کتاب هایی که می خوانیم
کتاب هایی که می خوانیم

کتاب هایی که می خوانیم

و تو چه می دانی درد یعنی چه؟


و تو چه می‌دانی درد یعنی چه؟

سلیم باب‌اله‌اوغلو

برگردان، صالح سجادی با ویراستاری احمد پوری

نشر چشمه، 122 صفحه، 15000  تومان (قیمت سال 1397)

چاپ اول، 500  نسخه

***

کتاب شعر "و تو چه ....؟ " را از همان روزهای اول چاپ خریدم ولی بعد از چند روز گمش کردم. گویا اوائل پاندمی کرونا بود و مدت زیادی بیشترین درگیری ذهنی‌ام آن بود. تا این که چندی پیش، پیدایش کردم و شعر "تا حالا هیچ وقت به" از آن را از سایر اشعارش جدا کردم و آن را خواندم.

 

تا حالا هیچ‌وقت به چشم‌های نوزادی سه روزه نگاه کرده‌ای؟

دیده‌ای دنیا در چشم‌هایش تا چه اندازه اسرار آمیز است؟

تا حالا هیچ وقت به چشم‌های پیرمردی هنگام مرگ خیره شده‌ای؟

در چشم‌های او هم دنیا به همان اندازه رازآلود مانده است.

تا امروز.

نه کودک برای پرسش‌های خود پاسخی یافته است

و نه پیرمرد از پاسخ‌هایی که پیدا کرده، راضی است

و اگر کسی به یک زندگی پر از پاسخ امید بسته

و دیگری –برای رهایی از سئوال‌ها- به مرگ امید دارد،

چرا شباهت مرگ و زندگی به فکر من نمی‌رسد؟

 

البته نه اینکه فقط این را خوانده باشم. نه. ولی خودتان هم خوب می‌دانید که کتاب‌های شعر را مانند یک رومان نمی‌خوانیم و این هم مانند دیگر کتاب‌های شعر.

 

شعر را با صدای خودم در "اینجا"، بشنوید.  

نظرات 5 + ارسال نظر
مشق مدارا پنج‌شنبه 24 فروردین‌ماه سال 1402 ساعت 18:35

سلام
شعر قابل تاملی بود.
اغلب همین سوالات در ذهنم شکل می‌گیره اما برای اون نکته‌ی آخر هنوز به جوابی نرسیدم.

درسته. خودمم شعر رو دوست دارم. جواب اون سئوال رو شاید هیچکس ندونه.

نگین شنبه 13 خرداد‌ماه سال 1402 ساعت 19:11 http://www.parisima.blogfa.com

سلام

نمیدونم چرا این متن منو یاد این بیت انداخت:

زین قوم چه خواهی که بهین پیشه ورانش
گهواره تراشند و کفن دوز و دگر هیچ ...

چه شعر خوبی. سراینده اش کیه؟

علی اکبر یکشنبه 21 خرداد‌ماه سال 1402 ساعت 19:42

خواندنی بود.
بمانید لطفا!

سپاسگزارم. من که سعی می کنم بمانم.

نگین دوشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1402 ساعت 15:17 http://www.parisima.blogfa.com

ملک الشعرای بهار ...

شعر کاملش اینجاست:
https://ganjoor.net/bahar/ghazalbk/sh34

در ضمن ممنونم بابت گزیده کتابهایی که بصورت فایل صوتی در اختیار مخاطب گذاشتین. همه رو دانلود کردم و شنیدم.
ممنون بابتش ..

سپاسگزارم.
شعر را حتما توی کارهام می خونم. این صداها را در بلاگ اسکای در آدرس زیر، یعنی "صداهایی که می شنویم" :
https://sedahamoon.blogsky.com/

و تلگرام در کانال
@sedahamoon
می تونید بشنوید.

میله بدون پرچم یکشنبه 4 تیر‌ماه سال 1402 ساعت 17:08

سلام
واقعاً قابل تامل بود و صدا هم گرم. مستدام باد

سپاسگزار شما هستم که می بینید و گوش میدید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد