ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
با آخرین نفسهایم
لوییس بونوئل
برگردان، علی امینی نجفی
464 صفحه، تیراژ 2000، 1396، کتابسرای نیک
39000 تومان
***
در ابتدای فیلم شبح آزادی، ساختهی نویسنده، این جمله را میبینیم:
"تمامی شخصیتهای این فیلم، تخیلی هستند. هرگونه تشابهی به شخصیتهای واقعی، مرده یا زنده، کاملا عمدی است."
در کتاب با آخرین نفسهایم، ولی تمام شخصیتها واقعی هستند. همهی کسانی که روزی وارد زندگی بونوئل شدهاند و نقشی بازی کردهاند. آدمهایی که چه بسا وارد فیلمهایش هم شده اند. فیلمهایی که وقتی آنها را بدون دانستن ریشهی اتفاقات آنها، نگاه میکنیم، میزان تخیل موجود در آنها چه بسا بیشتر از میزان واقعیت است. ولی همه واقعی هستند.
لوییس بونوئل یک فیلمساز نئورالیست است. در چند ماهی آخر عمر که اسیر سرطان شد، این کتاب را نوشت و تمام نکات خیالی فیلمهایش را در این کتاب آورد. هر بار که نامی از فیلمی میبرد و اشاره به سکانسی از فیلم میکند، آن سکانس را پیدا کرده و نگاه میکنم. فیلمهایی که بیش از چهل سال پیش، گاه تک و توک بر پردهی سینماها دیدهام و اکنون به مدد دنیای اطلاعات در مونیتور چند اینچی و هرگاه که بخواهم، میبینم.
برای آشنایی با این غول هنر سینما و نه صنعت سینما، و نیز آشنایی با ترفندهایی که امروزه به نام سینمای نئورالیسم بونوئل میشناسیم، همینطور اشاراتی به آدمهای بزرگی که هم عصر او بودند، این کتاب را با برگردان خوب ِ علی امینی نجفی بخوانید.