کتاب هایی که می خوانیم
کتاب هایی که می خوانیم

کتاب هایی که می خوانیم

اقتصاد ایران و معمای توسعه نیافتگی - مسعود نیلی

معمای توسعه نیافتگی


کتابی که می ­خواهم به عنوان اولین نوشته ­ام در این وبلاگ از آن سخن بگویم کمی با فضای این وبلاگ متفاوت است و کم­تر در خصوص موضوعاتی این چنینی نوشته شده است. ولی از آنجایی این کتاب توانست با زبان ساده­ و در عین حال دقیق ­­اش، پاسخ بسیاری از سوالات ذهنی من را در مورد ایران بدهد، خواندن آن را به شما هم توصیه می ­کنم.



ما ایرانی جماعت، همواره درگیر تناقضاتی عجیب و غریب هستیم. یکی از تناقضات از آنجا سر بر می ­آورد که همواره احساس می ­کنیم ، کشوری داریم سرشار از امکانات و مواهب خدادادی و از سوی دیگر همواره با مشکلات اقتصادی از قبیل گرانی، بیکاری و ... دست بگریبانیم بگذارید دقیق ­تر بگویم




  1. ایران دومین کشور برخوردار از ذخایر گازی دنیاست.


  2. ایران سومین کشور برخوردار از ذخایر نفتی دنیاست.


  3. ایران جز ده کشور برخوردار از منابع معدنی دنیاست.


  4. ایران به لحاظ موقعیت ژئوپولتیک در موقعیت کاملا استثنایی قرار دارد، که می ­توان از این موقعیت برای کسب منابع قابل توجه ارزی استفاده کرد.


  5. ایران دارای تنوع اقلیمی نسبتا استثنایی است. که آن را مستعد سرمایه­ گزاری در محصولات مختلف کشاورزی می ­کند.


  6. ایران به طور بالقوه دارای نیروی انسانی بسیار مستعد و به صورت بالفعل برخوردار از نیروی انسانی تحصیل کرده و توانمند است، به گونه ­ای که بسیاری از ایرانیان تحصیل کرده که توانمندی خود را به بازار جهانی کار عرضه کرده­ا ند، در دانشگاه­ها و یا شرکت­های معتبر دنیا از موقعیت ­های کلیدی برخوردارند.


  7. ایران برخوردار از تمدن و تاریخ کهن است و جز ده کشور برتر از لحاظ میراث فرهنگی و پنج کشور نخست از لحاظ اکوتوریسم است.که در صورت توجه مناسب به این ویژگی ­ها، می ­تواند به یکی از قطب ­های مهم جهانگردی تبدیل شود.


  8. اقتصاد ایران برخوردار از نیروی کار فراوان و منابع انرژی گسترده­ ای است که می ­تواند قدرت رقابت ویژه­ ای را در جلب سرمایه ­های خارجی برای کشور ایجاد کند.

ولی احتمالا بیش­تر ما ایرانی ­ها از شنیدن این اولین­ و برترین بودن ­ها خسته شده­ ایم و می ­گوییم پس چرا وضعمان این طور نابسامان است؟ شاید عده­ ای بگویند؛کار، کار اینگلیسی ­هاست. البته نمی ­توان اثر کشورهای دیگر را در وضعیت امروز کشورمان نادیده گرفت ولی آیا همه ­ی داستان همین است؟ آیا این عوامل خارجی برای سایر کشورهای پیشتاز در توسعه مانند مالزی، وجود نداشته ­اند و ندارند؟ بگذارید دوباره دقیق ­تر نگاه کنیم :



هنگامی که به آمار (این آمارها مربوط به زمان نگارش ویرایش اول کتاب، سال۱۳۷۸، می­باشند. ولی در صحبتی که با دکتر نیلی داشتم، گفتند که این آمارها تغییر بنیادی ­ای نکرده­ اند.) مراجعه شود، می بینیم که:




  • درآمد سرانه کشور در فاصله سال­های 1357 تا 1376 به طور متوسط 5 درصد کاهش پیدا کرده است .


  • به جز در برنامه توسعه اول که رشد درآمد سرانه 4 درصد بود از سال 1373 به بعد رشد درآمد سرانه کمتر از 4/2 درصد بوده است.


  • توزیع درامد در ایران به شدت نابرابر است.


  • با رشد 4/2 درصد، بیش از 30 سال طول می کشد که درامد سرانه به 4000 تومان در روز برسد، یعنی حدود 4-5 دلار.


  • (این یکی از خودم است) درست است که منبع درآمد اصلی کشورمان از نفت است، ولی تجربه نشان داده است، برخلاف کشورهایی مثل عربستان که وضعیت مشابه ما دارند، سطح رفاه مردم به قیمت این مایع سیاه ربط چندانی ندارد.


قابلیت­ های بالقوه ایران، مسلما به مراتب بیشتر از متوسط کشورهایی است که در دو دهه گذشته عملکرد اقتصادی شگفت آفرین داشته ­اند و عملکرد بلند مدت اقتصادی کشور به مراتب ضعیف­ تر از متوسط کشورهای در حال توسعه بوده­ است. این عملکرد مربوط به مقطع کوتاهی از تاریخ کشور نمی ­شود، بلکه ویژگی بلند مدت آن را شکل داده­ است. پژوهش اساسی آن است که چرا کشوری برخوردار از همه امکانات، عملکردی چنین نامناسب از خود نشان می­ دهد؟ این مساله و یا معمای کم­تر توسعه یافتگی کشور است که این کتاب تلاش کرده است پاسخی برای آن ارائه کند.




نظرات 12 + ارسال نظر
پروانه پنج‌شنبه 23 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 09:02 http://www.parvazbaparwane.blogspot.com

ورود شما را به این جمع خوش آمد می گویم.
بایدمطلب شما در فرصتی مناسب بخوانم .
دوباره برمی گردم.

محسن پنج‌شنبه 23 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 10:47 http://after23.blogsky.com

۱ - ورود شما را به وبلاگ کتابامون خوش آمد می گویم. امیدوارم دوستان خوبی برای هم باشیم.
۲ - من از جمله کسانی هستم که می گویم کار کار اینگیلیسیاس. نه حالا که از زمان ویلیام ناکس.
۳ - البته اصلن معتقد به هنر نزد ایرانیان است و بس نیستم. معتقد به این جمله تاریخی و مشهور هستم که می گوید:
ما همه چیزمان باید به همه چیزمان بیاید.

حسام پنج‌شنبه 23 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 13:39 http://hessamm.blogsky.com

ورود شما رو به این وبلاگ تبریک می گم.
چقدر خوب که مطلبی کاملا متفاوت با پست های قبلی رو آماده کردین. امیدوارم به یکی از اعضای فعال این وبلاگ تبدیل بشین.

پت پنج‌شنبه 23 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 19:54 http://iampat.blogfa.com

از استقبال گرم همه دوستان و بزرگان ممنون

پروانه شنبه 25 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 12:24 http://www.parvabaparwane.blogspot.com

اون یکی بند که از خودت هست اصلن قبول ندارم!

سطح رفاه مردم صددرصد به این مایه ی سیاه ربط داره

تا این مایع سیاه هست عده ای زبل می خورند و یه مقدار بخور و نمیری میدن به ملت....

بله حق با شماست. من منظور خودم را درست بیان نکرده ام. این مایع سیاه، مایع حیات اقتصاد ماست. منظور من این بود که ارتباطی ساده و مستقیم مانند آنچه در کشوری مثل عربستان سعودی هست، وجود ندارد. صنعت ما در نفت 14 دلار به شدت رشد کرد ولی با نفت 80 دلاری رشد کمی داشت. یا سطح رفاه مردم امروز با نفت حدود 100 دلار کمتر از نفت 30-40 دلار است!

سیما یکشنبه 18 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 18:11

نمی دانم چرا ورود یکی را به یک وبلاگ باید تبریک گفت چون بالاخره در هر وبلاگی یک عده ای می آیند یک عده ای می روند و یک عده ای هستند به هر حال هر موقع هر کس فضایی را دلنشین می بیند حتی اگر چیزی به یادگار در آن وبلاک نگذارد در آن وبلاگ حضور دارد َ‌. خوب از این که بگذریم به نظر حال و هوای این وبلاگ می تواند به عدد کتابهایی که می خوانیم باشد بنابراین درج این کتاب در این وبلاگ اصلا با حال و هوای آن تفاوت ندارد بلکه تا حالا افرادی که کتابهایی با حال و هوای یکسان را می خواندند حوصله کردند و خوانده هایشان را با ما به اشتراک گذاشتند اما برای من یکی این کتاب جالب بود و کنجکاو شدم که بخوانم تنها نکته این بود که کاش بخشی از آن پاسخ هایی که به سوالات ذهنی از طریق این کتاب داده شده است نیز در این خلاصه بیان می شد این خلاصه خوبی که داشت اینکه خواننده را کنجکاو می کند که برود دنبال ماجرا به هر حال ممنون از معرفی این کتاب

پروانه دوشنبه 19 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 08:40 http://www.parvazbaparwane.blogspot.com

با اجازه pat
پاسخ به خانم سیما:
این وبلاگ گروهی است و pat با نوشتن این پست به جمع نویسندگان این وبلاگ پیوستند
چه خوب که شما با دید انتقادی نگاه می کنید و به به و چهچه نمی فرمایید ولی برای انتقاد مراقب باشید و بیشتر دقت بفرمایید.

سیما چهارشنبه 21 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 08:06

جوابی به پاسخ پروانه خانم :
ضمن تشکر از توجه جنابعالی به نظرات دیگران باید باستحضار برسانم که با این وبلاگ آشنایی کامل دارم و اکثر عزیزانی که در آن زحمت می کشند و ما را با خوانده های خودشان آشنا می کنند از دوستان و آشنایان عزیز و خوب من هستند بنابراین با سبک آن هم از نزدیک آشنا می باشم. همچنین در موضوع خاص باید عرض کنم که من انتقاد نکرد فقط مثل بقیه نظرم را گفتم حتی در جایی هم علی رغم نظر شما یک تقدیرهایی هم از افرادی که وقت می گذارند و حوصله به خرج می دهند و ما را با محتوای برخی کتابهایی که یا خوانده ایم و یا نخوانده ایم آشنا می کنند و دید خودشان را می گویند بعمل آورده ام بنابراین انتقادی در کار نبوده است فقط یکجور اظهار نظر ساده و راحت بوده است ولی اگر قرار بود انتقاد هم بکنم از نظرم من لازم نبود مراقب باشم و دقت کنم !!!!!!!!!!!

پروانه چهارشنبه 21 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 11:22 http://www.parvazbaparwane.blogspot.com

پاسخ به سرکار خانم سیمای گرامی
یک- هنگامی که از طرف بانی محترم این وبلاگ افتخار داشتن امتیاز مدیریت به این حقیر داده شد افتخار آشنایی با شما را ندادند. قطعن" هر چه از دوست رسد نیکوست "هر چه شما بنویسید به جان می خرم. پس پوزش مرا بپذیرید.

دو- این که برای شما پاسخی نوشتم قصد جسارت نداشتم (نقل از پیام شما:توجه جنابعالی به نظرات دیگران ) چون مخاطب شما من هم بودم زیرا یکی از کسانی بودم که خوشامد گفته بود .

پادرا سه‌شنبه 14 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 21:40 http://padra.blogsky.com

به نظر کتاب متفاوتی میاد و فکر میکنم باید حد اقل یه بار ورقش زد
مرسی از پت عزیز

anahitafarshid دوشنبه 12 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 10:46

سلام، حالا که توافق حاصل شده، کار اصلی‌ شروع می‌‌شود. دیپلماسی در خارج از کشور و ساختن کشور در داخل.

تا باشد سازندگی باشد.

شهرام چهارشنبه 31 خرداد‌ماه سال 1396 ساعت 15:53

با سلام درصورت امکان نسبت به ارسال کتاب مهم اقتصاد ایران و معمای توسعه نیافتگی - مسعود نیلی به صورت ای -بوک به ایمیل بنده مرا یاری بفرمائید

باید به عرضتون برسونم که نویسنده این یادداشت دیگه به اینجا سر نمی زنن. منم نمی تونم کمکتون کنم.
مهدی بهشت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد