کتاب هایی که می خوانیم
کتاب هایی که می خوانیم

کتاب هایی که می خوانیم

اتاقی از آن خود- ویرجینیا وولف

 

 

این کتاب مجموعه از سخنرانی های ویرجینیا در کالج نیوهام و گرتن است که در سال ۱۹۲۹ منتشر شد. وی در این کتاب تاریخ ادبیات زنان، تاثیر سبک و ارزشهای مردانه در نوشته های زنان، خشم و نفرت و مخاطرات آن برای هنرمند و پیش بینی زن در داستان نویسی آینده را بررسی می کند.

( اتاقی از آن خود)‌دارای نثر مدرنیست و تفکری فمینیست است، تفکری که محور اصلی آن زن و تبعیض جنسیتی است که حضور او را در کل دانش بشر علی الخصوص ادبیات رقم می زند.

ویرجینیا دلیل اینکه شمار نویسنده و شاعر زن نسبت به مرد بویژه در قرن ۱۹ و ۱۸ کم بوده را مسئله ای چون نداشتن اتاق شخصی یا اتاق کار بمانند مردها می دانسته. او به دنبال جواب سوال هایی در تاثیر تبعیض جنسیتی بر ادبیات است. و به دنبال علت دوری زن از این وادی، و آنرا در جزئیات بی اهمیت روزمره جستجو می کند. وولف گفته های مردان ظاهرا خردمند را بررسی می کند و تاسف می خورد که آنان هرگز درباره زنان اتفاق نظر ندارند و هریک به گونه ای با خرد کردن او برتری خویش را به رخ می کشند. و بعضا زنان را فاقد شخصیت می پندارند و در نهایت نویسنده در جستجوی حقیقت درباره زن گذشته و خواستار ترغیب وی در آینده است.

او به تحلیل زنان نویسنده قرون گذشته چون جین آستین و دوشیزه برونته و فمینیستهایی چون ربکا وست و تاثیر شرایط زندگی آنها بر نوع شعر و آثار خلق شده اشان می پردازد.

در فصل ۳ این کتاب ویرجینیا علت هنرمند نبودن زن در قرن ۱۹ را این می دانست که به جای ترغیب شدن در ره هنر، تحقیر میشد و تهدید. ذهنش به دلیل لزوم اعتراض به این و مخالفت با آن فرسوده میشد و این را ناشی از عقده مردانگی بسیار جالب و مبهم می دانست که تاثیر زیادی بر جتبش زن داشته، میل و آرزویی ریشه دارُ نه اینکه زن حقیر باشد، اینکه مرد برتر باشد و این موضوع مرد را در همه عرصه ها در مقابل زن قرار می دهد.

امیدوارم این کتاب رو نه با نگاه به قرن ۱۹ بلکه با مقایسه با وضعیت و شرایط کنونی بخونید. ما زنان همواره با عرف و عادت و تقلید پیش رفتیم و از سنت شکنی و اعتراض و ایستادگی در مقابل خودخواهی ترسیدیم، تا کی؟ 

تکه های گمشده (جوی فیلدینگ)

تکه های گمشده یکی دیگر از آثار جوی فیلدینگ نویسندۀ کانادایی است که بین علاقمندان کتاب های معمایی/جنایی طرفداران زیادی دارد.

"غریبه ای با من است" اولین کتابی بود که از او خواندم. این کتاب داستان زن میان سالی است که به هوش می آید با لباس های خونین و جیب هایی پر از پول... و هیچ چیز را به یاد نمی آورد. او دچار فراموشی شده و همه چیز و همه کس برایش غریبه هستند، حتی خودش. با پیشرفت داستان بر هیجان آن هم افزوده می گردد تا جایی که از نیمۀ دوم به بعد به راستی نمی توان کتاب را رها کرد.

"تکه های گمشده" نسبت به اثر قبلی این نویسنده از هیجان کمتری برخوردار است و بیشتر به جنبه های روانشناسانۀ اعمال شخصیت ها می پردازد:

کیت – یک روانشناس ۵۵ ساله – به همراه شوهر و دو دختر نوجوانش زندگی آرامی دارند تا اینکه خواهر ناتنی اش (جولین) تصمیم می گیرد با کولین – مردی که متهم به قتل ۱۳ زن و دختر است – ازدواج کند. جولین در تمام جلسات دادگاه حضور می یابد و از او حمایت می کند. به تدریج زندگی کیت به هم می ریزد: مادرش دچار آلزایمر می شود، بطور تصادفی با عشق دوران دبیرستانش ملاقات می کند، جولین سعی می کند دختر بزرگتر او را به سمت خود جلب کند، با شوهرش به مشکل برمی خورد و... . در پایان کولین به کمک جولین از زندان می گریزد و کیت می داند که دختران نوجوانش قربانیان بعدی این قاتل بیرحم خواهند بود...

شاید جوی فیلدینگ قلم توانایی نداشته باشد، اما قادر است حوادث و ماجراهای هیجان انگیز را بطور بسیار ماهرانه ای کنار هم قرار دهد. نوشته های او – از نظر سبک – تا حدی به آثار جان گریشام (نویسندۀ آمریکایی) شباهت دارند؛ آثاری همچون پروندۀ پلیکان، موکل و شرکت. اما جان گریشام در پروراندن قصه و درگیر کردن خواننده موفق تر عمل می نماید. (البته به نظر من سه کتاب آخر جان گریشام از سطح بالایی برخوردار نبودند).

در مجموع اگر به خواندن کتاب های معمایی/جنایی علاقمندید، آثار جوی فیلدینگ انتخاب مناسبی است.

*** من بعد از خوندن این کتاب روی وب سایت خانم جوی فیلدینگ چند خطی براش نوشتم و بهش گفتم که کتابهاش اینجا طرفدارای زیادی داره. امروز این جواب رو برام فرستاد:

,Dear Sam

From Iran! Fantastic! It's so nice to know that people so far away- and a culture so different from mine- are reading and enjoying my books. I hope you continue to do so. .Thanks so much for writing

,Warmly
Joy Fielding