کتاب هایی که می خوانیم
کتاب هایی که می خوانیم

کتاب هایی که می خوانیم

فریدا

 نقاشی و زندگی فریدا 

کتوفون وابرو / ترجمه مهین صدری - کاتاموزر  

 

 فریدا کالو ( خالو ) نقاش مکزیکی ( ۱۹۵۴ - ۱۹۰۷ )  اوائل دهه ی هشتاد در اروپا کشف شد . جذابیت خودنگاری های او به حدی بود که او را در مدت کوتاهی به شهرت رساند .  

فریدا در تصاویر جذاب و رنگارنگ  

 خود داستان دردناک زندگی اش را به تصویر می کشید :  رابطه اش با دیه گو ریورای نقاش , وضع جسمانی , فلسفه ی طبیعی زندگی و نیز جهان بینی اسطوره ای شخصی اش که نمی توان آنرا بدون تجدید حیات فرهنگ سرخپوستی در آن زمان تصور کرد . 

دیه گو ریورا درباره ی همسرش که با قدرت نقاشی های شخصی اش برای خود هویتی مستقل ساخته بود , چنین می نویسد :   او اولین زن در تاریخ هنر است که با صراحت , بی رحمی و بدون ملاحظه به موضوعاتی می پردازد که تنها زنان با آنها برخورد می کنند .   

البته کارهای او اغلب در اندازه های کوچک هستند , چیزی بیش از اسنادی بی پیرایه برای آزادی خواهی زنانه به شمار می روند .   فریدا با آنها داستان زندگی شخصی خود را با واقعیت تاریخی مکزیک در هم می آمیزد .   35 اثری که در این کتاب آمده اند به سیر تکمیلی فریدا اشاره دارند  

اینکه چگونه از هنرجوئی ساده به چنان نقاش بزرگی بدل شده است که در زمان زندگی اش  

آندره برتون , پیکاسو و انیشتین را مجذوب کرده و امروز نیز در تمام دنیا مورد توجه است .   

 

(از کتاب ) 

 

*       *       * 

 

می توان گفت که فریدا یک زندگی سیاسی داشته اما انگار همین را هم هنرمندانه گذرانده است . خانه ی آبی که محل زندگی او بوده بازدیدکنندگان و همفکران بسیاری را جذب کرده .  

تروتسکی مدتی از پناهندگی سیاسی خود را در این خانه گذرانده است .  

 

فریدا زندگی شاعرانه ای داشته است ,  شاید به همین خاطر کتابی که درباره ی او نوشته شده یک کتاب  بیوگرافی  معمولی نیست و فیلمی هم که در باره ی او ساخته شده بیشتر از هرچیزی یک فیلم هنری شاعرانه است . مهمترین نکته ای که در زندگی او جلب توجه می کند شخصیت بسیار محکم و قوی اوست که با نوع زندگیش بیش از پیش ساخته و پرداخته میشود .   

 

 

این کتاب شامل تعدادی از نقاشی های اوست که اگرچه درقطعی کوچک چاپ شده اند اما از کیفیت نسبتا خوبی برخوردارند .  

در پشت جلد کتاب نوشته شده :   از مجموعه ی هنرمندان در جیب 1 

بیاد کتابهای قدیمی افتادم که با اسم جیبی چاپ میشد و اول بار قطع آنها هم جیبی بود .. 

فکر می کنم این روش برای همراه داشتن کتابها روش مناسبی است . می توانیم این نوع کتاب ها را در جیب یا کیف خود همرا ه داشته باشیم تا بتوانیم از اوقات مرده  برای خواندن آنها و زنده کردن وقتمان ! استفاده کنیم .  

 

با گوگل کردن به راحتی می توانیم نقاشی های او را تماشا کنیم یا در موردش بیشتر بدانیم .  

این هم لینکی که در آن جمله های ساده اما بسیار با معنی او را می خوانیم . مثل وقتی که گفته بود : 

 

من سورئالیست نیستم  

این درست نیست .  

من هرگز رویاها را  نقاشی نکرده ام . 

آنچه که من نقاشی کرده ام واقعیت خودم است . 

 

  http://www.brainyquote.com/quotes/authors/f/frida_kahlo.html

 

 یادداشتی بر فیلم فریدا را می توانید در "فیلم هایی که می بینیم" بخوانید.

 

نظرات 7 + ارسال نظر
پروانه پنج‌شنبه 29 دی‌ماه سال 1390 ساعت 21:33 http://shahnamehferdowsi.blogsky.com

« دیه گو ریورا » همسر فریدا بود؟
از این جمله که «اولین زن بود...» خوشم آمد.

حتما فریدا زندگی سیاسی داشته است چون از تروتسکی زمان پناهندگی اش، پذیرایی کرده است آ هم با آنچه در فیلمامون خواندم از توغ عاشقانه اش!

خیلی مایل بودم نقاشی ها یش را ببینم ،به پیوندی که در متن بود رفتم عکسی ندیدم. اگر زحمتی نیست پیوند عکس های نقاشی هایش را هم اینحا قرار دهید.

بله ریورا همسر او بوده و خیلی ها ریورا را می شناسند . من هم دقیقا به همین علت که گفتی او را دوست دارم . صرف نظر از اینکه آدم عجیبی بوده به هر حال فریدا و کارهایش را بسیار دوست داشته . در مورد پیوند برای نقاشی هایش هم چشم .

پروانه جان لینک را وقتی کپی پیست کردم طولانی و غیر عادی شد !
به هر حال در قسمت Image گوگل انگلیسی اگر سرچ کنی
Frida Kahlo Paintings حتما به نتیجه میرسی .

مسافر جمعه 30 دی‌ماه سال 1390 ساعت 16:48 http://cheshmdarraham.blogfa.com/

پست قبلی کمی از سطح سواد من بالاتر بود... اما در مورد فریدا ممنون از معرفی تان... و چه خوب که سایت فیلمتان را هم کشف کردم
موفق باشید!

مرسی از شما . خوشحالیم که اینجا بودید .خوب و خوش .

بونو شنبه 1 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 21:23 http://filmfan.blogfa.com/

سلام
مطلب مفیدی بود.فیلمشو دارم باید نگاش کنم بالاخره...

lمرسی . قول میدم پشیمون نشی !

ابوذر شنبه 1 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 23:30 http://masais.blogfa.com

چه جالب امروز از فریدا شنیدم و امروز این مطلب رو اتفاقی دیدم.وبتون جون میده برای لینک کردن.دست مریزاد

چه خوب !
فیلمهائی که می بینیم هم رفتی ؟
اونجا هم به شکلی همین مطلبه .

محسن جمعه 7 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 17:15 http://askamoon.blogsky.com

وبلاگ مازس را لینک کردیم.

ابوذر جمعه 7 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 18:01 http://masais.blogfa.com

نه اونو نرفتم حتمن پس اونم می رم.مرسی باز

مسافر پنج‌شنبه 20 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 19:28

کتاب را گرفتم و بسیار خرسند از اینکه به من شناساندین موفق باشین

چه عالی . خوشحالم . خوب و خوش .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد