کتاب هایی که می خوانیم
کتاب هایی که می خوانیم

کتاب هایی که می خوانیم

معمای آرومونت



معمای آرومونت

آلفرد هیچکاک

برگردان، مریم ذکریا

نشر هرمس، 201 صفحه، 1400 تومان (قیمت سال 1385)

چاپ دوم، سال 1385، 2000 نسخه

***

کتاب مجموعه‌ای از یازده داستان کوتاه به قلم آلفردهیچکاک است. هیچکاک را بیشتر در لباس فیلمسازی دیده ایم . یا می شناسیم. شاید کسانی کمتر به این توجهی کرده باشند که سناریست تعداد زیادی از فیلمهایش خودش است. یا حداقل به عنوان شریکی با کسی دیگر. کتاب را سالها در کتابخوانه ام داشتم و دارم. شاید بار دومی است که آن را خواندم. نمی دانم. ولی در جایی اشارهای به این کتاب نداشته ام.

هیچکاک را همیشه با وودی آلن مقایسه کرده ام. البته از نظر شکل کاری و نه محتوای کار. هر دو از بهترین های کار خودشان هستند. هیچکاک معمایی و ترسناک و آلن، روان و کمدی.

بگذریم. این کتاب همانند فیلم هایش خواننده را درگیر یک جمع می کند که خواننده در این داستانها به دنیال کسی میگردد که بار وقایع پیش آمده بر عهده ی اوست. او اگر در داستانی بانی وقایع هم نباشد، سعی دارد که اتفاقات تصادفی را به نفع یا ضرر یکی جهت بدهد. کسی که یا از ابتدای شروع داستان در سطر سطر آن دخیل است و یا نه، در جایی از داستان برای چند دقیقه پیدا می شود بعد میرود. و این حضور در ذهن خواننده آنقدر کم است که تا ظهورش او را فراموش می کند.

چند خطی از نامه رسان، هفتمین داستان از این مجموعه را در صداهایی که می‌شنویم، خوانده‌ام. آن را بشنوید. با دید خودم این داستان از بقیه دلچسب تر بود و این پارگراف قشنگترین بخش داستان.