کتاب هایی که می خوانیم
کتاب هایی که می خوانیم

کتاب هایی که می خوانیم

سیمای گردشگری کلات نادری

 

  

نام کتاب:سیمای گردشگری کلات نادری 

نویسنده:فرهمند،شعبانعلی،1357 

ناشر: مشهد ایران آزاد 

100 صفحه  

 

کتاب را از فروشگاه بنای تاریخی «عمارت خورشید» در «کلات»  خریدم.هنگام ترک آن شهر کوچک تاریخی پس از دو روز، در پایگاه میراث فرهنگی با ایشان دیدار کوتاه و گرمی با نویسنده داشتیم  که به گرمی و مهربانی به  پرسش هایمان  پاسخ گفتند.  

نخستین روز، پس از گذشتن از تونلی دراز از دل کوه که پا به این شهرستان گذاشیم گویا زمان به گذشته باز گشته بود ، در میان کوههای بلندی محاصره شده بودیم، هوای بسیار پاک، با آرامشی دلچسب در آن مناظر زیبا، غرق طبیعت و زمان شدیم. 

روح آن روزها در این کتاب جاری است و به همراه ما به خانه ی مان آمده و در میان کتابخانه جا خوش کرده است. 

 کتاب حاصل پژوهش نویسنده با عشق به آن سرزمین نوشته شده رنگ و بوی دیگری دارد . 

در لابلای خطوط احساس می کنی نویسنده همه ی کوهها ،روستاها ، جای های تاریخی ، مناظر دل انگیز طبیعی ، صنایع دستی ، طوایف و کلات را در گذرگاه تاریخ ، به خوبی می شناسد و به آنها عشق می ورزد.  

  

پیوندهای دیدنی و خواندنی در باره ی کلات 

کلات نادری

قلعه فرود- کلات 

« قلعه ی فرود »

-گذر بر کلات ایچ گونه مکن                 کز آن ره روی خام گردد سخن  

-کنون در کلات است و با مادر است      جهاندار با فر و با لشگر است 

 

حسرت دیدن قلعه ی فرود بر دلم ماند. گویا روان فرود ومادرش ، همان جا ها پرسه میزدند.   

 

  


 

ترکیب جمعیت:کلات از نظر جمعیت وضعیت بسیار استثنایی و جالبی دارد که مهمترین آن نقل مکان قبایل گوناگون در دوره های مختلف، مخصوصا در دوره صفویه و انشاریه به این منطقه است. 

40 درصدمردم شهرستان کرد، 20 در صد فارس، 35 درصد ترک و 5 درصد لر و لک هستند. 

ص:14

 رقص کردها در پیوکانی(عروسی)

 

نظرات 10 + ارسال نظر
زهره یکشنبه 2 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 21:23 http://taranebaroon.loxblog.com

سلام. ممنون به خاطر کتابی که معرفی کردید. پیامتون رو در وبلاگم خوندم و راستش پیام آخرتون مثل پتکی رو سرم فرو اومد! من واقعا متاسفم به خاطر اون اشتباه... که خودم هم نفهمیدم چی شده بود!
به هر حال امیدوارم از دست من ناراحت نباشید و ما بتونیم دوستان خوبی برای هم باشیم. من این وبلاگ رو خیلی دوست دارم و خیلی خوشحالم که میتونم درباره ی کتابایی که خودم خوندم از دیگران هم بشنوم و یا به پیشنهاد اون ها سراغ کتابای خوب و جدید برم.
با اجازه لینکتون هم کردم و خوشحال میشم اگه قابل دونستید لینکم کنید.
مرسی.

سلام و درود
اگر به گردشگری و تاریخ و فرهنگ ایران علاقه مندید ، کتاب خوبی است ولی به گمانم فقط همانجا بتوانید آن را تهیه کنید.
به گفته ی یکی از ناشران کوچک ویترین به اندازه ی کافی،در برابر دانشگاه تهران برای کتابها وجود ندارد.

بهتر است آن چه در روز پیش بین ما گذشت کناری بگذاریم و فصلی نو را آغاز کنیم.
ما هم بسیار خوشحالیم که دوستی نو به جمع ما پیوسته ، و با خوشوقتی پیوند شما را همراه می کنی

مهرتان افزون

محسن یکشنبه 2 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 22:01 http://after23.blogsky.com

این قلعه مگر همان جایی نبود که شما رفتید؟
یا زمان اجازه ی دیدنش را نداد و حسرت بر دلتان نشاند؟

ما برای دیدن «کلات» ی که به کلات نادری شهرت دارد رفتیم نمی دانستیم قلعه ی «فرود» آنجاست. تنها کسی که نام کلات را آوردم و بی درنگ با غم و مهربانی گفت: «قلعه ی فرود» و سری تکان داد دکتر ماحوزی بود و بس.

در موزه مردم شناسی مرکز ایرانشناسی پوشش زنان و مردان کلات تقریبا نادرست بود وقتی با مسئول آنجا صحبت کردم هیچ خبری از قلعه ی فرود نداشت، قلعه ای که این گونه دور افتاده ، همانند فرود و مادرش!

کلات به سالیان دراز پیش از نادر باز می گردد تا آنجایی که فردوسی با بارها آوردن نام کلات، آن را به دوران خیلی پیشتر تا زمان سیاوش می برد.
همان گونه که از تصویر پیداست این قلعه در جای دور از دسترسی قرار دارد و نیاز به کوهنوردی دارد که ما حتی کفش کوه هم همراهمان نبود. فقط شنیدیم و احساس کردیم و برگشتیم.
امیدوارم روزی دوباره به آنجا باز گردیم و توان رفتن به آنجا را داشته باشم.

الهام چهارشنبه 5 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 10:20

با سلام و خسته نباشید
من الهام صیحه ای دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور هستم. دارم روی بیماری زار کار میکنم و قراره اول شهریور مقالمو ارائه بدم اما متاسفانه به کتاب اهل هوای غلامحسین ساعدی نیاز دارم و هرجا هم گشتم پیداش نکردم. شما میتونید کپی این کتابو برام بفرستید ؟ هزینش هم هرچقدر باشه میپردازم. الان مقاله من بخش تاریخیش لنگ مونده و فقط به قسمت عصب شناسیش پرداختم. واقعا دیگه برای پیدا کردن این کتاب فکرم به جایی نمی رسه!!!!!!!!!! خیلی برم این مقاله مهمه چون برای اولین باره که در کشور روی این بیماری تحلیل علمی میشه.امیدوارم که شما جواب بنده رو بدین. مرسی. ایمیل رو براتون گذاشتم.

با درود
از آشنایی با شما خوشوقتم.
کتاب را برایتان اسکن و با همین ایمیل روانه می کنم.

خوشحال میشویم اگر امکان انتشار مقاله ات پس از ارائه بود برایمان بفرستی در دنباله ی همان پست به یادگار بگذاریم.

پیروز باشید

مهناز چهارشنبه 5 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:52

سلام دوست عزیر وبلاگتون برایم جالب اومد ممنون از نوشته هاتون. من خیلی دوست دارم کتاب خانوم مسعود بهنود را بخونم سعی کردم دانلودش کنم پیدا نکردم. شما می تونید کمک کنید.
ممنون

سلام
اینجا مرکزی برای دانلود کتاب نیست. می توانید به پیوندهایی که در صفحه ی دانلود کتاب در حاشیه گذاشته شده بروید و جستجو کنید.
شاد باشید.

نیره چهارشنبه 5 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 18:17 http://bahareman.blogsky.com/

خیلی وقته که کلات نرفتم و تقریبن اگه نگم هر روز باید بگم یک روز در میان در خیالم از کوه هایش بالا می روم، کتیبه هایش را لمس می کنم و تنها به تاریخ سفر می کنم... کلات را خیلی دوست دارم، خیلی .... امیدوارم به سرانجام دیگر اماکن تاریخی ی کشور دچار نشود.

نیومدی که با هم بریم!

پیوند عکس قلعه از دست رفت شما در کامپیوترت نداریش؟
از هر جه می کردم هیچ عکسی به زیبایی و اندوهگینی آن نمی یابم

محسن جمعه 7 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 13:12 http://after23.blogsky.com

پیوند قلعه ی فرود برگشت.

بله خوشیختانه برگشت و بی درنک در پیکو فایل انبار شد تا هوس رفتن به سرش نزند.
خیلی در اینترنت کشتم عکسی به این بشکوهی و غم انگیزی و تنهایی نبود.
کلا عکس قلعه ی فرود همان صفحه اول گوگل تمام میشد.

فریبا سه‌شنبه 17 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 13:17 http://khaterateman1369.blogfa.com

سلام
وبلاگ خوبیه
البته چون نویسنده اش اشناس خوندمش.

سعید چهارشنبه 2 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 03:26 http://www.kalatcity.blogfa.com

با تشکر از مطالب خوبتون استاد

سپاسگزارم.

علی یکشنبه 29 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 21:09

با سلام ار حضرتعالی و دوستان دعوت میکنیم بار دیگر به کلات نادر سفر کنید

چشم.

وطن دوست دوشنبه 4 فروردین‌ماه سال 1399 ساعت 19:23

سلام خانم اسماعیل زاده من اهل کلات نادر هستم و کتابی در رابطه با گویش روستای گرو نوشتم که متأسفانه به خاطر مشکلات مالی به چاپ نرسیده و از شما متشکرم که در این زمینه اطلاعات دارید و اینقدر اینجا رو دوست دارید, ولی هیچ کس از اهل تاریخ نمیدونه که این مکان در شاهنامه تو واقعیت وجود داره، متأسفانه اهالی روستا بی خبر از این موضوع و ندانسته با کندن کوه نزدیک قلعه واستفاده از سنگ ها برای خانه سازی باعث تحلیل و تخریب اونجا میشن که زیبایی اونجا داره ازبین میره

سلام
از آشنایی با شما بسیار خوشحالم. من فقط افتخار داشتم دو شب آنجا باشم و خیلی مایلم باز هم به آنجا سفر کنم. یکی از زیبا ترین و با شکوه ترین جاهایی است که دیده ام . متاسفم که این خبر را می شنوم. باید کار فرهنگی کرد و بچه ها و جوان ها را با داشته های تاریخی آنجا آشنا کرد. افسوس.
امیدوارم کتاب شما هم چاپ شود . همه شهرها و روستا به افرادی چون شما احتیاج دارند تا گویش آن محل مکتوب شود و ماندگار. ریشه و معنی بسیاری واژه ها را در متون کهن را می توان در همین گویش ها یافت.
بسیار سپاسگزارم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد