کتاب هایی که می خوانیم
کتاب هایی که می خوانیم

کتاب هایی که می خوانیم

پر فروشترین های هفته در چند کتابفروشی تهران و شهرستان ها

بیشترین استقبال از کتاب های روان شناسی است؛ آن قدر اعصاب ها خراب است که همه به سمت کتاب های روان شناسی می آیند

نقل از خبرگزاری مهر 


 

 

کتب‌ روانشناسی و رازهای موفقیت/ فروش دیوان شهریار به اندازه یک عمر
خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ و ادب: آنچه می خوانید گزارشی است درباره پرفروشهای کتاب در ایران در هفته گذشته که از طریق گفتگو با کتابفروشان به دست آمده است.

تهران؛ بیشتر کتاب های قدیمی داریم

بهنام دورانی مسئول کتابفروشی بهنام در تهران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ما بیشتر کتاب های قدیمی داریم تا جدید اما از کتاب های پر فروش هفته گذشته می توان به "رضاشاه از سقوط تا مرگ" اثر سید رضا نیازمند (نشر حکایت قلم نوین)، "نغمه غمگین" و "هفته ای یه بار آدم رو نمی کشه" از جی دی سلینجر (نشر نیلا) و یا کتاب شعر "در آینه رود" دکتر شفیعی کدکنی (نشر سخن) و "یادداشت های اسدالله علم" (نشر پویای معین)

وی اضافه کرد: فصل فروش ما متغیر است. در تابستان بیشتر بعدازظهرها می فروشیم و در زمستان صبح ها. این روزها چون کتاب های درسی و دانشگاهی نداریم خیلی وضعیت متفاوت نیست.

دورانی در پایان گفت: ما مجلات هم داریم اما فصلنامه بیشتر می آوریم که آنها هم فروش خودشان را دارند و غالبا افراد مسن از آن استقبال می کنند.

ها کردن به روش پیمان هوشمند زاده

عباسی سحابی نیا از مسئولین فروش انتشارات خجسته به خبرنگار مهر گفت: کتاب های ادبیات داستانی فروش نسبتا خوبی در هفته گذشته داشته اند. این کتابها هم در حوزه ادبیات خارجی بوده اند و هم ایرانی. کتاب "ها کردن" پیمان هوشمندزاده (چشمه) و "استخوان خوک و دست های جذامی" مصطفی مستور (نشر چشمه) مورد استقبال قرار گرفته و در رمان های خارجی هم کتاب های کریستین بوبن، "زن کامل" نوشته مارابل مورگان ترجمه پریسا علی نیا (نشر خجسته) که در حال حاضر به چاپ ششم رسیده است فروش خوبی داشته اند.

سحابی نیا توضیح داد: البته کار ما در حوزه کتاب های علوم انسانی نظیر فلسفه، ادبیات داستانی، روان شناسی، جامعه شناسی و تاریخ است و در زمینه های دیگر نظیر کودک و نوجوان یا آموزشی کتاب نداریم.

وی افزود: بیشترین فروش ما در زمینه فلسفه، ادبیات داستانی و سپس روان شناسی است. اما در حال حاضر به علت به پایان رسیدن فصل امتحانات، فروش ما در همان موضوعاتی بود که ذکر شد. البته در عرصه کتاب های تاریخی از "یادداشت های اسدالله علم" (نشر مازیار) در هفته گذشته حدود 20 جلد فروختیم.

سحابی نیا در پایان گفت: ما هیچ مجله ای جز مجله فیلم نداریم که آن هم فروش خوبی دارد.

اعظم فرخزاد و روندا برن پرفروش

و. امینی - از مسئولین فروش کتابفروشی شهرزاد تهران به خبرنگار مهر گفت: ما هم پوستر و نوار و CD داریم، هم کتاب. میزان فروش هر کدام از آنها تقریبا 50، 50 است. از کتاب های پر فروش هفته گذشته می توان به "بادبادک باز" خالد حسینی (نشر مروارید) "سایه اسم" اثر اعظم فرخزاد (نشر چکاوک) و "بیوتن" رضا امیرخانی (نشر علم) اشاره کرد. در هفته گذشته از "بادبادک باز" حدود 20 جلد فروختیم.

وی افزود: البته در ژانر ادبی و به خصوص شعر می توان به دیوان دو جلدی شهریار (نشر نگاه) هم اشاره کرد که با پخش سریال شهریار بسیار فروخته ایم.

امینی همچنین اظهار داشت: بعد از ژانر ادبی کتاب های روان شناسی قرار می گیرد که کتاب "راز" نوشته روندا برن و "چهار اثر از فلورانس اسکاول شین" ترجمه گیتی خوشدل (نشر پیکان) فروش خوبی داشته اند. در زمینه تاریخی در هفته گذشته تنها یک کتاب "من و فرح پهلوی" نوشته اسکندر دلدم (نشر به آفرین) به فروش رفته است.

وی ادامه داد: کتاب های کمک آموزشی با پایان یافتن فصل امتحانات فروششان پایین آمده البته این جریان در زمینه کتاب های نوجوان هم وجود دارد ولی آنها باز فروش خودشان را - هر چند پایین - دارند. در این بخش کتابهای "تاریخ ترسناک" نوشته تری دیری ترجمه مهرداد تویسرکانی (نشر افق) و مجموعه "پندراگون" اثر دی جی مک هیل ترجمه ویدا اسلامیه (نشر تندیس) خوب فروخته اند. در زمینه کتاب کودک غالب فروش ما در زمینه کتاب های رنگ آمیزی است.

بیرجند؛ مغازه را باز می کنیم تا حوصله مان سر نرود

حسین امامی از کتابفروشان "شهر کتاب" بیرجند به خبرنگار مهر گفت: آنچه ما داریم بیشتر کتاب های دانشگاهی است و تعداد اندکی هم کتاب های روان شناسی و رمان. اما فروش ما از کتاب های دانشگاهی است آن هم در فصل خودش. در حال حاضر ما اصلا فروش نداریم. در هفته گذشته هم فروش نداشتیم و صرفا مغازه را باز می کنیم تا حوصله مان سر نرود.

وی افزود: متاسفانه فروش کتاب های دانشگاهی هم خوب نیست. کتاب ها گران است و خرید آنها برای اکثریت صرف نمی کند. دانشجویان ترجیح می دهند که از صفحات کتاب کپی بگیرند تا اینکه آنها را بخرند.

فروش دیوان شهریار به اندازه کل فروش تمام عمرم بود

علیرضا جاچی از مسئولین فروش انتشارات قهستان بیرجند به خبرنگار مهر گفت: دیوان شهریار از زمان پخش سریال تاکنون فروش بسیار خوبی داشته است. فروش دیوان شهریار به قدری خوب بوده که می توانم بگویم به اندازه فروش تمام کتاب هایی است که در طول عمرم فروخته است.

وی ادامه داد: آنچه ما داریم کتاب های غیر درسی و مجلات است و استقبال ما هم در این دو بخش معمولی است. فروش کتاب های ما به طور کلی پایین است اما مخاطبان ما بیشتر خانم های جوان هستند.

جاچی توضیح داد: آنچه در هفته گذشته فروش خوبی داشته است کتاب "کافکا در کرانه" نوشته هاروکی موراکامی ترجمه مهدی غبرایی (نشر نیلوفر)، "رازی در کوچه ها" فریبا وفی (نشر مرکز) است. کتاب های انتشارات خودمان هم بیشتر کتاب های تاریخی قهستان است که فروش خوبی هم ندارد. کتاب های روان شناسی "راز" نوشته روندا برن و "عامل علاءالدین" اثر جک کنفیلد نیز مورد استقبال قرار گرفته اند.

رشت؛ 2002 راه برای آنکه بگویم دوستت دارم

بنفشه طاعتی یکی از مسئولین فروش انتشارات طاعتی در رشت در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: هر چند که فروش ما در کتاب های کودک و نوجوان اندک است و این میزان با تعطیلی فصل مدارس کمتر می شود اما بعضی از کتابها هستند که به خاطر عناوین زیبایی که دارند مورد توجه قرار می گیرند. کتاب "2002 راه برای آنکه بگویم دوستت دارم" از سیدنی هیلنز (نشر دنیس) یکی از این کتاب هاست که با استقبال خوبی مواجه شده است.

بنفشه طاعتی همچنین عنوان کرد کتابهای کمک آموزشی نظیر کتابهای قلم چی و کتابهای تستی برای کنکور در فصل خود خوب فروش می کنند.

وی ادامه داد: که هر چند که به دلایل زیادی و آشنا نبودن مردم به کتاب و گرانی آن سطح فروش ما پایین است اما آنچه که بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد ادبیات داستانی است که می توان به رمان "پریچهر" نوشته م. مودب پور (نشر نواندیش) و "بادبادک باز" نوشته خالد حسینی (نشر مروارید) اشاره کرد. البته می توان از دیوان شهریار هم که در دوره پخش سریال فروش بالایی داشت نام برد که با تمام شدن سریال - نه به آن اندازه - ولی فروش خوبی دارد.

طاعتی افزود: کتابهایی که درباره آداب و رسوم و جغرافیایی گیلان است نیز مورد استقبال است؛ خصوصا در فصلی که گردشگر زیادی به این منطقه می آید و از دو کتابی که بسیار مورد توجه واقع شده اند و هر دو در انتشارات خودمان به چاپ رسیده است می توان به کتاب "تاریخ گیلان" نوشته رابینوف کنسولگر روس که از سال 1324 – 1320 در ایران بود و این کتاب را نوشت اشاره کرد و همچنین کتاب "سفره گیلان" که مخلوطی است از فهرست غذاهای سنتی گیلان و غذاهای امروز ایران. این کتاب نیز نوشته ربابه کاتبی است که در حال حاضر به چاپ چهارم رسیده است.

بنفشه طاعتی همچنین گفت: ما مجلات ادبی خوبی نظیر بخارا و فردوسی داریم که فروش خوبی دارند و البته پوسترها و کارت پستال های گیلان را هم داریم که فروش خوبی دارند.

مشهد؛ بیشترین استقبال از کتاب های روان شناسی است

اما سلمان باروح کتابفروش قلم مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: به طور کلی فروش ما خیلی خوب نیست اما با تعطیلی مدارس نوجوانان کتابخوان برای خرید کتاب می آیند و بیشتر کتابهای علمی و تخیلی می خرند؛ کتابهایی مثل "نبرد با شیاطین" نوشته  ریکاردو اریزیو ترجمه خجسته کیهان (نشر قطره)، "بچه های بدشانس" اثر دانیل هندلر (نشر ماهی)

وی همچنین توضیح داد: کتابهایی نظیر زوربای یونانی نیکوس کازانتزاکیس ترجمه محمد قاضی (نشر خوارزمی)، "مردی که سبز بود" نوشته فرشته نورمحمدی و سمیرا نجد سمیعی (نشر پیکان)، "عطر سنبل عطر کاج" نوشته فیروز جزایری دوما (نشر قصه) کتاب هایی هستند که در هفته گذشته نسبتا مورد استقبال قرار گرفته اند.

باروح اضافه کرد: بیشترین استقبال از کتاب های روان شناسی است؛ آن قدر اعصاب ها خراب است که همه به سمت کتاب های روان شناسی می آیند، کتاب هایی مثل "قانون توانگری" نوشته کاترین پاندر ترجمه گیتی خوشدل (نشر پیکان) و "چه کسی پنیر مرا برداشت".

وی در پایان گفت: درباره مجلات باید بگویم آن تعداد اندکی که می آوریم، می فروشیم اما به طور کلی از بعد از عید فروش خوبی ندارم چرا که کتاب گران شده است حتی دانشجوها کتاب دانشگاهی هم نمی خرند و از روی هم کپی می کنند

نظرات 6 + ارسال نظر
محسن دوشنبه 3 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 01:15 http://after23.blogsky.com

روان شناسی هم از انواع کف بینی و انرژی درمانی با دست و ...
و من همیشه به این فکر کرده ام که انرژی درمانی با چه عضو دیگری ممکن است انجام شود که نوع دستیش انواع و اقسام کتب را دارد.

اینها همه نشان از جامعه ی بیمار ماست.
هیچکس بهتر از خود آن شخص روانش را نمی شناسد. ولی این روزها کار از این چیزها گذشته و بسیاری دچار بیماری حاد روانی و غیر قابل درمان هستند .

پگاه اریان (وبلاگ سارا صولتی) سه‌شنبه 4 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 10:41 http://tarmita.blogfa.com

وبلاگتون زیباست و مطالبش خواندنی...
در ضمن خوشحال میشیم قدم رنجه کنید و آغاز رمان هجده هزار صفحه ای سی جی ام: ویگو مورتنسن نوشته سارا صولتی را مطالعه کنید. این براستی باعث افتخار ماست که "شما" هم آن را بخوانید.

فریدون سه‌شنبه 4 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 12:39 http://www.parastu.persianblog.ir

اگر میشد آماری در این زمینه بدست آورد و آنرا با آمار مطالعه کشور های دیگر مقایسه کرد شاید میشد نتیجه ای بهتر گرفت.
.
اینکه چند کتابفروشی و یا ناشر در این مورد نطر بدهند بی آنکه اماری در دست باشد نتیجه مطلوبی بدست نمی آید.
.
برای من مهم است که این سری کتاب ها را چه کسانی می خوانند؟؟؟ زن یا مرد؟؟؟ پیر یا جوان؟؟ مرفه یا غیر مرفه ... قشر روشنفکر یا عامی و بسیاری مسایل دیگر که در جامعه شناسی و آمار مطرح است.

به نظر من تایید و یا رد مسایل و نتیجه گیری بدون ماخذ و پژوهش کافی کاری در خور درایت نیست.

شما درست می فرمایید باید نام این خبر را پرفروشترین های چند کتابفروشی در تهران و شهرستان ها گذاشت.
در پست قبلی برخی از لینکها آمار جالبی بود. از جمله مطالعه ی دانشجویان.

برای ما که اینجا زندگی می کنیم شاید این شکل آمار گیری قابل درک تر باشد.
در تهران به دلیل مرکزیت کشور و جمعیت زیاد شکل کتابفروشی با شهرستان ها تفاوت دارد . کتابفروشی های مرکز شهر کاملن تخصصی هستند مثلن کسی که به دنبال کتابهای فلسفی یا رمان و یا معماری می گردد به کتابفروشی های خاصی می رود.

در محلات تهران بیشتر کتابفروشیها معمولن یک عده دلال برایشان کتاب می برند و آن دلالها هم حتمن به آمار فروش کتاب نگاه می کنند.

اخیرن سریال شهریار از تلویزیون پخش شد و بیشتر عامه مردم که به جای مطالعه پای تلویزیون می نشینند خریدار دیوان شهریار شد و پرفروشترین کتاب هم در نمایشگاه کتاب امسال دیوان شهریار بود.

در شهرستان ها اگر فروش وسایل آموزشی و کتاب های درسی نباشد اکثرن ورشکست می شوند. نمونه آن فروشنده بیرجندی که کتابفروشی را حتمن طبق عادت باز می کند.

آمار مشهد هم جالب است مشهد شهری که بسیار اهل ادبیات و هنر هستند. این آمار را نمی دانستم. به نظرم خواندن کتابهای روانشناسی و مثبت اندیشی مخصوص تهرانی ها باید باشد. این روزها در کتابفروشیهای محلات تهران هم از این کتاب های مثبت اندیشی فراوان و جز دم دست ترین کتاب ها هستند.

از توجه شما سپاسگزارم به دنبال آمار بهتر از این خواهم بود و نام پست را هم تغییر می دهم.

پروانه چهارشنبه 5 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 15:12 http://www.parvazbaparwane.blogspot.com

هر ایرانی در 1892 روز یک کتاب می‌خواند

http://www.fararu.com/vdca0mn6.49nui15kk4.html
بر اساس یافته های یک پژوهش که بعد از نمایشگاه کتاب تهران صورت گرفته است، در کشور ما هر نفر در هر 1892 روز یک کتاب می خواند.

به گزارش مهر، با آنکه بسیاری از روان شناسان از "کتاب درمانی" برای ایجاد نگرش و انگیزه در میان نوجوانان و تقویت احساس اعتماد به نفس و خود ارزشمندی از آنان بهره می گیرند، براساس آمار موجود سرانه مطالعه در ایران فقط چند دقیقه است و بیشترین اوقات دانش آموزان و دانشجویان و بسیاری از مردم به کارهایی غیر از مطالعه می گذرد.

جمعی از دانشجویان دانشکده خبر در تحقیقی به بررسی رابطه بالا بودن بهای کتاب و میزان مطالعه دانشجویان پرداخته اند با این فرضیه اولیه که "بالا بودن قیمت کتاب ها باعث پائین آمدن میزان مطالعه در بین دانشجویان می شود."

گزارش مختصری از این پژوهش در ذیل از نظر می گذرد:

نمونه آماری و گزارش مقایسه ای میزان مطالعه در کشورهای درحال توسعـه و کشورهای توسعه یافته:

هر ایرانی در هر 1892 روز یک کتاب می خواند
بر طبق آمار، مردم کشورهای در حال توسعه نزدیک به 80 درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند اما کمتر از 30 درصد کتابهای مصرفی را تولید می کنند و کمتر از این نسبت نیز به کتابخوانی مشغول اند. این در شرایطی است که کشورهای توسعه یافته با جمعیتی حدود 20 درصد جمعیت جهان 70 درصد کتابهای مصرفی جهان را تولید می کنند.

در فرانسه با 55 میلیون نفر جمعیت هر روز 350 هزار جلد کتاب به فروش می رسد اما در کشور ما هر نفر در هر هزار و 892 روز فقط یک کتاب می خواند.

دختران ایرانی 5.9 دقیقه و پسران 3.3 دقیقه کتاب غیر درسی می خوانند
نتایج یک تحقیق مطالعه آزاد در میان نوجوانان و جوانان را بسیار پایین نشان می دهد. در این تحقیق سهم مطالعه هر دانش آموز 5.5 دقیقه در 482 دقیقه از اوقات فراغت - تعطیلات - در شبانه روز به دست آمده، در حالی که همین دانش آموزان 178 دقیقه از اوقات فراغت خود را بدون برنامه سپری می کنند، به درس های خود رسیدگی می کنند، بیشتر وقتشان را با تلویزیون می گذرانند و بقیه را به امور شخصی اختصاص می دهند.

این آمار نزد دختران و پسران متفاوت است؛ بر اساس این تحقیق دختران 5.9 دقیقه و پسران 3.3 دقیقه کتاب غیر درسی می خوانند.

ایران با کمبود 14 هزار کتابخانه و 140 میلیون جلد کتاب مواجه است
در حال حاضر بر اساس آمار موجود، حدود یک هزار و 775 کتابخانه با 15 میلیون جلد کتاب در کشور وجود دارد که با استاندارد بین المللی کشور ما به 14 هزار کتابخانه و 140 میلیون جلد کتاب دیگر نیاز دارد و از هر 10 ایرانی تنها یک نفر یک جلد کتاب خریداری می کند.

کمتر از نیم درصد هزینه سبد هر خانواده ایرانی به خرید کتاب اختصاص دارد
در سبد هر خانواده ایرانی کمتر از نیم درصد به خرید کتاب اختصاص دارد که نشان دهنده اهمیت کم مطالعه برای ایرانیان است. کشور ما با 70 میلیون نفر جمعیت فقط یک میلیون و 29 هزار عضو در کتابخانه دارد. این در حالی است که 30 تا 40 درصد کشورهای توسعه یافته عضو کتابخانه ها هستند و سرانه دریافت امانتی کتاب آنها 70 برابر کشور ماست.

این مسائل همواره موجب شده است تا ایران با وجود برخورداری از سابقه طولانی فرهنگی جایگاه شایسته ای در میان کشورهای جهان نداشته باشد.

بنابر نظرسنجی صورت گرفته در این تحقیق، دلایل نبود فرهنگ کتابخوانی در جامعه گرانی کتاب شناخته شد.

این گزارش حدود یک ماه پس از اتمام نمایشگاه کتاب تهیه شده است

outlandish شنبه 8 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 23:31 http://outlandish-microcosm.blogsky.com

با درود بر شما
واقعا درست گفتین
انقدر اعصاب ها خراب هست که همه دنبال کتاب های رمز شاد زیستن و ... می گردن
البته این در تمام دنیا مرسوم هست و مختص به ایران نیست
ولی در ایران شدت بیشتری داره
در ایران از هر 10 نفر 2 نفر اهل کتاب هستن
خوب دیگه از این بهتر نمیشه


خرد نگهدارتان

درود بر شما

این کتاب های مثبت اندیشی وارداتی هستند. در امریکا تبدیل به یک تجارت شده است.

شما خیلی خوشبین هستید از ده نفر دو نفر؟

شادباشید

مریم چراغی شنبه 29 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 20:54

سلام چطور می تونم نسخه قدیمی کتاب گسترده محبت را داشته باشم

سلام
من اطلاعی ندارم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد