کتاب هایی که می خوانیم
کتاب هایی که می خوانیم

کتاب هایی که می خوانیم

پژوهشی در اساطیر ایران

 پژوهشی در اساطیر ایران- (پاره ی نخست و پاره ی دویم)

نویسنده : مهرداد بهار
ویراستار : کتایون مزداپور
ناشر : آگاه - تهران
چاپ ششم، 1386شمسى
نوع جلد : سلفون سخت

 قیمت:85000 ریال

 

  همیشه ریشه های آتشکده های آذر فرنبغ و آذر گشنسب و آذر برزین مهر را از دوران ساسانی می دانستم در بخش هشتم « در باره نبرد کردن آفرینندگان گیتی به مقابله اهریمن» خواندم  هفتمین نبرد با هریمن را «آتش» کرد:  

«هفتمین نبرد را آتش کرد، آن که به مقابله ی اسپنجروش بایستاد. آتش وازشت نیز به باران سازی و آذر فرنبغ و گشنسب و برزین مهر به پاسداری جهان و حفظ آفریدگان، و دیگر آتش ها که در گیاه و مردمان و گوسفندان اند، به حفظ جان و رویانیدن بایستادند، نظم جهان و آفریدگان از او-آتش- بود. 

این نخستین نبرد را نیز آتش با اهریمن کرد.» 

رویه 114

 

 حال با خودم تصور می کنم که آتش های آتشکده ی آذر گشنسب که در دوران هجوم اعراب به هندوستان برده شد تا چه اندازه در زمان عمر کرده است، شگفت زده می شوم!

 

نویسنده در دیباچه به  منابع اصلی اش را برای این پژوهش نام برده است. بیش از همه از متن بندهش استفاده شد و پس از آن از متن های  گزیده های زاداسپرم، روایت پهلوی، دین کرد، زند بهمن یسن، زند وندیداد  یاد کرده است.

فهرست کتاب :

  • یادآوری
  • درباره ویرایش کتاب
  • دیباچه مؤلف
  • کوته نوشت کتابها
  • پاره نخست
  • فرگرد نخست: آفرینش
  • بخش نخست ، سرآغاز
  • بخش دوم ، درباره آفرینش مادی
  • بخش سوم ، درباره فراز آفریدن روشنان
  • بخش چهارم ، درباره چگونگی و علت آفرینش آفریدگان برای نبرد
  • بخش پنجم ، تازش اهریمن بر آفرینش
  • بخش ششم، درباره دشمنی دومینو
  • بخش هفتم ، درباره زیج گیهان
  • بخش هشتم، درباره نبرد کردن آفریدگان گیتی به مقابله اهریمن
  • بخش نهم ، درباره به مقابله ایستادن با آن پلیدی که اهریمن بر آفریدگان هرمزد برد
  • بخش دهم ، این که آسمان چگونه و از چه ساخته شده است
  • بخش یازدهم، درباره کردارهای بزرگ ایزدان مینوی
  • بخش دوازدهم ، درباره بدکرداری اهریمن و دیوان
  • فرگرد دوم: مردم
  • بخش سیزدهم ، درباره چگونگی مردمان
  • بخش چهاردهم ، درباره گزندی که هزاره هزاره به ایرانشهر آمد
  • افزوده بخش چهاردهم
  • بخش پانزدهم ، داستان جم
  • بخش شانزدهم، داستان روان کرشاسب
  • بخش هفدهم، زندگی زردشت
  • بخش هیجدهم، یادگار زریران
  • فرگرد سوم: فرجام
  • بخش نوزدهم ، هزاره اوشیدر و اوشیدرماه و سوشیانس
  • بخش بیستم، بهشت
  • بخش بیست و یکم، درباره بهشت و دوزخ (اردا ویراف نامه)
  • بخش بیست و دوم ، درباره چینودپل و روان در گذشتگان
  • پاره دویم
  • بخش اول
  • اسطوره چیست؟
  • بخش دویم
  • سرزمین و مردم (نا تمام)
  • طرح کتاب ناتمام
  • نمونه دست خط مهرداد بهار
  • فهرست متنهای پهلوی مندرج در کتاب
  • نمایه

  • نظرات 11 + ارسال نظر
    پت جمعه 17 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 21:02 http://iampat.net

    خدا ابن جناب مهرداد بهار را بیامرزد که نفر اول و آخری بود که روی اساطیر ایران باستان کار کرد.

    چه خوب که اینجا را از یاد نبرده اید!
    پس از ایشان کتاب های خوبی داریم و بسیاری از دیدگاههای ایشان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و خیلی خوب هم کار می کنند.

    اگر علاقه مندید سری این کتابها را اینجا شروع کرده ام می توانید سر بزنید و بخوانید.

    گردآفرید شنبه 18 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 16:38

    درود
    آقای بهشت
    با سپاس از شما که بر چشم نابینای ما سرمه نور میگذارید به امیدی شایدبتوانیم دیگر بار ببینیم آنچه را از یاد برده ایم ...

    این سرمه را مدیون خانم پروانه هستیم.

    پروانه یکشنبه 19 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 09:04

    گردآفرید گرامی:
    شما بی گمان ، با نامی که بر خود گذاشته اید، نیازی به این سرمه ندارید!

    محسن گرامی:
    خانم گرد آفرید درست می گویند، این شما هستید که این امکان را برای من فراهم آوردید تا بتوانم از کتابهایی که می خوانم در اینجا بنویسم.
    از زحمات شما سپاسگزارم.

    شهرزاد یکشنبه 19 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 14:06

    اول از همه یک سپاسگزاری ویژه برای این کار قشنگ و ماندگاری که در وبلاگ کتاب خوانی آغاز کرده اید. دستتان درد نکند و ممنون

    این کتاب را ندارم ولی چندین بار در مناسبت‌های گوناگون بعضی بخش‌ها – و نه همه آن را - مرور کرده ام.
    با توجه به حجم و گستردگی کتاب هر یک از بخش‌ها و مباحثی که مهرداد بهار در این کتاب به آن‌ها پرداخته به نوبه خود می‌توانند در یک کتاب جداگانه مورد بحث قرار بگیرند و از طرفی در همین کتاب وقتی این مطالب را در کنار هم قرار می دهیم و یا حتی با سایر آثار پرمایه ای که بهار در تصحیح یا ترجمه آن همت کرده مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم چقدر این مقایسه کردن‌ها و دنبال کردن خط فکری و آثار بهار می‌تواند اطلاعات ارزشمند و مستندی از گذشتگان و آثار پیشین در اختیار ما بگذارد مثلن همان طور که در پست پیشین هم اشاره کرده اید، حتی اگر از آن بخش الحاقی در مورد زنان در بندهشن هم بگذریم - هر چند اصل موضوع و بد یاد کردن از زنان همچنان باقی است - در ارداویراف نامه که در این کتاب هم به آن پرداخته شده نظراتی بعضن عجیب و دور از ذهن در مورد زنان می خوانیم که نگاه جامعه آن روز ساسانی را به زن نشان می‌دهد که البته در بعضی قسمت‌ها چندان هم خوشایند نیست. هر چند به نظر می‌رسه حضور زنان در این دسته کتاب‌ها کمتر از مردان بوده ولی بعضن می بینیم که این حضور تأثیرگذار و تعیین کننده بود مثلن هنگام جدایی روان گناه کاران و نیکوکاران در چینودپل می‌بینیم روان نیکوکاران را زنی زیبا و نیک سیرت و روان گناه کاران را زنی ناشایست و بدکار راهنمایی می‌کند.
    همه این‌ها را که نگاه می‌کنم، می بینم ردیابی چنین موضوعاتی که در کتاب‌هایی نظیر بندهشن، یادگار زریران، سرود درخت آسوریک و ... مطرح شده و امروزه به قلم ساده و توانایی بزرگانی همچون بهار به رشته تحریر درآمده و بسیار ساده تر شده هر چند متاسفانه کمتر می خوانیم و دنبال می‌کنیم ولی این یادداشت ها فرصتی است برای مرور بیشتر این کتاب ها.
    تا یادم نرفته بگویم که استاد بهار هم در کتاب سبک شناسی – جلد نخست – اطلاعات و دسته بندی خوبی از این آثار و تعداد واژه های پهلوی بکار رفته در آن ها بدست داده که در جای خود خواندنی هستند.

    اگر دلگرمی و همراهی شما دوستان ارجمند و پی گیر نباشد ، نوشتن در اینجا به چه کار می آید؟

    این روش پژوهش و نگارش بهار به شکل عجیبی می چسبه!

    پسر که او ندارد نشان.....

    امیدوارم از این پس بخوانیم و بیشتر دنبال کنیم.

    در یادداشت پیشین محسن گرامی پیوندی به نوشتاری در باره ی زنان دادند که آن هم قابل پیگیری است تا ببینیم پژوهشگران امروز چه می گویند.

    سپاس

    گردآفرید دوشنبه 20 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 17:07

    سلام
    سرکار خانم پروانه
    از لطف شما سپاسگذارم جالب است بدانید : خود گردآفرید شجاع دختر اگر میدانست چقدر برای نامش به اندازه رزم با سهراب می جنگم که دلم وا نکنم بهتر است ...
    نام زیبایتان مرا به کودکیم برد...که ظهر یواشکی توی باغچه ای بزرگ به دنبال پروانه های زیبا آرام زیر برگهای سبز نفس را حبس میکردیم.
    آقای بهشت دارم یک تصنیف زیبا از بانوپریسا گوش میدهم برایتان میفرستم البته نه با اون ایمیل ....خواستم بگم یادتون بودم....

    من از جانب خودم بگویم:
    ممنون. ولی ملوان زبل هنوز به من نرسیده است. ملوان زبل چه به سرش آمد؟
    محسن
    ***
    درود بر گرد آفرید گرامی
    خانم فاطمه حبیب زاده که به راحتی نامش را گرد آفرید گذاشتند و به این نام مشهور شده است. شما را نمی دانم ؟

    بسیار خوشحالم که نام من مایه ای شد تا به یادهای خوش دوران کودکیان بروید.
    پروانه

    [ بدون نام ] چهارشنبه 22 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 14:19

    سلام آقای بهشت
    رفته یاد بگیره مثل بیلی باد نشه .... بیچاره ملوان زبل

    ارادتمندم سرکار خانم پروانه

    شما باید بانو گرد آفرید باشید؟
    پروانه

    روزبه جمعه 24 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 00:19

    سلام دکتر
    دکترجان هرچی میگردم کتاب تبار شناسی اخلاق رو پیدا نمیکنم شما نمیدونید چطوری باید پیداش کنم؟
    لطف کنید اگه فایل pdf ش رو دارین برام ایمیل کنین
    یا اگه راه حلی دارین بهم بگین سپاسگذارم

    یادش گرامی
    روانش شاد

    روزبه ارجمند
    به امید به روزی
    پروانه

    گردآفرید شنبه 25 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 08:13

    سلام سرکارخانم
    بله گردآفریدم نمیدونم چرا نامم نیامد ولی ارادتم رسید ....

    با درود
    شما بزرگوارید بانو گردآفرید

    مدیر سایت آریا بوک سه‌شنبه 11 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 22:41 http://www.ariabook.ir

    سلام دوست عزیز.
    امیدوارم خوب باشید.
    آیا مایل به تبادل لینک با سایت آریا بوک هستید؟

    سایت آریا بوک مرجع دانلود انواع کتابهای الکترونیکی در تمامی زمینه ها است و تمامی کتابها با لینک مستقیم از سرورهای اختصاصی آریا بوک عرضه می شوند.
    همچنین روزانه تعداد زیادی از کاربران از سایت بهره می برند.

    مطمئناً کاربران سایت ما، از آشنایی با سایت شما خوشحال می شوند.
    www.AriaBook.ir
    لطفا نظر خودتون رو به من اطلاع بدید.
    موفق باشید.

    pdfsara چهارشنبه 18 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 10:44

    سلام ، مطالب جالبی توی سایتتون دارید . خیلی خوشم اومد
    اینم آدرس کتابخانه مجازی ایرانیان هست . شما دوست عزیز میتونید کتابهای مورد علاقتون رو بصورت رایگان از اینجادانلود کنید : www.pdfsara.com
    راستی اگه دوست داشته باشید میتونیم تبادل لینک هم انجام بدیم.

    درود
    چه خوب !
    پی دف اف سرا!
    حتما به شما لینک می دهیم.
    ینی در واقع دادیم.

    سلمان یوسفی یکشنبه 8 دی‌ماه سال 1392 ساعت 01:16

    به نظر من کیومرث همان حضرت نوح (ع) است و کشور سومر برابر گومر میباشد و از گیومرث ( گومرس) گرفته شده است . سیامک برابر سام (ع) و هوشنگ برابر هود (ع) است ( هوشنگ=هوثنگ=هوتنگ=هودنگ)

    برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
    ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد