کتاب هایی که می خوانیم
کتاب هایی که می خوانیم

کتاب هایی که می خوانیم

در رویای بابل



در رویای بابل

ریچارد براتیگان

برگردان، پیام یزدانجو

انتشارات جهان نو، 238 صفحه، 17000  تومان

چاپ هشتم، 1396، 1000 نسخه

***

نمی‌دانم این کتاب در چه تاریخی به دستم رسید. شاید قبل از دوران ویروس چینی. ولی یک دو روز پیش خواندنش تمام شد. کتاب خیلی خوبی بود. نمی‌گویم ای‌کاش زودتر آن را خوانده بودم. خیلی وقت‌ها از این‌که کتابی خواندنی را نخوانده‌ام، و می‌خوانمش، احساس خوبی دارم. به ویژه کتابی از ریچارد براتیگان و برگردان خوب پیام یزدانجو.

در رویای بابل همان‌طور که از نامش پیداست، کتابی‌ست که صفحات زیادی از آن در رویای قهرمان داستان می‌گذرد. قهرمانی که به جرات می‌توانم بگویم، بزرگترین انگیزه‌ی نفس کشیدنش، زندگی در بابل بود و چه باک. این زندگی را با رویا برای خودش در آنی فراهم می‌کرد. این رویاها یا هرگونه‌ی دیگری از رویا در ذهن همه‌ی ما می‌چرخد. کلن و در مجموع زندگی بی‌رویا اصلا در تصور من نیست و شکلی برای آن متصور نیستم.

قهرمان کتاب یک کاراگاه خصوصی است که در تمام داستان و در تمام لحظاتی که بر او می‌گذرد، ذهنش مدام به بابل پرواز می‌کند و گاهی بلافاصله و یا به فاصله‌ای چند دقیقه‌ای به لحظه‌ی واقعی بر‌می‌گردد.

کتاب را باز نمی‌کنم به جز این که در برگ، برگ ورق زدن و پرواز ذهن قهرمان داستان به بابل، به یاد فدریکو فلینی، سینماگر بزرگ ایتالیایی می‌افتم. چیزی که همه و همه و ...... باورش داریم. او گفت:

"رویاهای ما زندگی واقعی ما هستند".

نظرات 1 + ارسال نظر
میله بدون پرچم شنبه 1 آبان‌ماه سال 1400 ساعت 17:51

سلام استاد
خسته نباشید.
واقعاً آن جمله فلینی را باید با آب طلا نوشت.

درود بر شما
خود من در طی روز سعی می کنم هنگام گذر از عرض خیابان رویا را کنار بگذارم. هرچند گاهی این کار را هم فراموش می کنم. شاید خودروها می ایستند که من از مقابلشان عبور کنم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد