کتاب هایی که می خوانیم
کتاب هایی که می خوانیم

کتاب هایی که می خوانیم

برنامه امشب سینما ستاره

امشب در سینما ستاره

پرویز دوایی

مجوعه داستان – نشر روزنه

1378 – 160 صفحه – 27،000 ریال

***

روزگاری، به گاه نوروز ، نشریات را به جستجوی بهاریه ای از پرویز دوایی زیر و رو می کردم.

 چندین و چند سال است که دیگر این کار بیهوده است. ولی من کماکان به همان عادت همیشگی این کار را می کنم و امسال جز در "برنامه امشب سینما ستاره" آن را نیافتم. چیزکی به یاد آن بهاریه ها.

چندی پیش در خانه هنرمندان، مراسم رونمایی از این کتاب با حضور سینماگران برگزار شد که خواستم همان‌گاه در باره‌اش بنویسم که ماند و ماند و ماند تا امروز.........  

ادامه مطلب ...

به دنبال فردوسی

 نام کتاب: به دنبال فردوسی 

نویسنده: محمد حسینی 

ناشر: ققنوس 

قیمت :2500  تومان

 

 

این کتاب برای نوجوانان نوشته شده که اطلاعات خوبی در لابلای آن هست و شرح زندگی فردوسی از زبان خودش است. 

سختی ها و در عین حال ذوق و شوق شاعر را برای پدید آوردن شاهنامه و ادامه دادن کار دقیقی را نشان می دهد. البته قسمتهایی از این کتاب با پژوهش هایی که هم اکنون شده تکذیب شده اند ولی برای آشنایی نوجوانان با فردوسی خوب است 

 

 نویسنده این یادداشت: سالار

ادامه مطلب ...

اسفندیار رویین تن

 

برنده لوح زرین و دیپلم افتخار جشنواره مطبوعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سال 1375

 

کتاب سال مجله سلام بچه ها سال 1377 

نام کتاب:  اسفندیار رویین تن

نویسنده :آتوسا صالحی 

 

نشر :افق 

 

گروه سنی: نوجوان 

80 صفحه 

قیمت 1700 تومان 

 

اگر چه بسیار داستانهای شاهنامه خوانده ایم ولی آتوسا صالحی شیوه ای نو برای این کار یعنی به نثر در آمردن شاهنامه استفاده کرده و از درون ماجرا را باز آفرینی کرده که بسیار جالب است. برای مثال روایت ماجرای ضحاک ماردوش را از زبان ارمایل و کرمایل که آشپزان ضحاک اند و داستان زال را انیز از زبان سام پدر زال  و قسمتی از ماجرای اسفندیار رویین تن را از زبان بهمن می گوید . 

 

نویسنده این یادداشت: سالار

ادامه مطلب ...

این است بوف کور – یازده

"آیا مادرم زنده است؟ شاید الان که من مشغول نوشتن هستم او در میدان یک شهر دوردست هند، جلو روشنایی مشعل مثل مار ........

........... از این حالت جدید خودم کیف می‌کردم و در چشم‌هایم غبار مرگ را دیده بودم، دیده بودم که بایدبروم."

بهرحال راوی بنا به وصیت عم یا پدر به دست عمه اش سپرده می‌شود تا تحت تعلیمات وی وارث میراث گران بهای پدر شود وچون او به تجارت اوهام سرگرم شود و برای آن که این اوهام زرق و برق یافته و رنگ و جلا پذیرفته با فوت عمه، آن وصی لایق "بلند بالا" یا به مفهوم دیگر با گذشت زمان و تغییر پذیرفتن آداب و رسوم اجتماعی به دست فراموشی سپرده نشود. نیرنگی "جور"  می‌شود تا درست در بحرانی ترین لحظه‌ها یعنی بهنگام مرگ وصی قبلی، سرپرست یا ولی دیگری برای دختر اوهام که از هر لحاظ شبیه مادر خویش است در نظر گرفته شود و تا هنوز تنورجسم وصی قبلی مختصر گرمایی دارد نان ولایت وصی بعدی پخته شود و در نتیجه این میراث گران بهای باستانی در کوره‌ی نسیان نابود نشود.

ادامه مطلب ...

خشم در چشم

نام کتاب :خشم در چشم 

نویسنده:دکتر میر جلالدین کزازی 

انتشارات:  آیدین  - ۱۳۸۷

قیمت:۴۵۰۰ تومان  

۲۶۶ صفحه 

 

دکتر کزازی در این کتاب داستان رستم و اسفندیار را حماسی ترین داستان شاهنامه میداند.داستانی که دمی از شور و تاب باز نمی ایستد و آن را سراسر ستیز ناسازها ،همان ساختار بنیادین حماسه ، بر می شمارد.  

در این کتاب استاد بیت بیت آن را باز نویسی کرده وبا  موشکافی روی همه ی کلمه ها و جمله ها ، ریشه های نمادها و ستیزها و..   را برای ما می شکافد. این داستان را ستیز میان مردم و حکومتیان می داند،  رستم نماد مردم و اسفندیار نماد حکومت کنندگان است. بر ما آشکار می نماید، این رستم نیست که دست به فریب می زند...! .   

 با خواندن  این کتاب بر بسیاری بن مایه های فرهنگ و ادبیات ایران دست می یابیم.   

 خواندن این کتاب بسیار زمان، تاب و توان می برد.

سخنرانی های استاد در باره ی این کتاب در شهرکتاب : 

 4  3 2   1

افسردگی

این روزها هر کتابی را بر می داری غم باد می گیری. کمی به کتاب هایی که این روزها در کتاب فروشی ها عرضه شده اند و این جا هم گاهی نقد شده اند، نگاه کنید و ببینید که راست می گویم.  

کافه پیانو 

خاله بازی 

چه کسی باور می کند رستم 

.... 

عمق افسردگی نویسندگان عصر حاضر شگفتی آور است.  

عمق افسردگی مترجمین عصر حاضر شگفتی آور است. 

و این افسردگی تا عمق استخوان ما هم رخنه می کند. 

ما به کجا می رویم؟

من افسردگی موجود در میان جامعه را جز در تسلیم شدن خودمان به فرهنگی که  نظام حاکم به ما اماله می کند، نمی بینم.  

در پایان متن فرزند پنجم چیزکی نوشتم. آن را این جا باز تر کردم و بگذارید بگویم که تا اطلاع ثانوی هیچ یک از کتبی که مجوز چاپ می گیرند را نخواهم خواند. چون برای ادامه حیاتم نیاز به امید دارم که این کتاب ها به من نمی دهند. سعی می کنم چیزی را که می خواهم در میان آن چه که در گذشته بوده جستجو کنم. مگر این که تک و توک پیدا بشود نوشته هایی که از تیغ سانسور افسرده طلب وزارت ارشاد در برود.

فرزند پنجم

فرزند پنجم - کتاب هایی که می خوانیم

فرزند پنجم

نوشته: دوریس لسینگ

ترجمه: مهدی غبرایی

نشر ثالث – ۱۶۱ صفحه – ۳۲،۰۰۰ ریال

چاپ اول – ۱۳۸۷

***

خانم دوریس لسینگ –برنده نوبل ادبیات ۲۰۰۷- در انتهای کتاب فرزند پنجم  و در مصاحبه ای در مورد کتاب می‌گوید:

می‌دانید، مردم همیشه پیام‌ها و چیزهایی در کتاب‌ها می‌بینند که مقصود من نیست. وقتی این رمان رانوشتم روزنامه نگارها گفتتند:  "آه، خب این داستان حتمن در باره وضعیت فلسطین است". یا: " آه، بی شک در باره تحقیقات ژنتیکی است". 

ولی ایده داستان روزی در یک مطب دندان‌پزشکی از نامه ای که زنی به خاله‌اش نوشته بود به ذهنم رسید. او در مورد ناراحتی و گرفتاریش در مورد بچه چهارمش برای خاله‌اش نوشته بود. و این که بچه، یک انسان نیست بلکه شیطان است و ....

***

ادامه مطلب ...

این است بوف کور - ده

Dancing Shiva at Road to Naeen 

*** 

"دایه ام به من گفت: این مرد در جوانی کوزه گر بوده و فقط همین یک دانه کوزه را برای خودش نگاه داشته و حالا از خرده فروشی نان خود را در می‌آورد. این ها ..............

...... قبل از این که آن‌ها را در سیاه چال بیاندازند پدرم از بوگام داسی خواهش می‌کند که بار دیگر جلوی او برقصد، رقص مقدس معبد را بکند، او هم قبول می کند.......... ...... یک بوگام داسی چه چیز بهتری میتواند به رسم یادگار برای بچه اش بگذارد؟ شراب ارغوانی، اکسیر مرگ که آسودگی همیشگی می‌بخشد. شایداو هم زندگی خودش را مثل خوشه انگور فشرده و شرابش را به من بخشیده بود. از همان زهری که پدرم را کشت و حالا می‌فهمم چه سوغات گران‌بهایی داده است!

ادامه مطلب ...