کتاب هایی که می خوانیم
کتاب هایی که می خوانیم

کتاب هایی که می خوانیم

اتفاق



اتفاق

گلی ترقی

انتشارات نیلوفر، 302 صفحه، 18000  تومان (قیمت سال 1393)

چاپ دوم، 3300 نسخه

***

اتفاق دومین کتابی است که این روزها از گلی ترقی خوانده ام. یادداشت قبل هم در باره‌ی کتاب دیگر ایشان، دو دنیا بود. با این تفاوت که این در کل یک رومان بود و آن، چند داستان کوتاه.

کتاب در باره‌ی زندگی یک خواهر و برادر است که در کنار هم در انتظار رسیدن به روز تولد اند. این دو در طی نه ماه در کنار هم در هم می‌لولند. و در روز تولد خواهر زودتر برادر را ترک می‌کند و برادر یک دقیقه بعد از او. یک دقیقه‌ای که در ذهن کسانی که در لحظه‌ی تولد حضور داشته‌اند، یا نه، در تصور خواننده با معیارهای زمان در خارج از رحم هم قابل تصور نباشد.

این‌دو از بعدها و در جبر زمان از هم جدا می‌شوند. این را چون در همان صفحه‌ی اول کتاب می‌بینید این‌جا به آن اشاره کردم. کتاب داستان این دو زندگی است.

هنگام خواندن داستان، شاهد گوشه‌هایی از تاریخ ایران هم خواهید بود.

نثر گلی ترقی بی‌نیاز از بیان من است.

پاراگراف اول کتاب که حدود دو صفحه از آن است را خوانده‌ام. می توانید در "صداهایی که می‌شنویم" این پاراگراف را بشنوید.

نظرات 3 + ارسال نظر
میله بدون پرچم چهارشنبه 28 دی‌ماه سال 1401 ساعت 15:28

سلام جناب محسن خان
در مورد آن یک دقیقه و تفاوتهای غیرقابل تصوری که ذکر کردید یاد این تمثیل از زبان یکی از دانشمندان عرصه نجوم افتادم که می‌گفت اگر زمین نیمه‌شب گذشته به وجود آمده باشد از پیدایش انسان بر روی آن فقط سه ثانیه گذشته است!!
واقعاً این نسبتها مثل پتک بر سر آدم فرود می‌آید.

این نسبتها خیلی قابل تفکر هستن. من خودم دوستشون دارم.

وحید صادقی چهارشنبه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1402 ساعت 10:24

نمی دونم چقدر با من هم عقیده اید اما این کتاب من رو مجاب نکرد
خیلی دوست داشتنی نبود طول و تفسیر ها .... این جدایی ک برای سالها اتفاق می افتد .... حتی در زمان مرگ و مریضی نزدیکان نادر برگشتنی نیست و خیلی از قسمت هاش
نثر روانی داشت اما داستان پختگی و باورپذیری کمی داشت

سپاسگزارم که نظرتون رو نوشتید.

علی اکبر یکشنبه 21 خرداد‌ماه سال 1402 ساعت 19:44

گلی ترقی محشر است اما در خواب زمستانی و خاطرات پراکنده و جایی دیگر و دو دنیا!

من فقط دو کتاب اتفاق و دو دنیا را از گلی ترقی خوانده ام. با پیشنهاد شما سراغ بقیه هم میروم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد