کتاب هایی که می خوانیم
کتاب هایی که می خوانیم

کتاب هایی که می خوانیم

داستان کوتاه

داستان کوتاه   

دبیر مجموعه:‌ 

جواد فعال علوی  

طرح جلد : ابراهیم حقیقی  

چاپ پنجم : زمستان ۱۳۸۶  

حکایت قلم نوین  

   

 از پشت جلد کتاب : 

مجموعه ی داستان کوتاه با هدف تشکیل یک دایره المعارف جامع داستانی با چاپ داستان های ایرانی و ترجمه ی آثار خارجی اعم از کلاسیک و مدرن جلد به جلد انتشار خواهد یافت . از نظر انتخاب نوع سبک مکتب یا دوره های معین ادبی در چاپ آثار ایرانی و ترجمه ی داستان های خارجی هیچ محدودیتی اعمال نشده .  تنها معیار انتخاب داستان بودن آثار ( با تعریف مدرن از داستان کوتاه ) و رعایت تنوع  فرم و مضمون بوده است . بنابر این سنجش ارزش آنها دست آخر به عهده ی خوانندگان است ....  

ادامه مطلب ...

بیگانه

بیگانه

اثر: آلبرکامو

ترجمه: لیلی گلستان

چاپ: چهارم - نشر مرکز

***

بیگانه متن بسیار ساده و روانی دارد مونولوگی که علارغم کارهای اینچنینی اصلا خسته کننده نیست و تا انتهای داستان خواننده را مشتاقانه با خود می برد . نمی خواهم به سبک نوشتن کامو در این اثر بپردازم گو اینکه روش خاصی از داستان نویسی است که ظاهرا کامو هم در این اثر برای اولین بار آن را تجربه کرده و به غایت زیبا آن را انجام داده است. می خواهم درباره شخصیت اصلی داستان صحبت کنم . مورسو ، مردی که داستان با بیگانه - آلبر کامومرگ مادرش آغاز می شود . احساس اولیه ای که از دیدن عکس العملهای مورسو در قبال مرگ مادرش به خواننده می دهد بی تفاوتی عجیب و غریبی است که ما را گیج می کند . هر چه داستان ادامه پیدا می کند این سوال در ذهن خواننده پررنگ تر می شود که این همه بی تفاوتی ناشی از چیست و جالب اینجاست که به هیچ وجه از مورسو بدمان نمی اید و فقط کنجکاوانه تر به دنبال عکس العملهای وی هستیم . خود کامو می گوید که "مورسو بی تفاوت نیست و بیشتر مهربان است تا بی تفاوت" ولی به نظر من مورسو انسانی بدون احساسات عمیق است آدمی است که زندگی را در حال زندگی می کند. گذشته و آینده برایش بی معنی است، با دیگران رابطه بدی ندارد برخوردهایش با پیرمرد همسایه که سگش را گم کرده است جالب است، به حرف های پیر مرد گوش می دهد و دلداریش می دهد و البته نمی گویم که از سر مهربانی است، برای گذران وقت و جاری بودن در زندگی، مورسو کارهایی می کند که از نظر دیگران می تواند تعابیر خاصی داشته باشد مثلا نوشتن نامه برای همسایه اش که فقط به این دلیل بود که آن روز چون حوصله درست کردن نهار نداشت میهمان آن همسایه شد و درگیر نوشتن ان نامه و باقی قضایا که در انتها سندی شد برای محکوم کردن وی در دادگاه. می خواهم بگویم که مورسو انسانی است بدون هیچ احساس عمیقی از عشق، تنفر، همدردی و یا حتی افسردگی، انسانی که زندگی را بیشتر به تماشا می گذراند تا اینکه وسط گود برود و درگیر باشد. انسانی است که دلیلی برای دروغ گفتن نمی بیند. در جواب ماری ، دوست دخترش، که می پرسد آیا مرا دوست داری؟ می گوید این حرف بی معنی است و یا وقتی ماری از وی می خواهد که با هم ازدواج کنند دلیلی برای ازدواج نمی بیند ولی داستان سرایی هم نمی کند و فقط می گوید که اگر تو می خواهی قبول، ازدواج می کنیم ولی دلیلی برای این کار نمی بینم . 

به نظر من مورسو آنچنان که کامو هم می گوید مهربان نیست، فاقد احساس است ولی بی اخلاق هم نیست و جالب اینجاست که آزارش هم به کسی نمی رسد. انسانی که به خدا هم اعتقادی ندارد، بنابراین دستش برای بد بودن بیشتر از آدمهای معتقد باز است و با تمام اینها با ما بیگانه است، و اینها بود که این درگیری ذهنی را برای من ایجاد کرد که چرا چنین شخصی بیگانه است ولی انسانهایی که مثلا به راحتی دروغ می گویند و  همیشه یک ماسک فریبنده به چهره دارند برای ما آشنا هستند و کسی مانند مورسو برایمان قابل درک نیست و بیگانه است و البته  بیگانه ای زلال و دوست داشتنی .

خرده جنایت های زناشوهری

 

 

نام اثر: خرده جنایت های زناشوهری 

نویسنده: اریک امانوئل شمیت 

مترجم: شهلا حائری 

انتشارات:نشر قطره 

تعداد صفحات:87 صفحه 

 

درباره اثر:  

خرده جنایت های زنا شوهری داستان زوجی است در پی حقیقت گم شده زندگی شان.در این نمایشنامه اریک امانوئل شمیت با طنزی ظریف از دلداگی و روابط زناشوئی ارائه می دهد و خواننده را متحیر و شگفت زده هر لحظه غافلگیر می کند. 

 

خلاصه داستان:

داستان از آنجا شروع می شود که ژیل شوهر لیزا دچار فراموشی شده و بعد از دو هفته با لیزا همسرش وارد متزل می شود و محبورست برای به خاطر اوردن حافظه از دست رفته اش به گفته های همسرش اعتماد کند اما در ادامه مکالماتی که بین زن و شوهر رد و بدل می شود ژیل را به شک وا می دارد و ادامه داستان .... 

  

 

درباره نویسنده: 

جائزه تئاتر فرهنگستان فرانسه در سال 2001، به پاس کتاب های ارزشمند امانوئل شمیت، به وی اهدا گردید. 

 

چند برش از داستان: 

ژیل: شاید اون چیزی که یک زوج باید با هم تقسیمش کنن حقیقت نیست، بلکه رازه. راز این که برای من جذابی.راز این که منو می خوای.راز این که این خواستن تمام نشدنی نیست 

........ 

لیزا: ... اون چه باعث می شه یک زن و مرد با هم بمونن مسائل مبتذل و پستیه که بینشونه: به خاطر منافع، ترس از تغییر، وحشت پیری ، ترس از تنهائی،سست می شن، تحلیل می رن، دیگه حتا فکرشم نمی کنن که یک کاری بکنن تا زندگیشون عوض شه، اگه دست همو می گیرن فقط برای اینه که تنها به گورستان نرن... 

....... 

یک زوج جوان می خواد از شر بقیه راحت شه تا با هم تنها بمونن.وقتی پیر شدن هر کدوم می خوان از شر اون یکی خلاص شن.وقتی یه زن و مرد را سر سفره ی عقد می بینین هیچ وقت از خودتون می پرسین کدومشون قراره قاتل اون یکی بشه؟

شاهنامه جلال خالقی مطلق

شاهنامه  

کوشش جلال خالقی مطلق - هشت جلد 

نشر- مرکز پژوهش های ایرانی اسلامی

 

قیمت نسخه ای که در اختیار دارم 1500000 ریال است


 پس از هزار سال بهترین شاهنامه به دست توانای یک ایرانی گردآوری شد.

پیش از این  شاهنامه های گوناگونی داشته ایم آنچه در ذهن ماست شاهنامه چاپ مسکو که مرجع بسیاری بوده است. کتاب های نامه ی باستان دکتر کزازی که در یاداشتی دیگر ازآن خواهم نوشت، بر پایه چاپ مسکو است. 

من خود شاهنامه چاپ مسکو و  ژول مل را در دست داشتم گاهی نسخه ی ژول مل را بیشتر می پسندیدم و گاهی این ها را در برابر هم می گذاشتم با دانش اندکم گاهی می گفتم اینجا این بهتر و آنجا آن بهتر است. چهار سال پیش که به کلاس شاهنامه خوانی می رفتم همه شاهنامه هایشان را می آوردند هیچ دو نسخه ای مانند هم نبود. خوشبختانه دکتر خالقی مطلق با پژوهش سی ساله و باز بینی پنجاه شاهنامه و انتخاب پانزده نسخه ، ما را به یک نسخه بسیار خوب برای پژوهش رسانده اند. رو نوشت یک نمونه از صفحات آن را در ادمه می گذارم تا نشان داده شود که چه رنجی در این سال ها برده اند. 

این نخستین شاهنامه است که به دست یک ایرانی آن هم خارج از کشور نشر یافته است.

  

 

 

    

متن شاهنامه دکتر خالقی مطلق را در پیوند زیر بخوانید: 

آریا بوم

ادامه مطلب ...

حکایت عشقی بی قاف، بی شین، بی نقطه

   


نام کتاب : حکایت عشقی بی قاف بی شین بی نقطه

نویسنده : مصطفی مستور

نشر چشمه/ چاپ دوازدم ۱۳۸۸/ ۱۴۰۰ تومان

 

این کتاب شامل شش داستان کوتاه هست:

 

۱.مردی که تا پیشانی در اندوه فرو رفت

۲.چند روایت معتبر درباره ی اندوه

۳.چند روایت معتبر درباره ی کشتن

۴.سوفیا

۵.چند روایت معتبر درباره ی  خداوند

۶.حکایت عشقی بی قاف بی شین بی نقطه

 

اول که اسم کتاب و جلدش خیلی جذاب هستن یعنی راستش من تا این کتاب رو دیدم گفتم هرچی  باشه باید بخرمش! :دی

ولی خب داستان ها هم خوب بودن.

اولین کتابی بود که از آقای مستور میخوندم، سبک خاصی داره! داستان ها قلم همشون مثل هم بودها ولی در کل خاص بودن.

داستان آخری یه چیز جدید بود، جدید برای نوشتن ولی بسیار ملموس! درمورد یه دختر و پسر که از طریق چت با هم آشنا میشن، با حرف های ساده شروع می کنن و در آخر به عشق و جدایی میکشه! خیلی من رو به فکر واداشت، یعنی کلا نوشته هاش آدم رو به فکر فرو میبرد

من هر داستانش رو یک روز خوندم، به نظرم ذره ذره مزه کردنش خیلی بیشتر لذت داشت.

من حرفی دارم که فقط شما بچه ها باور می کنید

 

من حرفی دارم که فقط شما بچه ها باور می کنید  

نوشته ی: احمد رضا احمدی 

نقاشی از: عباس کیارستمی  

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  بهمن ۱۳۴۹ 

بها با جلد شمیز :  ۴۰ ریال   

با جلد  اعلا      ۶۵ ریال  

 


وقتی که ما بچه بودیم خواهر و برادرهای بزرگتر برای عیدی یا سالگرد تولد به ما کتاب می دادند و معمولا این کتاب ها چاپ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود شاید مثل آنچه که الان حواهر و برادرهای بزرگتر سی دی های بازی های کامپیوتری را هدیه می دهند . من یکی از خوش شانس ها بودم با ۲ برادر و یک خواهر بزرگتر و این یعنی اینکه هنوز بعد از چهل  سال داشتن یکی از این کتاب ها نباید عجیب باشد . کتابی که مثل یک جنس عتیقه با آن رفتار می کنم و گاهی آنرا می پرستم !  این کتاب که الان فکر می کنم برای یک بچه چندان هم نمی توانست جالب توجه باشد نوشته ی احمدرضا احمدی است و ظرافت هائی در آن است که حتی هنوز تازه و ناب به نظر می آید مثلا اینکه در جائی باغ سبزنوشته شده است یا کلمه ی آب آبی ...  

راوی دختر بچه ای است که برای برادر بزرگش که به بندر رفته نامه می نویسد و این نامه پیوند  زیبائی دارد با طبیعت و رنگ و رویا و در تمام کتاب ادامه دارد ... در پایان راوی با لباسی آبی می خوابد و خواب یک گل شقایق می بیند و صبح وقتی بیدار می شود لباسش به رنگ شقایق است و در باغچه ی خانه هم یک شقایق است که پدر  و مادر باور نمی کنند او از خوابش آورده باشد و آخرین جمله ی کتاب این است :  راستی شما خواب من خورشید خواب من و شقایق باغچه را باور می کنید ؟ ( خورشید به رنگ زرد و شقایق به رنگ قرمر چاپ شده اند )  

هر صفخه از کتاب یک عکس /نقاشی بزرگ دارد که کار آقای کیارستمی است . تصور اینکه آقای کیارستمی جوان در تاریکخانه روی این عکس ها چقدر زحمت کشیده تا آن ها را به شکل نقاشی  درآورده جالب است ...  البته این فقط حدس من است چون در کتاب نوشته شده نقاشی از عباس کیارستمی و من وقتی به نقاشی ها نگاه می کنم فکر می کنم اینها عکس هائی هستند که اگر در دنیای دیجیتال بودند به نظر میرسید که با فوتوشاپ شبیه نقاشی شده اند ...  و طبیعتا این اتفاق در آن دوران در تاریکخانه رخ میداده .

من این کتاب را در نوروز ۵۲ وقتی که ۱۰ ساله بودم از خواهرم هدیه گرفته ام . این تصاویر از صفحات داخلی کتاب است اگر دوست دارید جلد آنرا هم ببینید نام کتاب را در گوگل فارسی جستجو کنید . 

 

 

 

  

 

بیگانه


بیگانه

اثر: آلبرکامو

ترجمه: لیلی گلستان

چاپ: چهارم - نشر مرکز - 1388

110 صفحه بی مقدمه – 32،000 ریال

***

22 تا 24 خرداد سال 50، چهل و هشت ساعتی بود که من با بیگانه سپری کردم*. با ترجمه ای از جلال آل‌احمد و علی اصغر خبره زاده. آل‌احمد در جایی گفته بود: "می‌خواستم فرانسه یاد بگیرم، بیگانه را ترجمه کردم." او اولین کتابی را که از زبانی نا آشنا ترجمه کرد، به چاپ رساند! از نقش علی اصغر خبره زاده در این میان می‌گذرم، چرا که من با اعتماد به نام جلال آل‌احمد که در آن دوران، جلال ِ روشنفکران عصر من بود، این کتاب را خریدم و خواندم. وقتی شنیدم که سی سال بعد، سی و پنج سال بعد، خانم لیلی گلستان، ترجمه‌ای بی‌تا از این کتاب ارائه کرده است، ترجمه‌ای مانند این که آلبرکامو به زبان پارسی نوشته است، بار دیگر از ذهنم گذشت که بگویم:

ادامه مطلب ...

علف ها آواز می خوانند

 

نام اثر: علف ها آواز می خوانند 

نویسنده: دوریس لسینگ 

مترجم: زهرا کریمی

ناشر: آشیانه کتاب

 

چکیده: 

مری زندگی شاد و راحتی داشت. او کار خوب، دوستان متعدد و استقلال فردی خودش را داشت. تا اینکه در یکی از مهمانی ها اظهار نظر توهین آمیز دوستانش را در مورد خودش شنید. آنها به اون گفتند: ترشیده – از همان لحظه مری تصمیم با ازدواج گرفت. دیک کشاورزی از روستاست که از کشورش به امید خوشبحتی به آفریقا مسافرت کرده است. دیک و مری با همه نفاوت هاشان ازدواج می کنند و هر دو به این ازدواج پایبندند اما نظرشان در باب استفاده از بردگان سیاهپوست عکس هم است. مری معتقد است که باید با شلاق انان را رام گرد اما دیک این اعتقاد را ندارد. تا اینکه موزس خدمتکار سیاهپوست وارد خانه آنها می شود... 

 در انتهای داستال شاهد تغییر رفتار شخصیت های داستان می شویم . دیک فردی بی اراده و تهی از آرمانهای جوانیش ، مری زنی بی هدف که به رغم زندگی منطقی و شاد گدشته اش دچار اختلالات روانی می شود و موزس، که تمام روح خانه در اختیار اوست.