کتاب هایی که می خوانیم
کتاب هایی که می خوانیم

کتاب هایی که می خوانیم

حافظ به گفته‌ی حافظ

بررسی و نگارش: محمد استعلامی

تهران: موسسه انتشارات نگاه، 1386

200 صفحه - 25000 ریال



از میان انبوه کتاب‌هایی که نویسندگان آن‌ها به شرح و تفسیر احوال و غزلیات خواجه‌ شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی پرداخته‌اند،‌ کتاب حافظ به گفته‌ی حافظ دکتر محمد استعلامی برای همه‌ی کسانی که می‌خواهند در زمانی کوتاه، سیری در دنیای بی کرانه‌ی حافظ داشته باشند، می‌تواند خواندنی و سودمند باشد.

دکتر استعلامی با بهره‌گیری از ویژگی‌ها و شیرینی‌های سخن خواجه‌‌ی شیراز و همچنین تکیه بر دانش و احاطه‌‌ی بسیارش بر شعر حافظ، در پنج گفتار احوال و اوضاع عصر حافظ و ویژگی‌های شعری او را به روشنی و اختصار بیان می‌کند به طوری که این جاذبه‌ها و زیبایی‌ها، خواننده را بی‌اختیار با خود به کوچه پس کوچه‌های شیراز عصر حافظ می برد، پای صحبتش می نشاند و تارهای احساس و اندیشه اش را با کلام و سخن دلنشین حافظ پیوند می‌زند.

ادامه مطلب ...

دونا

نام کتاب : دونا                                                                       نویسنده : دافنه دوموریه

مترجم : فریدون حاجتی

نشر سمیر / چاپ دوم ۱۳۸۶

 

کتاب درمورد خانوم جوانی به نام دونا هست، که به طور ناگهانی به لندن و شوهرش رو ترک میکنه و با دو فرزند کوچکش به یک ویلا تو یه شهر کوچک می ره و داستان شروع می شه...

از همون اول با توصیف کارهایی که انجام می داد نویسنده وعده ی یه داستان هیجان انگیز و یه شخصیت توپ رو بهمون داده. دونا یک زن با روحیه ی بسیار سرکش هست، جوری که این زندگی مرفه او رو ارضا نمیکنه و از این نوع زندگیه تجملاتی خسته هست.

در اونجا دونا با یک دزد دریایی به نام فرنچمن آشنا میشه که کوپی خودشه، جالب بودمی گفت که چرا همه فکر میکنند دزد های دریایی افرادی همیشه مست و پلید هستند که تو لجن زار زندگی میکنند! دزد دریایی با وجدان،تمیز و جنتلمن هم وجود داره.

 فرنچمن نه اسمی داشت نه مشخصاتی ، کاملا مجهول،حتی درمورد ویژگی های ظاهریش، طوری که خودت کنجکاو و مشتاق می شدی چهره ای براش توصیف کنی!

 

شخصیت پردازیش عالی بود! از روی توضیحات و حتی رفتار های اشخاص میتونستید بفهمید چه طور شخصیتی دارند و لمسشون کنید. 

آخر داستان هم خیلی جالب بود، باز هم یه جورایی به عهده ی خواننده! تو باید تصمیم بگیری که دونا بره دنبال زندگی ایده آلش اونی که همیشه آرزوش رو داشته-ماجراجویی- یا واقعیت رو بپذیره که یک مادره و پیش بچه هاش برگرده؟ 

شاید منصفانه نباشه اما اونطور که از افکار دونا معلوم بود -بچه هاش چندان وابستگی و نیازی بهش ندارن- من ترجیح میدم دونا به همراه فرنچمن بره دنبال آرزوهاش!....

دلتنگی های نقاش خیابان چهل و هشتم

   

 سلینجر تنها نویسنده ی پس  از جنگ در امریکاست که آثارش مورد استقبال همگان قرار گرفته

. این استقبال نوعی عقب نشینی ادبی از آثار نویسندگان بزرگی چون هرمان ملویل هنری جیمز و ویلیام فاکنر است زیرا که آدم های آثار سلینجر بیشتر درونگرایانی هستند که خواننده به آسانی می تواند تصویر خود و معاصران خود را در آینه ی آنها بازشناسد . سلینجر در عین حال به تقابل کودکی و بزرگسالی دست می زند به تقابل بی گناهی و پلیدی امید و نومیدی و حقیقت و دغلکاری . مواجهه ی فساد آدم ها و ادراک کودک موضوعی بکر در داستان نویسی امروز است . این کودک که هم قربانی دغلکاری های ماست و هم نجات دهنده با چشمان نگران خود در اکثر داستان های سلینجر حضور دارد . نه (۹)داستان سلینجر که حکایت تنهائی در آزادی است یکی از ده کتاب کلاسیک مدرن جهان شمرده شده است .  

 

از مقدمه ی مترجم . 

 

+   +   +  

 

سلینجر را با ناطوردشت می شناسیم و مثل خیلی نویسندگان دیگر شاهکاری را از او بیاد می آوریم که کار قضاوت در مورد دیگر کارهایش را سخت تر می کند اما یک تفاوت بسیار مهم در این کار که نام اصلی آن نه داستان است با ناطوردشت این است که در آنجا با آدمی طرفیم که گرچه بسیار واقعی است اما در عین حال با شیرینی خاصی حتی از تلخی ها می گوید و در اینجا حتی ساده ترین گفتگوها و اتفاقات گاهی با تلخی عمیقی همراه است و نیز دلهره ای عجیب و عذاب آور همیشه با ماست . دلهره ای از جنس انسان امروز .. دلهره ای که با لحظه لحظه ی زندگی ما همراه است بی اینکه علت واقعی آنرا بدانیم ...  

 

و نکته هائی درباره ی داستان کوتاه :  با خودم فکر می کردم که این دلبستگی افراطی که به داستان کوتاه دارم از کجاست ؟ واقعیت این است که داستان کوتاه مثل یک دوست خوب و همیشگی است که در هر شرایطی می توانید با حضور او کنار بیایید .. بدون برنامه ریزی های مفصل می توان از هر فرصت کوتاهی برای خواندن یک داستان  کوتاه استفاده کرد . می توان به عنوان زنگ تفریح کتاب های طولانی که می خوانیم یک داستان کوتاه بخوانیم .. می توانیم یک مجموعه داستان کوتاه در کیف خود داشته باشیم و از انواع فرصت هائی که برای تلف کردن !! بدست می آوریم برای خواندن یک داستان کوتاه استفاده کنیم .

آدولف

 آدولف

نوشته بنژامین کنستان

ترجمه مینو مشیری

نشر ثالث

«بنژامن کنستان» نویسندۀ بلند آوزاۀ سوئیسی‌تبار فرانسوی‌زبان را بیشتر به عنوان یک تئوریسین لیبرال می‌شناسند تا یک رمان نویس. هرچند «بنژامن کنستان» در فرنگ به‌خاطر شاهکارش، رمان «آدلف» هم اسم و رسمی به هم زده است. «بنژامن کنستان»  در سال 1767 در خانواده‌ای اشرافی در لوزان سوئیس متولد شد؛ او با زبان‌های آلمانی و انگلیسی و فرانسوی به خوبی آشنا بود. «کنستان» نوشته‌های متعددی در زمینۀ لیبرالیسم و مذهب دارد. «کُنستان» تحت تأتیر گرایش‌های سیاسی «مادام دوستال» از هواداران انقلاب فرانسه بود و از مخالفان ناپلئون و به همین خاطر در سال 1814 از فرانسه تبعید شد.  

آدولف رمان تلخی ست از زندگی اشراف زاده ای مغرور و خود شیفته که با دیدن تلاشهای دوستش برای جلب توجه و برقراری رابطه  تصمیم می گیره رابطه ای عاشقانه پیدا کنه تا احساس نیاز قلبی و شاید خودپسندی اش را ارضا کنه

ادامه مطلب ...

پزشکی در شاهنامه


پزشکی در شاهنامه

نوشته دکتر محمد سیاسی

انتشارات میرماه

160 صفحه – 72،000 ریال

***

در مقدمه دکتر سیاسی می خوانیم:

تاریخ برگزاری "کنگره ایرانشناسی" به دهه های چهل و پنجاه خورشیدی باز می‌گردد. در آن زمان همه ساله این کنگره به ریاست قافله سالار سخن، زنده یاد "دکتر پرویز ناتل خانلری" و دبیری استاد فرهیخته و نامدار حضرت "ایرج افشار" در یکی از استان‌های کشور برپا میشد.

نگارنده که افتخار عضویت در هیات رییسه کنگره مذکور را داشتم، سال‌ها پیش، سخنرانی هایی با عناوین پزشکی در شاهنامه"، "نوشدارو" و "افیون وبنگ در ادبیات پارسی" در کنگره های مختلف از جمله کنگره ایران شناسی  که در دانشگاه آذرآبادگان تبریز برگزار شد، ایراد کردم که تا به امروز فرصت تنظیم و تکمیل آنها به صورت اثری پژوهشی و در خور، فراهم نیامده بود. از حسن اتفاق زمینه آشنایی با همکار دانش پژوه و پژوهشگر ادب دوستم، جناب "دکتر علی یزدی نژاد"، فراهم آمد و ایشان با گشاده رویی پذیرفتند تا متن این سخنرانی ها را از سوی "انتشارات پزشکی میرماه" که مدیریت آن را بر عهده دارند به چاپ برسانند. خوشبختانه ویراستاری، تنظیم و بازآرایی مطالب که به شایستگی از سوی ایشان صورت پذیرفت مجموعه حاضر را به اثری پژوهشی و در خور تامل بدل کرده است. ............

ادامه مطلب ...