را به عنوان یکی از بهترین داستان نویس های این سالهای ایران به جامعه ی منتقدین، اهالی کتاب و ادبیات معرّفی کرده است.
     نکته ای که شاید در مورد همین کتاب شاه کلید جالب باشد این است که طرح روی جلد آن اثر مرحوم «مهدی سحابی» است؛ مترجم بسیاری از آثار گرانبهای ادبیات فرانسه از جمله «در جستجوی زمان از دست رفته» از مارسل پروست.

نظرات 7 + ارسال نظر
محسن یکشنبه 30 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 02:47 http://afer23.blogsky.com

به وبلاگ کتابهایی که می خوانیم خوش آمدید.

سپاسگزارم و امیدوار که یادداشت هام برای مخاطبان وبلاگ مفید باشد.

محسن یکشنبه 30 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 17:33 http://sedahamoon.blogsky.com

با این متنی که شما نوشتید وادارم کردید که سری به جعفر مدرس صادقی بزنم. چرا که تا کنون اثری از ایشان را نخوانده ام.

ایشان برای من یکی از محبوب ترین نویسنده های ایرانی ست. نثر داستان هاش بسیار روان است و در عین حال مفاهیم عمیقی در آنها گنجانده شده است. پیشنهاد می کنم از کتاب «گاوخونی» شروع کنید و با «بیژن و منیژه» ادامه بدهید. هر دوی آنها کتاب هایی هستند که معمولن در یک نشست خوانده می شوند. خودم هم «شاه کلید» را در یک نشست خواندم.
بسیار باعث خوشحالی ست که یادداشتم این اشتیاق را در شما زنده کرد.

فرانک سه‌شنبه 1 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 10:18

سلام آقای کشوری
خوش امدید. از آمدنتان و پذیرفته شدنتان خوشحالم. شاد باشید.

سلام و بسیار سپاسگزارم بابت معرفی این پاتوق کتابخوانی و معرفی کتابِ خوب از طرف شما.

مهشید سه‌شنبه 1 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 13:14 http://bookclub.blogfa.com

من هم ازشون چیزی نخوندم . ولی معرفی خیلی خوبی بود .امیدورام پایدار باشید .

حتمن بخونید.

سپاسگزارم...

مهدی(معرفی کتاب) جمعه 4 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 10:15 http://www.bestbookss.blogfa.com

سلام.حال شما خوبه؟من کشف کردم شما کتابخون حرفه ای هستید.به همین دلیل وب قشنگتونو لینک کردم.شما هم اگه خواستید وب منو با نام معرفی کتاب-مدرن و پست مدرن لینک بفرمایید.من نویسندگی هم می کنم.منتها هنوز چیزی چاپ نکردم.انشااله با کمک شما دوستان موفق بشم.ممنونم ومنتظر حضور شما در وبلاگ معرفی کتاب-مدرن و پست مدرن.لطفا تشریف بیارید.[گل]

جسارت کرده از جانب آقای کشوری این را تایید می کنم.
هر کس ما را لینک کند، او را لینک می کنیم.

نیره دوشنبه 7 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 16:22 http://bahareman.blogsky.com/

درود بر شما
از آَنایی خوش حالم
با این تعریفی که شما کردید
ضرر بزرگیه اگه از این نویسنده کتابی نخونم

درود متقابل!
و منفعت بزرگی ست در خواندنش...

علی اکبر چهارشنبه 30 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 16:11

برای کار بالایی تان نظر گذاشتم اما هر چه کردم نشد که بشود. انگار کدش را اشتباه می زدم.
بنده خیلی زودتر باید خیر مقدم می گفتم. البته به سان شرکت کنندگان در ختم که با آمدن بزرگی از جای بلند می شوند و به احترام می ایستند؛ بعنوان یک مهمان. دو کاری که پیش نهاد کردید نخوانده ام. باید بخوانم.
امید که از کم کاری این درگه بکاهید و مسیحا نفسی ...!
در آخر انتظار دارم کارهایی را معرفی کنید که احتمال کمتری میدهید که همچون من جوانان نابالغی خیت شوند! اینهمه کار جدید و پر تیراژ!!!
امید که نومید نشوید!

اختیار دارید آقا!
سپاسگزارم.
سعی می کنم بعد از این روی کتاب هایی از آن دست هم انگشت بگذارم.
نفس مسیحایی هم جز با کار گروهی میسّر نیست و من هم تنها یک عضو هستم، یک عضو امیدوار...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد